به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، وی روز جمعه در آئین آغاز سال تحصیلی مرکز آموزشی مجازی نیمه حضوری فرهنگ و معارف اسلامی در سالن اجتماعات موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی در قم با بیان این مطلب، اظهار داشت: کسانی که دوران قبل از پیروزی انقلاب را ندیده و تجربه نکردند، به هیچ نمی توانند آن را با شرایط امروز مقایسه کنند.
وی با بیان اینکه در زمان رژیم گذشته مردم از نظر فکری و فرهنگی در مسیر انحراف حرکت می کردند، افزود: به عنوان نمونه در شهر یزد که به دارالعباده شهرت دارد، تنها یک قاری قرآن وجود داشت، و آن هم یک شخص نابینایی بود که چون توانایی انجام کاری نداشت در خانه برای او قرآن می خواندند و او حفظ می کرد، و در آخر عمر همه قرآن را حفظ شده بود.
آیت الله مصباح یزدی با بیان اینکه در آن دوران در همین شهر یزد بواسطه تلاش های علما هفته ای یک ساعت کلاس قرآن در مدارس برگزار، و از دانش آموزان آزمون روخوانی قرآن گرفته می شد، در مدرسه ای که من در آن درس می خواندم تنها یک معلم زرتشتی به نام رستم قرائت قرآن را بلد بود، و ما در زمان امتحان وقتی می خواستیم اشکال های خود را رفع کنیم، از او کمک می گرفتیم.
استاد حوزه علمیه قم با اذعان به اینکه در آن دوران در شهری مانند یزد که بیشتر خانواده های آن از متدینین بودند چنین وضعی را شاهد بودیم، تصریح کرد: به طور حتم این جا است که کار عظیمی که انقلاب اسلامی انجام داده برای همگان روشن می شود، چرا که به برکت انقلاب اسلامی حتی بچه ها هفت هشت ساله در روستاها نیز به معنانی و مفاهیم قرآن آشنایی دارند.
رئیس موسسه آموزشی امام خمینی همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون قاریان ایرانی جزء قرای مطرح و نمونه بین المللی هستند، اضافه کرد: در زمان رژیم شاهنشاهی بحث قاری قرآن بودن هیچ مبنا و قاعده ای نداشت، و فقط یک نفر چیزی رااز می خواند، و همه تصور می کردند، که او در حال تلاوت قرآن است، ولی امروز قاریان کشور در مسابقه های جهان مقام های نخست و برتر را کسب می کنند، وحتی یک قاری عربی که قرآن به زبان مادری خودش است نیز نمی تواند مانند یک قاری فارس قرآن بخواند.
آیت الله مصباح یزدی همچنین در تبیین دیگر برکت ها و آثار انقلاب اسلامی برای حوزه دین، خاطر نشان کرد: به برکت این انقلاب اگر کسانی بخواهند دین خود را به صورت یک دوره کارشناسی دانشگاهی یاد بگیرند، راه برای آنها هموار است، ولی در رژیم سابق فارغ از اینکه چه کسانی طلبه می شدند، حداقل باید 20 سال درس می خواندند و از آنها نه حمایتی صورت می گرفت، و نه مدرکی ارائه می شد، و نه کسی به درس آن رسیدگی و پاسخ سوال های آنها را می داد.
وی تصریح کرد: اما امروز بویژه به لطف وسایل و امکانات مدرن ارتباطی طلاب در خانه های خود نشسته درس را فرا گرفته و سوال های خود را نیز مطرح می کنند، و مهمترین مسائلی که باید در زندگی بیاموزند در اختیارشان است، و به بهترین نحو نیز برای آنها تبیین می شود، مدرک دانشگاهی هم که می گیرند مانند رشته های دیگر دارای ارزش است، که جای شکر بسیار دارد.
رئیس دانشگاه مجازی معارف اسلامی نیز در این مراسم با بیان اینکه این دانشگاه زیر نظر رهبر معظم انقلاب و مدیریت آیت االله مصباح و موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی اداره می شود، افزود: ترویج علوم اسلامی از مهمترین اهداف این مرکز است، و هیچ وقت وارد مباحث علوم انسانی نخواهد شد.
حجت الاسلام محمد طاهری افزود: از این رو رشته های تحصیلی چه در مقطع کارشناسی و چه آنهایی که در مقطع ارشد پیگیر تشکیل آن هستیم، فقط در حوزه علوم اسلامی از قبیل کلام، تاریخ اسلام و تاریخ اهل بیت است.
وی با بیان اینکه تلاش ها برای گرفتن مجوز 4 رشته معارف نهج البلاغه، تاریخ تشیع، کلام و تاریخ اهل بیت در مقطع کارشناسی ارشد در سال تحصیلی جدید از وزارت علوم در حال انجام است، افزود: از رسالت هایی که از طرف رهبری بر عهده این مرگز گذاشته شده و با حمایت های موسسه مذکور پیگیری می شود، ترجمه و بارگذاری متون آموزشی به زبان عربی و انگلیسی در راستای تحقق افق و چشم انداز این مرکز مبنی بر فعالیت و جذب دانشجو در سطح جهانی پس از طی چند دوره
آموزشی موفق به زبان فارسی است.
رئیس دانشگاه مجازی معارف اسلامی با یادآوری اینکه اصطلاح صحیح دانشگاه مجازی فقط 3 مورد در کشور وجود دارد، افزود: بقیه دانشگاه ها تنها آموزش الکترونیک دارند، و استاد یک کلاس آنلاین می گذارد و محتوای آموزشی بارگذاری می شود.
وی اضافه کرد: برای ورودی های جدید درس ها را به صورت خط سیر بارگذاری کردیم، و دانشجو درس ها را به صورت مستمر پیش می برد، و حدود بیش از 70 درصد از درس ها نیز دارای متن تخصصی است و برخی از استادان هم جزء استادان مطرح و صاحب نام رده یک کشوری محسوب می شوند.
طاهری همچنین با بیان اینکه کار بازنگری و تولید برنامه های پژوهشی مرکز آغاز شده است، افزود: در حالی که دانشگاه ها پس از گذشت 10 سال از تاسیس خود این کار را می کنند، این دانشگاه پس از 5 سال این حرکت را با بازنگری، بازنویسی و باز تولید متون سطح 3 با هدف ایجاد متون استاندارد تر و قوی تر آغاز کرده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه آزمون میان ترم این دانشگاه به صورت تشریحی و کتاب باز و به شکل غیر حضوری در 17 مرکز کشور برگزار می شود، افزود: شیوه برگزاری آزمون پایان ترم نیز به دلیل کمبود وقت به صورت حضوری و تستی است.