به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حدود یکسال پیش بود که دولت ترکیه ناگهان تصمیم گرفت با اعتراضی رسمی به بحث مابهالتفاوت نرخ سوخت که در ایران گرفته میشد، مرزهای دو کشور را با التهابی جدی روبهرو کند.
به دنبال این تصمیم یک جانبه مرز بازرگان برای چند روز وارد شرایطی غیرعادی شد تا ترافیکی چند روزه برای عبور از آن تشکیل شود. با وجود این تصمیم اما ایران با برنامهریزی که نسبت به حفظ رابطه خود با همسایگان داشت، نسبت به تداوم مذاکرات با ترکیه اقدام کرد تا سرانجام این اختلاف حل شود.
پس از اختلافات ترانزیتی نوبت به ناامنی سیاسی در خاک ترکیه رسید که باعث شد مرز برای مدتی بسته شده و شرایط ملتهب شود. در این ایام حمله گروههای ناشناس به چند خودروی ایرانی در خاک ترکیه نیز مزید بر علت شد تا تصمیمگیری دربارهی آینده ترانزیتی ایران و ترکیه با دشواریهایی همراه شود.
چند ماه پس از این اتفاقات و در شرایطی که به نظر میرسید اوضاع به سمت عادی شدن حرکت میکند، این بار خبرهای جدید حکایت از طولانیشدن صف وارد شدن کامیونها از ترکیه به سمت ایران دارد. هرچند بخش زیادی از این کامیونها ترکیهای هستند، اما قرار گرفتن کامیونهای ایرانی در صف طولانی بازگشت به ایران مشکلساز شده به خصوص در جایی که خبرها حکایت از آن دارد که مسوولان ترک در صف اخلال به وجود میآورند و با نگه داشتن رانندگان ایرانی، خودروهای خودشان را ترخیص میکنند.
هرچند ایران هنوز موضعگیری رسمی در این رابطه نکرده، اما درخواستهای مکرر برای افزایش زیرساختهای گمرک ترکیه با مخالفت آنها همراه شده و این موضوع میتواند آخرین ضربه را بر تداوم همکاریها با همسایه غربی کشور وارد کند به خصوص پس از آنکه ایران توانست چند هفته قبل با مذاکراتی جدی طرح کریدور خلیج فارس تا دریای سیاه را به توافق ابتدایی برساند و از این پس امکان آن وجود دارد با همکاری چند کشور منطقه کالاهای ترانزیتی از طریق شمال به اروپای غربی برسد که البته این تصمیمگیری منوط به اتخاذ نظر قطعی ترکها خواهد بود که باید دید این بار اعلام میشود یا باز هم مسائلی جدید اوضاع را در مرز بازرگان برهم میریزد.