به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری دانشجو، مسافران جاده در حالی که از کنار کامیونهای بزرگ و سنگین عبور میکنند ممکن است نگاهی بیندازند و از خود بپرسند «راننده کناری من چقدر مطمئن است؟» اگر راننده از نظر سلامتی ضعیف باشد میتوان پاسخ داد: نه چندان. رانندگان کامیونهای باری که سه مشکل پزشکی یا بیشتر داشته باشند خطر تصادفشان دو تا چهار برابر بیشتر از رانندگان سالم است. این را یک تحقیق تازه نشان میدهد که محققان مدرسه پزشکی دانشگاه یوتا انجام دادند.
این یافتهها نشان میدهند که رانندگان با وضعیت ضعیف سلامت، نه فقط برای خودشان بلکه برای رانندگان مجاور هم میتوانند یک خطر باشند. دکتر متیو تیز، نویسنده ارشد و استادیار سلامت شغلی و زیست محیطی (RMCOEH) در Rocky Mountain Center میگوید: «آنچه این دادهها به ما میگویند آن است که با کاهش سلامت خطر تصادف افزایش مییابد، از جمله تصادفهایی که راننده کامیون میتواند جلوی آن را بگیرد.» نتایج این تحقیق در نشریه سلامت شغلی و زیست محیطی به چاپ رسید.
با این حال حفظ سلامتی برای رانندگان کامیون که معمولا برای ساعتهای طولانی پشت فرمان مینشینند، وضع خواب ضعیفی دارند و به سختی باید دنبال وعدههای غذایی خود در جادهها باشند، میتواند دشوار باشد. اکنون، بررسی دادههای ۴۹۴۶۴ راننده کامیون باری شواهدی را آشکار میکند مبنی بر اینکه سلامت نسبتا ضعیف این رانندگان ممکن است از جهات متعدد آنها را در معرض خطر قرار دهد. حدود ۳۴ درصد از رانندگان نشانههای دست کم یکی از وضعیتهای پزشکی را دارند که قبلا ارتباط آنها با عملکرد ضعیف در رانندگی نشان داده شده بود. از بیماری قلبی گرفته تا درد کمر و دیابت.
تطبیق سوابق پزشکی و تصادفات رانندگان روشن کرد که رانندگان با دست کم سه وضعیت پزشکی مشخص شده، با احتمال بیشتری در معرض تصادف هستند. ۸۲ راننده کامیون در گروه بالاترین خطر قرار داشتند و نتایج از میلیونها نقطه داده محاسبه شدند که نشان دهنده خطر نسبی روزانه تصادف آنان برای مدتی حدود ۷ سال بود. محققان دریافتند که این گروه در دستهبندیهای مختلف تصادف در خطر بالاتری بود. از جمله تصادفاتی که منجر به جرح شده بودند و میتوانستند اتفاق نیفتند.
نرخ تصادفاتی که منجر به جراحت شده بودند در میان تمام رانندگان کامیون ۲۹ مورد بر هر ۱۶۱ میلیون کیلومتر سفر بود. به گفته تیز، این فراوانی برای رانندگانی که ۳ بیماری یا بیشتر داشتند، به ۹۳ مورد بر هر ۱۶۱ میلیون کیلومتر سفر افزایش یافت. این روند حتی پس از در نظر گرفتن عواملی نظیر سن و میزان تجربه رانندگی که بر قدرت رانندگی تاثیر دارند نیز برقرار بود.
یافتههای جدید به این معنا هستند که یک وضعیت پزشکی مثل دیابت ممکن است به تنهایی قابل مدیریت باشد اما دیابت در ترکیب با فشار خون بالا و استرس میتواند خطر رانندگی را به شکل قابل ملاحظهای افزایش دهد.
تیز میگوید: «درست همین حالا، در مورد وضعیتهای پزشکی به صورت جداگانه بررسی میشوند. دستورالعملی وجود ندارد که چندوضعیت پزشکی که با هم هماهنگ شدهاند مورد بررسی قرار بگیرند.» دستورالعملهای فعلی وسایل نقلیه موتوری، رانندگانی را که مشکلات جدی در سلامتشان دارند کنار میگذارند اما کاری به تجمع چند نشانه جزئی در یک فرد ندارد.
کورت هگمن، از نویسندگان این پژوهش و مدیر RMCOEH میگوید با در نظر گرفتن اینکه مسافران دیگر وسایل نقلیه در سه چهارم موارد تصادف با کامیون آسیب میبینند، ادامه تحقیق بر این موضوع یک منفعت همگانی است. او میگوید: «اگر ما بتوانیم فعل و انفعال سلامت راننده و خطر تصادف را بهتر بفهمیم، بهتر میتوانیم به دغدغههای مربوط به ایمنی پاسخ بدهیم.»
منبع: دیابتیک نیوز