به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ دبیرخانه دائمی همایش ملی کتاب و نشر، داریوش مطلبی دبیر علمی همایش ضمن اعلام تمدید مهلت ارسال مقالات به دبیرخانه همایش عنوان کرد: تاکنون نزدیک به 70 مقاله به دبیرخانه ارسال شده است اما به دلیل استقبال علاقه مندان و درخواست کارشناسان و متخصصین صنعت نشر برای ارائه مقاله به دبیرخانه همایش، با مشورت رئیس همایش تصمیم گرفتیم مهلت ارائه مقالات تا 25 دی ماه تمدید شود.
مطلبی همچنین در خصوص برنامه های دومین همایش ملی کتاب و نشر، گفت: برنامه ریزی برای برگزاری همایش و انتخاب محورهای دومین همایش، بعد از برگزاری موفق نخستین همایش کتاب و نشر از طریق نظرات شرکت کنندگان در همایش و همچنین نظرسنجی از کارشناسان و متخصصین این حوزه و نیز بررسی خلاءهای موجود در صنعت نشر، محورهای دومین همایش ملی کتاب و نشر تدوین و فراخوان ارسال مقاله در اسفندماه سال گذشته از طریق خبرگزاری ها و سایت همایش اعلام عمومی شد.
وی به مهمترین محورهای این همایش اشاره کرد و گفت: در محور اول شاخصها، راهبردها و الزامات، اقتصاد مقاومتی، رسانههای نوین و رسانه های جمعی، تاثیر بازارهای جدید فروش کتاب و نیز صادرات در «بازاریابی، تبلیغات و اطلاع رسانی در صنعت نشر» مورد بررسی قرار می گیرد. همچنین نسبت میان سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور و کتابخوانی، تاثیر کتابهای درسی بر کتابخوانی، نقش خانواده به عنوان یکی از ارکان نظام آموزش و پرورش در کتابخوانی کودکان و نوجوانان، نقش معلمان و کادر اجرایی مدارس و کتابدار در کتابخوانی دانش آموزان، کتابخانه های آموزشگاهی و ترویج مهارتهای کتابخوانی، راهکارهای افزایش کتابخوانی در مدارس، مقایسه تطبیقی تاثیر نظام آموزش و پرورش بر کتابخوانی در ایران با سایرکشورها در ذیل محور دوم یعنی «نظام آموزش و پرورش و کتابخوانی» بحث و بررسی می شود.
مطلبی درباره تغییر زمان برگزاری همایش، گفت: سال گذشته همایش در هفته کتاب و در سالن همایش های کتابخانه ملی برگزار شد ولی این زمان از طرف متخصصان و کارشناسان زمان مناسبی تشخیص داده نشد و امسال تصمیم گرفتیم این همایش را در 24 بهمن ماه امسال در باغ کتاب تهران برگزار کنیم.
دبیر علمی دومین همایش ملی کتاب و نشر به تفاوت همایش اول و دوم اشاره کرد و اظهار داشت: تفاوت عمده ای در برگزاری همایش امسال وجود دارد و آن ارائه تجربیات صنعت نشر است تا این تجربیات علمی و عملی و اجرایی که طی سالها آزموده شده اند، بتواند در صنعت نشر و برنامه ریزی های حوزه کتاب و کتابخوانی و برای ایجاد تجربیات و الگوبرداری مورد توجه متخصصان این حوزه قرار بگیرد. در حقیقت امیدواریم امسال تلفیقی از بحث نظری و علمی و تجربیات عملی با هم بتواند مجموعه ای نسبتا جامع در اختیار کارشناسان این حوزه و شرکت کنندگان قرار بگیرد.
مطلبی ویژگی همایش ملی کتاب و نشر را این گونه توصیف کرد: همایش هایی که معمولا در کشور برگزار می شود مقالات سفارشی و مختص همان همایش ها نوشته می شود، ولی ما فراخوان عمومی تلاش کردیم مشارکت عموم علاقه مندان، دانشجویان، اساتید و کارشناسان را داشته باشیم و اکنون شاهدیم تاکنون 70 مقاله به این دبیرخانه ارسال شده است. این مقالات توسط دو داور بررسی می شوند و با نظرات داوران، نویسنده را در اصلاح مقاله و رسیدن به سطح تراز مقالات علمی کمک می کنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا امکان بین المللی برگزار شدن این همایش هست یا خیر، تصریح کرد: بین المللی شدن همایش ها به میزان علاقه مندی و ارائه مقالاتی است که توسط متخصصین و کارشناسان و نتایج مثبتی است که از برگزاری همایش ها حاصل می شود. استقبال و دریافت مقالات علمی خوب و تاثیرگذار در این همایش ها می تواند به مرور زمان راه را برای بین الملی شدن همایش باز کند و امیداواریم در آینده همایش کتاب و نشر در سطح بین المللی برگزار شود.
دبیر دومین همایش ملی کتاب و نشر در پاسخ به این سوال که آیا نمونه هایی از برگزاری اینگونه همایش ها در کشورهای دیگر وجود دارد یا خیر، گفت: بررسی هایی که انجام دادیم، مشخص شده همایش های محدودی این چنینی در حوزه نشر و کتابخوانی در برخی کشورها در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی برگزار شده است و ما نیز البته به دنبال استفاده از ظرفیت های سایر کشورها هستیم.
وی به نگاه ویژه این همایش به اقتصاد مقاومتی اشاره و تصریح کرد: در اقتصاد مقاومتی باید به نیاز سنجی در جامعه اقدام کنیم و محصولی تولید نکنیم که در انبار ها بماند و خریدار نداشته باشد و این اتلاف سرمایه هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی است و با نگاهی که در این همایش داریم به دنبال تعادل برقرار کردن بین تولید و مصرف هستیم تا با بازاریابی تبلیغاتی و اطلاع رسانی بتوانیم محصول خود را به مخاطب عرضه کنیم.
دبیر علمی دومین همایش ملی کتاب و نشر در پایان به نقش دولت در صنعت کتابخوانی و نشر اشاره و تاکید کرد: دولت نقش بسیار ویژه ای در صنعت نشر و کتابخوانی دارد و دولت ها در تمام کشورها در این حوزه تاثیر گذار هستند و تولیدات این حوزه می تواند برای همه آحاد جامعه فایده داشته باشد و دولت ها نیز به شکل عام و خاص در فرایند سیاستگذاری و اجرای می توانند در صنعت نشر مفید و موثر باشند و باید از این بخش هم نظارت و هم حمایت ویژه داشته باشند.