به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نورزاد در جریان بازدید وزیر راه و شهرسازی از قطعه ۴ آزادراه کنارگذر جنوب افزود: آزادراه جنوبی تهران در چهار استان قزوین، البرز، تهران و مرکزی واقع شده و محدوده طرح از شهر آبیک واقع در آزادراه قزوین- کرج تا اتصال به آزادراه حرم تا حرم در محدوده چرم شهر به طول ۱۵۸ کیلومتر تعریف شده است.
وی خاطرنشان ساخت: مسیر این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع می شود و پس از حدود ۴۵ کیلومتر از طریق تقاطع غیرهمسطح از راه اصلی اشتهارد- ماهدشت عبور کرده و در کیلومتر ۹۰ با راه اصلی و آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد که پس از آن در کیلومتر ۱۲۰ با راه اصلی و آزادراه تهران-قم تقاطع می یابد و سرانجام در کیلومتر ۱۵۸ به مسیر آزادراه قم- چرمشهر- گرمسار در محدوده شهر چرمشهر متصل می شود.
به گفته نورزاد، این آزادراه تکمیل کننده آزادراه شماره ۲ است که از مرز بازرگان در غرب کشور شروع و تا مرز سرخس در شرق کشور ادامه دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شرق به غرب، توسعه کریدور بین المللی آزادراهی شمال به جنوب، تکمیل و تسهیل ارتباط آزادراه های غرب و جنوب شرق کلانشهر تهران، کاهش بار ترافیکی آزادراه تهران- کرج و کرج- تهران، کاهش زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به مدت ۹۰ دقیقه و نیمه سنگین به مدت ۱۱۰ دقیقه، کاهش مصرف سوخت ۷۰۰میلیون لیتر بنزین و ۱۶۰۰ میلیون لیتر گازوییل، کاهش آلاینده های زیست محیطی و گازهای گلخانه ای بویژه در محدوده شهر تهران و افزایش ایمنی و مطلوبیت سفر و کاهش سوانح رانندگی را از اهداف مطرح این پروژه برشمرد.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به روند ساخت پروژه اشاره و عنوان کرد: هم اکنون و به همت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، کارگاره ها در ۲۹ جبهه کاری با فعالیت ۱۳۰۰ نیروی انسانی و ۶۰۰ دستگاه ماشین آلات راهسازی در حال ساخت است و در این عملیات روزانه ۲۵۰۰ تن آسفالت ریزی انجام می شود که امیدواریم در کمتر از یک سال ۵ میلیون متر مکعب خاک برداری از ۳ میلیون متر مکعب خاک ریزی انجام شود.
نورزاد با بیان این که حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال هزینه ساخت پروژه برآورد شده است افزود: طبق قرارداد منعقد شده سهم دولت ۳۰ درصد و قرارگاه خاتم الانبیا ۷۰ درصد تعیین شده است که آورده دولت بطور کامل انجام شده است.
وی خاطرنشان کرد: هم اکنون قطعه دوم با ۵ درصد، قطعه سوم با دو درصد و قطعه چهارم به طول ۳۸ کیلومتر با ۳۲ درصد و میانگین ماهانه ۶ درصد پیشرفت فیزیکی پیش رفته که امیدواریم با تلاش و پیگیری های مداوم و با وجود ۱۸ جبهه کاری و به کارگیری ۲۱۷ دستگاه ماشین آلات راهسازی، پیشرفت فیزیکی این قطعه به ۷.۷ درصد افزایش یابد.