به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هشتمین نمایشگاه بینالمللی هوایی و هوانوردی ایران لحظاتی پیش آغاز به کار کرد. در این مراسم وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، سفرای روسیه و سنگال در ایران، مدیران عامل شرکتهای هواپیمایی و دیگر دستاندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی حضور دارند.
در ابتدای این مراسم مدیرعامل منطقه آزاد کیش اظهارداشت: جهان با سرعت خارقالعادهای در حال تغییر است و تکنولوژی به عنوان عامل اصلی این تحولات مهمترین تاثیر را در پدید آمدن عصر ارتباطات داشته است.
مونسان افزود: اقتصاددانان توسعه و تنوع حمل و نقل را رمز کامیابی انسان در عصر حاضر دانسته و آن را یکی از پایههای اساسی توسعه متوازن و پایدار کشورها میدانند زیرا شبکههای حمل و نقل با مولفههایی نظیر اقتصاد، امنیت و عدالت ارتباط تنگاتنگی دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: امروز نزدیک به 1400 شرکت هواپیمایی با 25 هزار فروند هواپیما در 50 هزار مسیر بار و مسافر جابجا میکنند؛ درآمد حدود 2.5 تریلیون دلاری صنعت هوانوردی و اشتغال 60 میلیون نفری در این حوزه حجم بزرگی از گردش مالی و مشاغل حمل و نقل را به این صنعت تخصیص داده است.
مونسان افزود: در سال 2013 بیش از 3 میلیارد مسافر و 50 میلیون تن بار از طریق خطوط هوایی جابجا شدند که از نظر ارزش 35 درصد ارزش کل جابجا شده در جهان را داراست.
مونسان بیان کرد: در همین سال در کشور ایران 350 هزار پرواز انجام شد و 25 میلیون مسافر شامل 8.5 میلیون مسافر بینالمللی و 16.5 میلیون مسافر داخلی جابجا شدند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش گفت: براساس پیش بینی های صورت گرفته ، ترافیک حمل و نقل هوایی در جهان تا 15 سال آینده دو برابر خواهد شد و منطقه خاورمیانه در بین سایر مناطق جهان بیشترین رشد را به خود اختصاص می دهد.
وی افزود: اگر زمان را به عنوان یک سرمایه و عامل سرعت بخشیدن به توسعه بدانیم، حمل و نقل هوایی در کوتاه کردن مسیر پیشرفت کشور نقش بسیار مهمی داشته و باید مورد توجه خاص قرار بگیرد.
مونسان با بیان اینکه با توجه به ظرفیت سرمایهگذاری در حوزه صنایع هوایی و هوانوردی ایران با برآورد سالانه پنج میلیارد دلار , کشور تا 10 سال آینده نیاز به حداقل 400 هواپیمای جدید دارد، اظهارداشت: از این تعداد حدود 240 فروند هواپیما با ظرفیت 80 تا200 صندلی است که بتوانند مسیرهای داخلی و کشورهای اطراف را پوشش دهند و بین 30 تا 40 درصد هم هواپیماهای پهنپیکر و دورپرواز هستند که عددی بین 120 تا 160 هواپیما را تشکیل می دهند.
وی افزود: به نظر می رسد ظرفیت فرودگاهی کشور نیز با برنامه های توسعه طلبانه خرید هواپیماهای جدید همخوانی دارند، هرچند در حال حاضر از 69 فرودگاه غیرنظامی کشور، بنابر اظهار دست اندرکاران، تنها شش فرودگاه مهرآباد، شیراز، اصفهان، تبریز، مشهد و کیش اقتصادی هستند و بقیة فرودگاه های کشور کم و بیش اقتصادی نیستند.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش بیان داشت: لذا به نظر می رسد تنها توسعه فیزیکی نمی تواند در ارتقاء حمل و نقل هوایی کشور موثر باشد و باید ابعاد مختلف و موثر در توسعه این بخش مانند تشویق برای سرمایه گذاری خصوصی، تربیت نیروی متخصص و فرهنگ سازی و تبلیغات در جامعه را نیز همگام با توسعه فیزیکی درنظر گرفت.
