به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، کارت هوشمند ملی که در واقع جایگزین کارت ملی می شود به دلیل ماهیتش با پیچیدگی ها و دشواری های زیادی برای صدور مواجه است که این موضوع باعث اتلاف وقت شهروندان در دستگاه های ذیربط از جمله ادارات پست و ثبت احوال شده است.
توزیع عادلانه فرصتها، کاهش بسیاری از هزینههای دولت و همچنین کاهش مراجعه مستقیم مردم به ادارات دولتی و سهولت و سرعت انجام کار در فضای مجازی از ویژگی های کارت هوشمند ملی است.
ایران نخستین کشوری نیست که کارت ملی هوشمند را به شهروندان خود ارائه می دهد، بسیاری از کشورها از جمله کشورهای پیشرفته سال هاست که این کارت را صادر کرده اند و در اختیار شهروندان خود قرار داده اند.
این کارت کارکردهای مختلفی دارد و صدور و در دسترس بودن آن می تواند به روند دولت الکترونیک کمکی شایان کند؛ اما به نظر می رسد با تدابیر اندیشیده شده در خصوص صدور این کارت و همچنین روند ثبت نام و انتظارهای طولانی دردسر هایی را برای متقاضیان این کارت فراهم کرده است . کارتی که خود باید تسریع کننده امور باشد، اکنون خود در پیچ وخم های صدور گیر کرده و موجب شده که علاوه بر انتظار طولانی ،ازدحام هایی نیز در برخی از شهرهای بزرگ ایجاد شود.
ایرنا به عنوان حلقه واسط بین مردم و مسئولان در خصوص مشکلات پیش روی صدور کارت هوشمند ملی و درخواست های مردمی در مورد رفع مشکلات موجود در قالب خبر و گزارش به این موضوع پرداخته است این بار برای ادامه پیگیری این امر ،گفت و گویی با معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال انجام داده است .
**ازدحام ها کمتر شده
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت : در نقاطی از کشور ازدحام هایی داشته ایم که اکنون کمتر شده است که این ازدحام ها به دلیل تکمیل ثبت نام برای تحویل این کارت بوده است .
حمید پارسایی افزود: به دلیل اینکه از سوی دولت اعلام شد که کارت های ملی (نمونه قدیم) تا پایان سال 96 اعتبار دارد و الزامی در گرفتن کارت هوشمند ملی نیست، مقداری از این ازدحام کاسته شد.
وی با تاکید براینکه در حال حاضر وضعیت بخصوص در تهران بهتر شده است ،خاطر نشان کرد: به دلیل قطع شدن سامانه ثبت نامی برای تکمیل ثبت نام در کشور در ماه های مرداد و شهریور با ازدحام بیشتری مواجه بودیم .
پارسایی با بیان اینکه هنوز مشکل نوبت در صدور باقی است، گفت : در شش ماهه اول سال به دلیل اینکه نتوانسیم بدنه این کارت را وارد کشور کنیم و همچنین به دلیل تامین نشدن اعتباری در سال گذشته ،در ابتدای سال جاری صدور کارت را نداشتیم و موجب شد که در 6 ماهه اول سال، تقاضای بیشتری برای صدور این کارت داشته باشیم .
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت: در حال حاضر 4 ماه از برنامه صدور کارت عقب هستیم و اکنون در حال صدور کارت های مربوط به مردادماه قرار داریم.
وی با اشاره به اینکه اکنون سرعت خط صدور کارت 2 برابر شده و از اول دی ماه نیز کاملا تمام دو خط صدور کارت به فعالیت می پردازند، گفت: حدود 5 میلیون نفر درحال حاضر در نوبت دریافت کارت هستند و تا پایان سال بیش از 6 میلیون کارت صادر تحویل داده می شود و تمام کارت های در نوبت صدور، تحویل داده خواهد شد .
