به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ نشست تخصصی بررسی نقش رسانه در تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی با حضور محمدحسین محمدزاده مدیر شبکه قرآن و معارف سیما و حسن محمدی مدیرعامل اتحادیه تشکل های قرآن و عترت کشور عصر روز گذشته ۱۲ مرداد در محل این اتحادیه برگزار شد.
محمدزاده در این نشست گفت: عقیده ما در نقش رسانه در تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآن بر این است که رسانه می تواند در این زمینه با عنوان یک قدرت و اهرم، مطالبات به حق جامعه قرآن را از مدیران و مسئولان قرآنی داشته باشد. البته نباید فضای چالشی ایجاد کرد به دلیل آنکه آنقدر فعالیت های قرآنی خاص است و استقبال نوجوانان و جوانان از آن بسیار است که باید سعی کنیم به فرموده مقام معظم رهبری بیشتر یک فضای امید و نشاط را در رسانه ترویج کنیم نه یک فضای چالشی.
محمدزاده برای نقش رسانه ها در تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآن سه حوزه کارکردی، قالبی و محتوای را ذکر کرد. وی گفت: کارکردهای رسانه کارکردهای متنوع و مختلفی است که یکی از آنها کارکرد آموزش است. یکی کارکرد اطلاع رسانی است و دیگری کارکرد تفریحی و سرگرمی است. در واقع اینها همه با هم کارکردهای کلی رسانه را در انعکاس واقعیت های دیداری و شنیداری منعکس می کنند. کارکرد آموزشی رسانه کاملا می تواند در خدمت تقویت مباحث آموزشی حوزه فرهنگ قرآن کریم باشد. ادعای آن را نداریم در این زمینه در نقطه مطلوب هستیم با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وی ادامه داد: رسانه ها در حوزه قالب هم باید بگوییم در حوزه دیداری و شنیداری قالب های مختلفی برای تبلیغ و ترویج فعالیت های قرآنی دارند، قالب های نمایشی، قالب مسابقه ای، قالب گزارشی، قالب انیمیشن، قالب فیلم و سریال، قالب برنامه های ساده و ترکیبی و برنامه های مستند که می توانند به خدمت ترویج و تبلیغ فعالیت های قرآنی بیایند. از این قالب ها برای انتقال پیام استفاده می شود که نتیجه آن نشر فرهنگ قرآن است.
محمدزاده ادامه داد: در حوزه محتوا هم یکی از مسائل هنر تلاوت است، تلاوت خودش یک پیام اصلی است. انتشار خود تلاوت که از نظر کیفیت و جذابیت و جلوه های بصری قوی باشد، می تواند موثر باشد. در حوزه محتوا، علوم قرآنی را داریم که زیرشاخه های آن معارف قرآنی، تفسیر، و... است. تلاوت هم می تواند ترتیل و تحقیق باشد یا در استدیویی باشد یا مجلسی یا تلاوت ایرانی و مصری.
وی در پایان گفت: محتوای آموزشی هم انواعی دارد. آموزش ظواهر قرآن شامل صوت و لحن و تجوید و آموزش مفاهیم قرآن شامل تفسیر قرآن کریم که هر کدام زیرشاخه هایی دارد. محتوای دیگر هم محتوای اطلاع رسانی است. فضای اطلاع رسانی را با عنوان یک پیام در قالب میزگرد، خبر، گزارش و مسابقه می توان ارائه کرد.