به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روزنامه حامی دولت دنیای اقتصاد نوشته است: عرضه اولیه خودروهای جدید به بازار ایران در شرایطی صورت میگیرد که همواره اختلافی، گاه فاحش، میان قیمت کارخانه و بازار آنها ایجاد میشود که این موضوع به ضرر مشتریان واقعی است.اگر نگاهی به ورود خودروهای تازه وارد به بازار ایران بیندازیم، متوجه میشویم تقریبا تمام خودروهایی که در قالب محصولات جدید روانه بازار شدهاند، نمودار قیمت شان (در بازار) صعودی شده و به اصطلاح شکافی عمیق میان نرخ کارخانه و بازار آنها به وجود آمده است.این فاصله قیمتی گاهی آن قدر زیاد بوده که با اعتراض مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت مواجه شده و آنها خواستار توضیح خودروسازان در این مورد و کنترل اوضاع بازار شدهاند.
تازهترین نمونه رخ داده در این ماجرا، اختلاف قیمت چند میلونی ساندرو استپ وی در بازار و کارخانه است؛ بهنحویکه وزارت صنعتیها از سایپا و پارس خودرو خواستهاند تا این گپ قیمتی را به حداقل برسانند. ساندرو استپ وی که جدیدترین محصول رنو در ایران بهشمار میرود و در پارسخودرو به تولید میرسد، هنوز وارد بازار نشده حال آنکه هماکنون قیمتی حدود 59 میلیون تومان دارد و قیمت کارخانهای آن 52 میلیون و 500 هزار تومان است. این اختلاف قیمت 6 میلیون و 500 هزار تومانی، بازار خرید و فروش حوالههای استپ وی را حسابی داغ کرده است که البته پارسخودروییها به تازگی امکان صلح (واگذاری حواله خرید) را در مورد این محصول لغو و قصد دارند از این راه، حباب قیمتی ایجاد شده را بشکنند....
بازار خودرو ایران کلا به محصولات جدید حساسیت قیمتی دارد و همواره اختلاف قیمتی زیاد میان کارخانه و بازار آنها به وجود میآید. در واقع، خودروهای جدید بازار ایران چه تولیدی باشند و چه مونتاژی و چه وارداتی، در بیشتر مواقع با افزایش قیمت در بازار مواجه میشوند و با این وجود نیز مشتریان از آنها استقبال به عمل میآورند....
آنطور که کارشناسان میگویند، بروز شکاف قیمتی بین کارخانه و بازار خودروها، ناشی از عوامل مختلفی است، هر چند اصلیترین دلیل، ناهمخوانی عرضه با تقاضا است. بهعبارت بهتر، ازآنجاکه معمولا مشتریان ایرانی استقبال خوبی از خودروهای جدید به عمل میآورند، حجم تولید و عرضه این محصولات، جوابگوی تقاضای ایجاد شده نبوده و از همین رو قیمت آنها در بازار بالا رفته و گاهی چندمیلیون تومان اختلاف با نرخ کارخانه پیدا میکند. در این مورد، علیرضا پورحسنی یکی از فعالان بازار در گفتوگو با «دنیایاقتصاد» میگوید: همواره اصلیترین دلیل ایجاد اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار خودروهای جدید کشور، کم بودن عرضه این خودروها در قبال میزان تقاضای شان است.
وی با بیان اینکه خودروسازان و عرضهکنندگان خودرو همواره اقدام به پیش فروش محصولات جدید میکنند، میافزاید: چون حجم عرضه خودروهای جدید همواره از تقاضا عقب تر است، این موضوع بهطور طبیعی سبب افزایش قیمت میشود. این کارشناس در مورد دیگر علل شکاف قیمتی خودروهای جدید در کارخانه و بازار، تاکید میکند: تاخیر در تحویل خودروها به مشتریان، خود یکی دیگر از عوامل اثرگذار در بالا رفتن قیمت خودروهای جدید در بازار است، حال آنکه اگر تحویلها سر وقت انجام شود، این موضوع به نوبه خود در کمتر شدن شکاف قیمتی اثرگذار خواهد بود. پورحسنی اما نوبرانه بودن خودروها را نیز دلیل دیگری برای افزایش قیمت آنها در بازار دانسته و میگوید:خودروهای جدید به نوعی مانند میوههای نوبرانه هستند و این نوبرانه بودن، به نوبه خود سبب افزایش قیمت در بازار آزاد میشود.