کاهش پرونده های تحویلی مددکاران از یک هزار پرونده به ۵۰۰ پرونده ، بهره مندی مددجویان زن سرپرست خانوار کمتر از ۵۰ سال از مددکاران زن، شناخت و احصاء چالش های حوزه مددکاری از اقدامات انجام شده مهم در این بخش است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ابراهیم باغبانی، مدیرکل پذیرش، تحقیقات و خدمات مددکاری کمیته امداد با بیان اینکه مددکاران کمیته امداد نقش کلیدی و محوری در میان خانواده های تحت حمایت دارند و در پیشبرد اهداف این نهاد تاثیر گذار هستند، گفت:هدف کمیته امداد واگذاری اختیارات به مددکاران و حضور مستمر آنان در بین خانواده های تحت حمایت برای رسیدگی هرچه بیشتر به مشکلات آنان است.
وی با اشاره به اینکه امروزه توجه به مددکاری، به یک گفتمان سازمانی در کمیته امداد تبدیل شده است، افزود : با توجه به ساماندهی نیروهای انسانی در کمیته امداد و توجه به پست مددکاری بیش از سه هزار و ۵۰۰ پست سازمانی مددکاری در ساختار کمیته امداد تعریف شده است که ۷۲۲ پست مذکور فاقد نیروی انسانی واجد شرایط است که بر همین اساس برای اصلاح ساختار سازمانی در تلاش هستیم از بخش های پشتیبانی این نهاد کاسته و به بخش مددکاری افزوده شود،چرا که اگر به دنبال بهره وری از خدمات و اقدامات پشتیبانی این نهاد هستیم باید توجه ویژه ای به بخش مددکاری داشته باشیم.
باغبانی به مجموعه اقدامات انجام شده برای تقویت روحیه مددکاران برای رسیدگی به امور مددجویان اشاره و مطرح کرد: برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت برای دو هزار نفر از مددکاران و مشاورانی که بخشی از پرونده های مددجویان را در دست بررسی دارند، کاهش پرونده های تحویلی مددکاران از یک هزار پرونده به ۵۰۰ پرونده ، بهره مندی مددجویان زن سرپرست خانوار کمتر از ۵۰ سال از مددکاران زن، شناخت و احصاء چالش های حوزه مددکاری از اقدامات انجام شده مهم در این بخش است.
مدیرکل پذیرش، تحقیقات و خدمات مددکاری کمیته امداد به اجرای طرح سطح بندی خانواده ها، شناسایی خانواده های فقیر که شرایط دریافت خدمات از کمیته امداد را ندارند اشاره و مطرح کرد: به همین منظور در تلاش هستیم این اقدام در اولین فرصت انجام شود، همچنین اجرای توزیع عادلانه خدمات در کمیته امداد با اجرای طرحی آزمایشی در استان گلستان که با همراهی استان مازندران در حال انجام است به دنبال هدفمند کردن نظام شناسایی ارائه خدمات این نهاد هستیم که در صورت مثبت شدن نتایج این طرح به تمام استان های کشور ابلاغ می شود.
وی گفت: با توجه به عدم امکان افزایش نیروی انسانی در ساختار سازمانی ، خرید خدمت از طریق مراکز نیکوکاری و کلینیک های تخصصی مشاوره ای و مددکاری در سطح استان ها، به دنبال ساماندهی پرونده های مازاد مددجویانی هستیم که فاقد مددکار خانواده هستند.
باغبانی افزود: حداقل انتظارات از مددکاران باید به طور شفاف مشخص شود، زیرا بر اساس تحقیقات به عمل آمده ، تعریف خانواده های خدمت بگیر از کمیته امداد متفاوت بوده و به چهار گروه خانواده های دارای زن سرپرست خانوار ، خانوارهای دارای مرد سرپرست خانوار ، سالمندان و فرزندان فاقد والدین تقسیم می شوند که شرایط هر خانوار با دیگری متفاوت است و همه را نمی توان با یک نسخه واحد درمان کرد.
شایسته ذکر است؛ امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار(بیش از ۳ میلیون نفر ) کمک معیشت بگیر از خدمات کمیته امداد استفاده می کنند.