مونسان با اشاره به این نکته که خوشبختانه پس از اجرای برجام و با تدبیر دولت یازدهم حرکت پرشتابی در حوزه حمل و نقل هوایی و صنایع وابسته آغاز شده و تبادلات بین المللی ایران در این بخش رونق روز افزون داشته است، بیان داشت: از سرگیری پرواز شرکتهای هواپیمایی بریتیش ایرویز، ایرفرانس، کیالام، لوفت هانزا و چند شرکت دیگر، صدور مجوز برای بیش از 66 هزار پرواز بین المللی، عقد قراردادهای خرید هواپیماهای جدید، خرید تجهیزات مورد نیاز فرودگاهی و هدایت ناوبری جدید، برقراری پروازهای جدید در مسیر ایران به اروپا، ارتقاء ایمنی پروازهای هوایی به دلیل دسترسی به قطعات اصلی، از دستاوردهای مهم دولت در سه سال اخیر در این بخش بوده است.
وی افزود: صنعت توریسم به عنوان یکی از پردرآمدترین صنایع جهان در آغاز هزاره سوم بخش قابل توجهی از درآمدهای ارزی کشورها را بخود اختصاص داده و پس از صنعت نفت و خودرو سازی عظیمترین شاخه اقتصادی شناخته میشود و سیستم حمل و نقل هوایی عمدهترین عنصر تشکیل دهنده صنعت گردشگری بین المللی است که بخشی از هزینههای گردشگران را به خود اختصاص میدهد، به طوری که در برنامهریزیهای مربوط به توسعه گردشگری، توجه به این بخش و ظرفیتهای حال و آتی آن از اهمیت ویژهای برخوردار بوده و خواهد بود.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش اظهارداشت: همانطور که بارها شنیده ایم ایران جزو 10 کشور برتر در جذابیت های گردشگری است لیکن تنها نیم درصد از درآمدهای این صنعت را جذب نموده است و با توجه به اینکه غالب سفرهای بین المللی از دروازه های فرودگاهی آغاز می شود. برای دستیابی به درآمدهای گردشگری خارجی و افزایش چشمگیر اشتغال در این صنعت، نیازمند توسعه و بازسازی ناوگان هوایی و خدمات مربوطه هستیم.
وی افزود: سازمان منطقه آزاد کیش با هدف تبدیل کردن کیش به یکی از مقاصد گردشگری بینالمللی، اقدامات گستردهای در زمینه خدمات حمل و نقل هوایی شامل توسعه فرودگاهی و توسعه ناوگان هوایی انجام داده است.
مونسان بیان داشت: برهمین اساس با تخصیص 4 هزار میلیارد ریال بودجه، پروژه هایی مانند ساخت ترمینال بین المللی کیش با زیربنای 42هزار مترمربع و با ظرفیت پذیرش 5/4 میلیون مسافر در سال، خرید تجهیزات ناوبری و هوانوردی، ترمیم و تعریض باند جنوبی برای پذیرش هواپیماهای پهن پیکر مانند ایرباس A380 و توسعه تجهیزات زمینی در دست اقدام بوده یا به پایان رسیده است.
مدیرعامل منطقه آزاد کیش اظهارداشت: همچنین برای توسعه فرودگاه جزیره هندورابی، با هزار میلیارد ریال بودجه، پروژه احداث باند فرودگاه و سطوح عوامل پروازی اجرا شده که عملیات ساخت باند پروازی آن به پایان رسیده است.
وی افزود: شرکت هواپیمایی کیش نیز برای افزایش ناوگان هوایی خود، خرید 10 فروند هواپیمای جدید را در دستور کار قرار داده است که به تازگی 4 فروند هواپیما خریداری و به ناوگان خود افزوده است.
وی در پایان گفت: از خداوند متعال برای تمامی مسئولان برگزار کننده، شرکت کنندگان، متخصصان، خبرنگاران و کارشناسان داخلی و خارجی حاضر در این مراسم، سلامتی و توفیق روزافزون مسئلت مینمایم و امیدوارم که با تلاش شما بزرگواران نتایج برگزاری این نمایشگاه مهم، به ویژه در این مقطع حساس، سرعت گامهای توسعه کشور را به سوی اهداف عالی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران افزایش دهد.