به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، علی عابدزاده درباره اقدامات سازمان هواپیمایی کشوری در زمینه کاهش تأخیرهای پروازی اظهار کرد: یکی از مسائلی که سازمان در طول دو سال اخیر پیگیری کرده، طراحی برنامه هایی برای حل ریشهای مشکلات است تا بتواند در کلیه ابعاد، صنعت حمل و نقل هوایی را تحت تأثیر قرار دهد. متأسفانه به دلیل نداشتن زیرساخت اقتصادی صحیح در صنعت هوانوردی کشور، با چالشهای بزرگی در همه بخشهای این صنعت اعم از خدمات مسافری، بهره وری ناوگان، مباحث فنی، بخشهای بازرگانی ایرلاینها و ... روبه رو بودیم و همه این بخشها دچار بحران بودند. به حدی که شرکتهای هواپیمایی نمیتوانستند بر اساس اصول بازرگانی به فعالیتهای خود ادامه دهند که این موضوع روند عادی کاری آنها را تحت تأثیر قرار داده بود علی الخصوص شاهد تأخیرهای متعدد در پروازها بودیم.
تلاش داریم به مردم حق انتخاب بدهیم
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادامه داد: کار بنیادینی که این سازمان در حال انجام آن است، دستیابی به رضایت مشتری و مسافران است که نتیجه دادن آن زمان بر است. این رضایت مندی مسافران همه ابعاد اعم از نرخ بلیت ها، خدمات دهی به مسافران، ارائه خدمات پروازی، تأخیر در پروازها، دسترسی ساده به خرید بلیت و ... را شامل میشود. تنها راه دستیابی به رضایت مشتری نیز ایجاد رقابت میان خطوط هوایی است تا شرکتهای هواپیمایی در سایه این رقابت بر سر جذب مشتری از تأخیرها جلوگیری کنند؛ حال حصول به نتیجه از طریق نوسازی ناوگان باشد یا از طریق اصلاح ساختار اداری و تشکیلاتی این شرکتها و یا هر اقدام دیگری که در ایجاد رضایت مندی میان مسافران اثرگذار باشد، باید مردم ومسافران بتوانند حق انتخاب میان ایرلاینها داشته باشند.
وی با بیان اینکه در زمینه ایجاد برخی تحولات اساسی در ایرلاینها توانسته ایم توفیقاتی داشته باشیم، افزود: از جمله این اتفاقات خوب، دسترسی ساده مردم به تهیه بلیت هواپیماست قبلا بلیتها در خطوط هوایی بلوکه میشد، اما امروزه موظفند بلیتها را به راحتی در اختیار مردم قرار دهند. همچنین از دیگر نتایج مثبت ایجاد رقابت میان ایرلاین ها، ارائه بلیتهای ارزان از سوی شرکتهای هواپیمایی در ایام کم مشتری و کم مسافر است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره اصلاح ساختار اداری شرکتهای هواپیمایی نیز گفت: متأسفانه بسیاری از فرآیندهای اداری، آموزشی و عملیاتی ایرلاین ها، الگوهای قدیمی و سنتی هستند که باید به مدلهای جدید تغییر یابد و این نوسازی الگوی اداری در حال انجام است.
گزارش تاخیرهای پروازی ماهانه منتشر میشود
وی با اشاره به تلاش سازمان هواپیمایی کشوری برای شفاف سازی در زمینه وجود تأخیرات پروازی شرکتهای هواپیمایی، در پاسخ به این پرسش که چرا سازمان هواپیمایی ۷ ماه از ارائه جدول تأخیرات پروازی خودداری کرد؟ اظهار داشت: هیچ فرد یا نهادی به ما دستور نداده یا فشار نیاورده بود که جداول تأخیرات پروازی شرکتهای هواپیمایی منتشر نشود؛ بلکه نحوه گزارش گیری و تهیه جداول تأخیرات ایراد داشت که سازمان هواپیمایی آن را اصلاح کرد و از ماه گذشته در سایت سازمان قرار گرفت؛ از این پس نیز آمار مربوطه هر ماه اعلام میشود و مردم بر اساس آن میتوانند حق انتخاب ایرلاین مورد نظر خود که دارای کمترین تأخیرات باشد را داشته باشند.
رقابت ایرلاینها در ایجاد خطوط پروازی جدید
عابدزاده درباره آزادسازی نرخ بلیت سفرهای هوایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نرخ بلیت کلیه مسیرها آزادسازی شده اند، اما قبلا این محدودیت اعمال میشد که خطوط هوایی اجازه نداشتند مسیرهای مناطق محروم را قطع کنند با این حال از نظر نرخ بلیت هیچ گونه محدودیتی برای ایرلاینها اعمال نکرده ایم کاری که الان باید انجام شود، افزایش ناوگان بوده تا خطوط هوایی بتوانند بر سر ایجاد مسیر پروازی جدیدی در شهرهای کوچک نیز به رقابت بپردازند؛ به عنوان نمونه اخیرا ایران ایر مسیر تهران ـ. رامسر را ایجاد کرد که قبلا شرکت هواپیمایی آسمان در این خط پرواز میکرد؛ بنابراین کم کم داریم به سمت رقابت میان ایرلاینها حرکت میکنیم که البته کمی زمان بر است.
