به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «محمد سعیدی کیا» امروز (شنبه) در مراسم بازدید «اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهوری از آزاد راه تهران- شمال در گزارش اقدام های بنیاد مستعضفان(شرکت آزاد راه تهران -شمال وابسته به بنیاد ) افزود: فقط در خردادماه امسال بیش از یک هزار میلیارد ریال برای این قطعه هزینه شده تا بتوانیم در این مسیر بسیاری از عملیات اجرایی را به انجام برسانیم.
وی گفت: در 2 سال گذشته برای انتخاب پیمانکار 10 مناقصه عمومی برگزار و دو شرکت از بنیاد و هشت شرکت از بخش خصوصی برای تکمیل این آزادراه انتخاب شدند؛ همچنین مسیرآرایی و معماری مسیر نیز برای نخستین بار در این آزاد راه به اجرا گذاشته شده است.
سعیدی کیا اظهار داشت: تونل شرقی قطعه دوم این آزادراه به طول 6 هزار و 400 متر هم اکنون 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مناقصه ساخت تونل غربی آن برگزار شده و منتظر تاییدیه پیمانکار آن هستیم تا کار خود را در این تونل آغاز کنیم.
وی با اشاره به تاخیر عملیات در قطعه نخست آزاد راه تهران- شمال، خاطرنشان کرد: سرمای منفی 20 درجه، مشکلات انفجاری و ارتقای ایمنی و معماری مسیر کار را در این قطعه آزاد راه با کندی مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه در منطقه سه این آزادراه شیب مجاز مسیر حداکثر باید 6 درصد باشد، گفت: همین موضوع طراحی این قطعه را پیچیده کرده است، ضمن اینکه هم اکنون ماهیانه بطور میانگین یک هزار و 800 متر عملیات لاینینگ تونل انجام می شود.
به گزارش ایرنا، قطعه یک آزاد راه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت شروع و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود و شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل ونقل و شرکت آزاد راه تهران - شمال در صدد است این قطعه تا اوایل تا بستان 1396 زیر بار ترافیک برود. این قطعه 32 کیلومتری دارای 16 پل و 32 هزار متر تونل رفت و برگشت است.
آزادراه تهران - شمال طراحی و معماری آن به گونه ای انجام شده است که هموطنان هنگام رانندگی در تمام مسیر آن از زیبایی های این آزادراه لذت خواهند برد.
برای آماده سازی این آزادراه 123 کیلومتری در مجموع باید 145 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 88 کیلومتر ساخته شود و تعداد پلهای بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 97 پل به طول حدود 13 کیلومتر است و با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
برای ساخت این آزاد راه به خصوص در قطعه یک آن مشکلات زیادی در خصوص زمین های معارض وجود داشت که خوشبختانه با همکاری تمام دستگاه های اجرایی، وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان مشکلات مربوط به زمین های معارض این منطقه حل شد و شرکت آزاد راه تهران - شمال وابسته به بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی در نظر دارد با احداث قطعات دو و سه در نهایت این آزادراه در سال 99 به بهره برداری کامل برسد.