پارسایی با بیان اینکه در سال آینده چرخه دریافت کارت، عکس آن می شود، تصریح کرد: یعنی تقاضا کمتر می شود و صدور نیز بیشتر خواهد شد و پیش بینی می شود که برای دریافت کارت فراخوان اعلام کنیم .
** مفقودی ها و کارت اولی ها در اولویت
پارسایی ادامه داد : کارت های ملی (نمونه قدیم ) تا پایان سال 96 اعتبار دارد و برنامه ریزی شده که تا 2 سال دیگر برای تمام ایرانیان واجد شرایط بالای 15 سال که شمار آنان 65 میلیون تن است ،کارت هوشمند ملی ، صادر شود.
وی تاکید کرد: اما در حال حاضر کسانی که تاکنون هیچگونه کارت ملی را دریافت نکرده اند و کارت اولی محسوب می شوند و یا کارت هوشمند ملی آنها مفقود شده باشد و نیاز به صدور المثنی داشته باشند در اولویت صدور کارت هستند .
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال گفت : در حال حاضر اگر کسی درخواست کارت دهد ،نیمه دوم اسفند امسال کارت وی صادر و فروردین نیز کارت خود را دریافت خواهد کرد و هرچه جلوتر برویم این زمان نیز کاهش خواهد یافت.
وی اعلام کرد: امسال از خرداد و تیرماه مشکل اعتبار و کارت خام و همچنین صدور تقریبا رفع شده و ظرفیت صدور کارت نیز به دو میلیون کارت افزایش یافته است.
پارسایی تاکید کرد: درحال حاضر همه مراحل صدور کارت هوشمند ملی در تهران و در سازمان مرکزی ثبت احوال انجام می شود.
**هزینه های صدور کارت هوشمند ملی
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال درخصوص هزینه های پرداختی از سوی مردم برای صدور کارت هوشمند ملی گفت: شهروندان باید 20 هزارتومان برای دریافت کارت به خزانه دولت واریز کنند و همچنین 9 هزارتومان هم حداکثر در شهرهای بزرگ وکلان شهرها بابت هزینه تکمیل ثبت نام خواهد بود.
وی ادامه داد: چنانچه متقاضی برای دریافت کارت به دفاتر پیشخوان یا پست برای دریافت کارت خود مراجعه کند نیز 2 هزار تومان (به عنوان هزینه صدور کارت) پرداخت خواهد کرد که با این حساب در کلان شهری مانند تهران در مجموع 31 هزار تومان باید بابت کارت پرداخت شود.
وی تاکید کرد: در مرحله پیش ثبت نام اگر متقاضی از طریق سامانه www.ncr.ir وارد شود به طور رایگان پیش ثبت نام انجام می دهد؛ اما اگر بخواهد از طریق مراجعه به مکان های عمومی برای استفاده از خدمات اینترنت (کافی نت ها) پیش ثبت نام را انجام دهد، هزینه ای باید پرداخت کند که این هزینه مربوط به سازمان ثبت احوال نیست.
**توصیه هایی برای دریافت کارت
پارسایی به متقاضیان دریافت کارت هوشمند ملی توصیه کرد در مرحله پیش ثبت نام از پایگاه ثبت احوال استفاده کنند و این کار را به صورت رایگان انجام دهند.
وی به کسانی هم که برای دریافت کارت ثبت نام کرده اند توصیه کرد که برای دریافت کارت خود عجله نکنند زیرا در حال حاضر کارت کسانی که 4یا 5 ماه قبل ثبت نام کرده اند صادر می شود.
**برای چه کسانی کارت صادر نمی شود؟
معاون فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال اعلام کرد: برای ایرانیان خارج از کشور در حال حاضر کارت هوشمند ملی صادر نمی شود و کارت ملی (نمونه قدیم ) آنان معتبر است .
وی ادامه داد : در حال حاضر امکان اخذ این کارت در خارج از کشور برای ایرانیان خارج کشور وجود ندارد و این افراد می توانند زمانی که به داخل کشور می آیند برای دریافت کارت خود اقدام کنند .