آخرین اخبار:
کد خبر:۵۸۳۲۰۴
آخوندی:

باید به تمدن ایران‌شهری خود برگردیم/ در گذشته انبوه‌سازی نداشتیم

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود برگردیم، ظرفیت‌های زیستی و عنصر انسانی را دو مقوله اصلی در این حوزه عنوان کرد و گفت: سکونتگاه‌ها در گذشته در ایران پراکنده بود و ما انبوه‌های بزرگ مثل تهران نداشتیم.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، عباس آخوندی امروز در همایش سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند (ITS)، اظهار داشت: کشورهای جهان از جریان دنیای مدرن و سبک زندگی ماشینی متأثر هستند و رشد شهرنشینی در دنیا سریع است و کمتر گوشه‌ای از جهان را داریم که از توسعه شهرنشینی و انرژی‌های نو متأثر نباشد.

 

وی ادامه داد: قابلیت زندگی و حرکت باید مورد توجه ما در زندگی مدرن باشد. وقتی ماشین‌ها همه انتظار زندگی شادتر، بهتر، طولانی‌تر و حرکت سریع‌تر داشتند اما واقعیت آن است که نمی‌توان اثبات کرد قابلیت زندگی در ایران ارتقای جدی یافته است. 

 

آخوندی با بیان اینکه امروز وضعیت محیط زیست و دسترسی به آب، خاک و غذا مسأله جهانی است و مشکل جدی برای دنیا است، گفت: قابلیت زندگی با مشکلات جدی مواجه است در کنار آن حرکت هم مسأله جدی است؛ از ویژگی‌های دنیا پسامدرن این است که شبکه‌های جهانی امکان حرکت آسان کالا و انسان را در این شبکه‌ها فراهم کنند.

 

وزیر راه و شهرسازی به مشکلات قابلیت زندگی در ایران اشاره کرد و گفت: سرعت حرکت در تهران به طور میانگین 25 کیلومتر بر ساعت و در ساعات پیچ کمتر از 7 کیلومتر بر ساعت است. 

 

وی ادامه داد: آنچه باید کانون توجه ما باشد  انسان، شهروند و زندگی اجتماعی است. اگر زندگی اجتماعی را فدای فناوری کنیم به مقصد نمی‌رسیم؛ مجموعه شبکه‌های بزرگراهی در شهرها و پل‌های دو و سه طبقه نظیر پل صدر با وجود آنکه مستلزم هزینه‌های میلیارد دلاری شده‌اند اما به بهره‌وری مناسب برای بهبود حرکت و ارتقای زندگی شهری نرسیده‌اند.

 

آخوندی گفت: اگر توسعه انسان‌محور نباشد و شهر را به عنوان سازمان اجتماعی نبینیم و در کنار سیستم‌های هوشمند عملکرد انسان مورد توجه نباشد قابل تردید است که بگوییم این اقدامات موجب ارتقای قابلیت زندگی و سرعت می‌شود. 

 

وزیر راه و شهرسازی گفت: فکر می‌کنیم اگر بتوانیم ساختمان‌های بلند، اتوبان‌ها، پل‌ها، پمپ‌های آب و استخراج از چاه‌های عمیق را در دستور کار قرار دهیم پس با محدودیت زیستی مواجه نیستیم؛ ولی ما می‌توانیم این کارها را انجام دهیم اما ظرفیت زیستی طبیعی محدود است و نمی‌توان به ظرفیت زیستی شهری مثل تهران بی‌توجه بود.

 

وی با تأکید بر اینکه ما مورد اغوای فناوری قرار گرفته‌ایم، گفت: در تهرانی که فقط 3 میلیون نفر جمعیت دارد جمعیت به 8.7 میلیون نفر رسیده است و با احتساب پیرامون این جمعیت 14 میلیون نفر است اما ما باز باورمان نمی‌شود اشتباه استراتژیک در جای دیگر انجام داده‌ایم و دوباره فکر می‌کنیم که می‌توان مسأله تهران را با ساخت یک پل و یا یک آزادراه حل کرد. 

 

آخوندی توجه به دو مقوله مهم «عنصر ظرفیت‌های زیستی» و «عنصر انسان» را اساسی دانست و گفت: این دو عناصر اصلی هستند که نمی‌توان از آنها فرار کرد. 

 

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در ایران الگوی سکونت همواره با ظرفیت زیستی منطبق بوده است سکونتگاه‌ها در ایران پراکنده بوده است و ما انبوه‌های بزرگی مثل تهران نداشته‌ایم؛ زبان فارسی ما نماد توجه ما به زندگی بشری است در تمدن ایران بشری عنصر انسان و فهم انسان از خلقت و زندگی توجه شده بود و انسان حاکم بر تکنولوژی بود اما امروز دو عنصر اصلی مذکور را از دست داده‌ایم.

 

وی با تأکید بر اینکه باید به تمدن ایران شهری خود برگردیم، گفت: این درست است که باید به سمت حمل‌ونقل هوشمند و حکومت دیجیتال برویم اما این سیستم‌های پیچیده عنصر اجتماعی و انسان هدفمند هم می‌خواهد. 

 

آخوندی ادامه داد: اصل دسترسی آزاد شهروندان به اطلاعات را می‌خواهیم تولید کنیم هر اطلاعاتی تولید می‌شود نهایتا باید در اختیار شهروند قرار بگیرد. حمل‌ونقل هوشمند باید برمبنای زندگی هوشمند باشد. 

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار