به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی گمرک ایران، هایده باقریپور با بیان این مطلب افزود: قبل از اینکه محموله از کشور مبدأ حرکت کند شرکتهای حملونقل بینالمللی ازجمله حملونقل دریایی، هوایی یا زمینی میبایست اطلاعاتشان را پیش از رسیدن کالا به مرزهای کشور برای ما ارسال کنند.
باقریپور تصریح کرد: این اقدام باعث میشود اطلاعات اولیه را از کشور مرجع دریافت کرده و بتوانیم مدیریت ریسک و همچنین ارزیابی اطلاعات را با شرایط بهتری انجام دهیم.
وی بیان کرد: با این روش فرد پیش اظهاریاش را از طریق پنجره واحد تجارت فرامرزی انجام میدهد و اگر هم احتیاج به مجوزهایی داشته باشد این اطلاعات به صورت کاملاً اتوماتیک به سمت سازمانهای مجوزدهنده ارجاع و پاسخهای آنها با شرح و توصیف مرتبطش به گمرک برمیگردد، پس از آن براساس کنترلهایی که انجام میشود مسیرها به صورت هوشمند مشخص میشود که شامل سبز، زرد و قرمز است و ریسک و شاخصهای مشخص شده در آن بخش انجام میشود.
این مقام مسئول در ادامه گفت: مسیر سبز به این معنی است که صاحب کالا میتواند بدون کنترلهای فیزیکی مراحل تشریفات را انجام بدهد و ترخیص اتفاق بیافتد که بیشتر برای کالاهای اساسی، مواد اولیه و تشریفات صادرات و مواردی که خوشنام هستند یا فعالان مجاز اقتصادی هستند اتفاق میافتد. در مسیر زرد فقط کنترل اسنادی اتفاق میافتد و در مسیر قرمز کاملاً کنترل فیزیکی در مورد این کالاها انجام میشود.
باقریپور تأکید کرد: همه کارها به صورت سیستمی بوده و اظهارکننده بدون نیاز به مراجعه به گمرک کارش را انجام میدهد، به این دلیل که کارشناس به صورت کاملاً تصادفی و اتفاقی بین کلیه کارشناسان گمرک انتخاب میشود، عملیات تشریفات را انجام میدهد و تشریفات به مرحله صدور پروانه گمرکی میرسد که در همین حال کلیه سازمانهای همجوار گمرک از این امر با خبر میشده و اطلاعرسانی از طریق پیامهایی که به صورت سیستمی برایشان ارسال می شود که محموله آماده ترخیص است. به عنوان مثال نیروی انتظامی میتواند به طرق مختلف از طریق سامانهای که در اختیارش قرار دارد یا از طریق سیستم پیامک در پاسگاههای پلیس متوجه شود که این باری که ترخیص شده از مجاری قانونی وارد کشور شده یا خیر.