به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا نعمتزاده در مراسم جایگزینی 40 هزار دستگاه تاکسی فرسوده اظهارداشت: برای نوسازی وانتها، اتوبوس، کامیون و کامیونتهای فرسوده تصمیماتی داریم که بعضی از آنها هنوز اجرایی نشدهاند.
وی ادامه داد: از معاون توسعه سازمان برنامه و بودجه میخواهیم که طی یک هفته آینده جلسهای را برای جایگزینی وانتها و اتوبوسهای فرسوده برگزار کنند.
وزیر صنعت،معدن و تجارت با بیان اینکه مصوبات مربوط به این طرح تهیه شده و مقدماتش مصوب شده است، گفت: در مورد اتوبوس و کامیونها باید تسهیلات بانکی بیشتری را پرداخت کنیم که در حال پیگیری است.
نعمتزاده در ادامه با بیان اینکه صنایعی که خود را با پیشرفت زمان تطبیق ندهند، محکوم به فنا هستند، گفت: گاهی میگویند چرا فلان کارخانه که قدمت 50 ساله دارد حالا تعطیل شده؟ در پاسخ به این افراد باید بگوییم که چون این کارخانه خود را بروزرسانی نکرده بود.
وی تصریح کرد: برخی کارخانهها نیز برنامه بروزرسانی را اجرا کردهاند که طی هفته جاری برنامه رونمایی از چند محصول تولیدی آنها در صنعت لوازم خانگی را خواهیم داشت.
نعمتزاده با بیان اینکه قول میدهیم سال آینده خودروهای جدید با استاندارد یورو5 را به بازار عرضه کنیم، گفت: قراردادهای جدید منعقد شده با خودروسازان خارجی برای تولید خودرو با استاندارد یورو5 و یورو6 هدفگذاری شده است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به انعقاد قرارداد با 2 موسسه تحقیقاتی و طراحی موتورهای پیشرفته اروپایی، گفت: موتورهای 3 سیلندر کم مصرف با قدرت تا 160 اسب بخار در این قراردادها مدنظر بوده است.
وی با اشاره به انعقاد قرارداد ایران خودرو با یک شرکت آلمانی و سایپا با یک شرکت اتریشی در این زمینه گفت: این قراردادها تا 2 سال آینده به نتیجه میرسند.
وی همچنین با اشاره به همکاری صنعت خودروی ایران با موتورسازان دیزلی دنیا گفت: تولید اتوبوس و کامیون با استاندارد یورو5 و یا استاندارد یورو4 به اضافه فیلتر ذرات شروع شده و این خودروها به بازار عرضه خواهند شد.
نعمتزاده با بیان اینکه ثبت سفارش موتور سیکلتهای کاربراتوری از ابتدای تیرماه متوقف شده است، افزود: تولید موتورسیکلتهای انژکتوری آغاز شده است.
وی همچنین از تولید 15 هزار دستگاه موتورسیکلت برقی در کشور طی سال جاری خبرداد و از شریعتمداری و ابتکار به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست خواست تا روند اجرای بسته حمایت از تولید خودروهای برقی و هیبریدی سرعت بگیرد.
وی توضیح داد: این بسته حمایتی اوایل سال 93 به دولت ارائه شد که رفت و برگشتهای زیادی داشت ولی امیدواریم به زودی اجرایی شود.
وی با بیان اینکه در چین برای تولید خودروهای برقی و هیبریدی 16 هزار دلار یارانه پرداخت میشود، گفت: برای موفقیت در این زمینه باید یک مسیر 5 ساله را طی کنیم.
وی در پایان گفت: گاهی میگویند چرا خودروها اینهمه کشته در جادهها میدهند، این افراد را رانندگان میکشند نه خودروها.