به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، حمیدرضا مؤمنی امروز در نشست اعلام ثبت جهانی ژئوپارک قشم با بیان اینکه این ژئوپارک تنها مورد ثبت جهانی شده در یونسکو در خاورمیانه است گفت: ژئو پارک قشم بیش از 3 بار مورد بازرسی ممیزان و نمایندگان یونسکو قرار گرفته تا کارت قرمز آن به کارت سبز تبدیل شد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه کارهای فوق العاده زیادی برای ثبت جهانی شدن ژئوپارک قشم انجام شده است، افزود: اضافه شدن جزایر هرمز و هنگام به ژئوسایتهای منطقه آزاد قشم در دستور کار قرار دارد.
وی بیان داشت: تلاش میکنیم نمایندگی ژئوپارکهای جهانی در منطقه آزاد قشم ایجاد شود، تا هر ژئوپارکی که در منطقه قرار است ثبت شود، در نمایندگی قشم مورد بررسی قرار گیرد.
مؤمنی با بیان اینکه توسعه ژئوپارک قشم میتواند تعریف کاملی از اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد، افزود: توانمندسازی جوامع محلی همواره در دولت تدبیر و امید در دستور کار منطقه آزاد قشم قرار داشته است.
وی با اشاره به اینکه عمده مزیتهای گردشگری در جزیره قشم جاذبههای طبیعی است، بیان داشت: وقتی در عرصههای بین المللی معرفی میشویم، مخاطب جدید پیدا می کنیم.
مومنی با بیان این که جزیره قشم دارای بافتی سنتی است، اظهار داشت: توسعه و تکمیل زیرساختها از قبیل توسعه مسیرهای دسترسی، ساخت ترمینال مسافری دریایی، اسکلهها در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم بیان داشت: خط دریایی کیش - قشم و قشم - خصب عمان راهاندازی شده و با استقبال خوبی هم از سوی گردشگران مواجه شده است.
وی با بیان اینکه در سه و نیم سال گذشته 4 هزار تخت به ظرفیتهای اقامتی جزیره قشم اضافه شده، تصریح کرد: 12 هتل در این مدت به بهرهبرداری رسیده و 16 هتل جدید امسال در جزیره قشم ساخته میشود که بدینوسیله 4 هزار تخت دیگر به ظرفیتهای اقامتی قشم افزوده میشود.
مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه سرمایهگذاران و صنایع مستقر در قشم موظف به رعایت ملاحظات زیست محیطی هستند، بیان داشت: هیچ اقدامی در قشم انجام نمیشود که به محیط زیست جزیره قشم آسیب بزند.
وی افزود: حفظ ژئوپارک قشم و ثبت جهانی آن نیاز به مجوزی دارد که فراتر از جریان تغییر مدیران در جزیره عمل کند، به نحوی که همه مدیران بعدی در این جزیره از این مجوز تبعیت کنند و حفظ شرایط ژئوپارک قشم در اولویت برنامههای آتی باشد.
مؤمنی با بیان اینکه جوامع محلی مراقبان اصلی ژئوپارک قشم هستند، گفت: بنابراین اگر تغییراتی در جریان حفظ و نگهداری از این ژئوپارک انجام شد، اول این بومیان و مردم قشم باشند که به موضوع ورود میکنند.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم تصریح کرد: ترمینال فعلی فرودگاه قشم شرایط خوبی ندارد و یک ترمینال جدید بر اساس تقاضاهای جدید و افزایش پروازها برای ارائه خدمات و امکانات در حال ساخت است.
وی افزود: سفر به قشم گران تمام میشود علت عمده آن گرانی بلیت هواپیما است.
مؤمنی با بیان اینکه قیمت بلیت هواپیما در بعضی مواقع 20 هزار تومان است، بیان داشت: اما قیمت بلیت هواپیما رفت و برگشت از تهران به قشم به 850 هزار تومان رسید، بنابراین اگر دلیل ما برای راهاندازی یک ایرلاین کاهش قیمتهای پرواز است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه در صورت راهاندازی ایرلاین مبدا و مقصد تمام پروازهای ما به قشم خواهد بود، تصریح کرد: هواپیماهای 100 نفره برای این کار مناسب است و با سازمان هواپیمایی کشور مذاکراتی انجام شده و ظرف چند روز آینده مجوز ایرلاین ما صادر خواهد شد و سپس برای این کار هواپیما لیزینگ خواهیم کرد و هواپیما خریداری نمیکنیم.
وی با بیان اینکه از 25 اسفند 95 تا 15 فروردین 642 هزار مسافر به قشم وارد شده است، گفت: 5 درصد از طریق هوایی و بقیه به صورت دریایی وارد قشم شدهاند.
مؤمنی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از هر مسافر 700 هزار تومان است، بیان داشت: بنابراین در این فاصله یک گردش مالی 450 میلیارد تومانی داشتهایم.
وی افزود: سال گذشته 14 میلیون مسافر به قشم وارد و خارج شده است.
مدیرعامل منطقه آزاد قشم در مورد ساخت پل خلیج فارس گفت: مذاکراتی امروز با سازمان برنامه و بودجه در حوزه ساخت این پل انجام شده و مسائل مختلفی در مورد ساخت این پل مطرح شد.
مؤمنی بیان داشت: به عنوان مثال اگر این پل، قشم را به سرزمین اصلی وصل کند، دیگر قشم از حالت جزیره خارج میشود، همچنین اختلاف نظراتی بین مسئولان در رابطه با مسائل محیط زیست برای ساخت این پول وجود دارد، در حالی که ساخت پل خلیج فارس هیچگونه مشکل محیط زیستی ایجاد نخواهد کرد.
وی افزود: این پل با 220 میلیارد تومان هزینه تاکنون 17 درصد ساخت پیشرفت فیزیکی داشته است.