به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، امیر امینی افزود: اواخر هفته گذشته استان سیستان و بلوچستان با بیشترین حجم سیلاب در مناطق خاش و ایرانشهر روبرو شد و خسارات وارده در حوزه نیک شهر - ایرانشهر و زرآباد بالاترین میزان است.
وی اضافه کرد: همزمان با جاری شدن سیلاب در این استان، به دستور وزیر راه و شهرسازی هیاتی متشکل از وزارتخانه و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عازم این منطقه شد و برآوردهای اولیه نشان می دهد، آب بردگی، رانش و تخریب ناشی از سیلابی شدن منطقه، یک هزار میلیارد ریال ( 100 میلیارد تومان ) به راه های استان خسارت وارد کرده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی شدت بارش های استان سیستان و بلوچستان را یادآورشد و گفت : شدت بارندگی در این استان در مدت دو روز، بین 80 تا 85 میلیون مترمکعب آب را در پشت سدهای استان سیستان و بلوچستان جمع آوری کرد.
امینی افزود: بطور متوسط در حوزه سراوان و جنوب آن روزانه 55 میلیمتر باران باریده و در برخی از مناطق متوسط بارش باران به 165 میلیمتر نیز رسید.
به گفته وی منطقه ایرانشهر دارای 15 هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی است و در این منطقه هشت هزار و 600 کیلومتر راه روستایی وجود دارد که سه هزار کیلومتر آن آسفالته و پنج هزار و 600 کیلومتر آن خاکی است و ریزش و رانش زمین 80 درصد این راه ها را مسدود ساخته است.
امینی اظهارداشت: براثرتلاش عوامل راهداری تمام مسیرها در اسرع وقت بازگشایی شد و 10 مسیر فرعی از جمله ایرانشهر - مهرستان - سرباز، نیک شهر- بنت و کنارک - ظهیر - زرآباد مسدود مانده هم تا روزپنجشنبه گذشته برای عبور و مرور بازگشایی شد.
وی یادآورشد: قرار است گزارش این هیات در اسرع وقت برای سازمان مدیریت بحران کشور در وزارت کشور ارسال شود تا دولت برای تامین منابع مالی آن اقدامات لازم را به عمل آورد.
این مقام مسئول، مزیت های احداث هفت پل بزرگ در محور کنارک - زرآباد - کاروان را خاطرنشان ساخت و افزود: چنانچه این پل ها احداث نشده بود، تمام این مسیر بر اثر جاری شدن سیل مسدود شده بود.
امینی هزینه ساخت هفت پل بزرگ مناطق مزبور را بیش از یکهزار و 600 میلیارد ریال ذکر کرد که برخی از آنها بیش 350 متر طول دارد و از تیرماه امسال که زیر بار ترافیک رفته، بزودی توسط وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مسیر یاد شده 165 کیلومتر است و در مجموع حدود 500 پل بزرگ و کوچک دارد و همه این پل ها بر روی رودخانه های طغیانی این مسیر احداث شده تا در زمان جاری شدن سیل مانع مسدود شدن این مسیرها شوند.