مردم میتوانند آنلاین از ایرلاینها شکایت کنند
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره وجود شکایت هایی مبنی بر عدم رعایت آیین نامه حقوق مسافران از سوی برخی ایرلاینها که تأخیرات پروازی متعددی دارند، اما به تعهدات مندرج در آیین نامه عمل نمیکنند، بیان کرد: این آیین نامه برای اولین بار در دولت یازدهم تهیه و اعمال شد. همه تلاش سازمان برای شفاف سازی قوانین و حقوق مردم است و مردم نیز روز به روز بیشتر با حقوق خود آشنا میشوند. خطوط هوایی نیز به مرور رعایت حقوق مردم و مسافران را بیشتر در دستور کار خود قرار میدهند که نتیجه آن کاسته شدن تعداد شکایات مردمی از ایرلاین هاست. آیین نامه حقوق مسافر در حال اجراست و سازوکار جدیدی هم در سایت سازمان هواپیمایی ایجاد شده که مردم میتوانند به صورت آنلاین از ایرلاینها به این سازمان شکایت کنند؛ ما نیز از آنها توضیح میخواهیم و شرکتهای هواپیمایی موظفند به مردم پاسخگو باشند. اگر ایرلاینها آیین نامه را اجرا نکنند، به آنها اخطار میدهیم.
تمام هواپیماهای جدید، مشکل تامین مالی دارند
وی در پاسخ به این پرسش که هواپیمایای تی آر بعدی چه زمانی قرار است به ناوگان هما افزوده شود؟ گفت: هنوز زمان ورودای تی آرهای پنجم و ششم ایران ایر مشخص نیست؛ همه هواپیماهایی که قرار است وارد کشور شوند، مشکل تأمین مالی دارند و پس از آنکه تأمین مالی انجام شد، هم بوئینگ، هم ایرباس و همای تی آر آمادگی دارند هواپیماها را به ایران تحویل دهند. قرار است تا پایان امسال (۹۶) ۵ فروندای تی آر دیگر به هما تحویل داده شود و این جزء تعهدات این کمپانی هواپیماساز فرانسوی ـ. ایتالیایی است. منتها ما هم باید به تعهداتمان در خصوص تأمین مالی آنها عمل کنیم.
رشد ۱۷ درصدی عبور پروازهای قطری از آسمان ایران
وی در خصوص موافقت ایران با انجام پروازهای قطری از آسمان کشورمان متذکر شد: همه فرآیندهای بین المللی هواپیمایی تجاری و غیر نظامی در دنیا از طریق سازمان ایکائو وابسته با سازمان ملل متحد پیگیری و اجرا میشود ایران هم عضو این سازمان جهانی است که با توجه به مشکلاتی که برای مردم قطر ایجاد شده، ایکائو از ما درخواست کرد تا با کشور قطر همکاری کنیم که موافقت شد. در حال حاضر نیز حدود ۱۷ درصد عبور پروازهای قطری از آسمان ایران افزایش یافته است.
تاسیس ۱۰ ایرلاین جدید
معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص موافقت اصولی سازمان هواپیمایی کشوری با ایجاد شرکتهای هواپیمایی جدید گفت: متقاضیان راه اندازی ایرلاین، در اولین گام باید موافقت اصولی سازمان را اخذ کنند، در این مرحله به ۱۰ ایرلاین موافقت اصولی داده ایم آنها شش ماه فرصت دارند تا ساختار سازمانی خود را طراحی، تکمیل و عملیاتی کنند این فرصت شش ماهه قابل تمدید برای یک نیم سال دیگر است. در حال حاضر نیز سرمایه گذاران این ۱۰ ایرلاین جدید در حال خرید هواپیما هستند. امیدواریم طی شش ماه آتی تعدادی از این شرکتها فعالیت خود را آغاز کنند.
وی درباره کفایت (حداقل) سرمایه شرکتهای هواپیمایی جدید نیز اظهار داشت: متقاضیان یا سرمایه گذاران راه اندازی شرکت هواپیمایی اهداف مختلفی از تأسیس ایرلاین دارند برخی به دنبال راه اندازی خطوط هوایی داخلی یا منطقهای هستند، برخی انجام پروازهای بین المللی را هدف گذاری کرده اند، برخی هم صرفا میخواهند پروازهای چارتری داشته باشند و مدلهای دیگر که هر کدام به مجوز خاصی از سوی سازمان هواپیمایی نیاز دارد؛ طبعا کفایت سرمایه هر مدل از درخواست مجوزها هم متفاوت است. اما حداقل سرمایه برای متقاضی ایرلاینی که همه نوع فعالیتی بخواهد داشته باشد، ۳۴۰ میلیارد تومان است. پس از تأمین سرمایه نیز در گام بعدی متقاضی باید به دنبال اخذ گواهینامههای فنی باشد. همه این مراحل شفاف بوده و هر کس میخواهد ایرلاین جدید ایجاد کند، میتواند به سایت سازمان هواپیمایی مراجعه کند.
عابدزاده در خصوص نظارت سازمان هواپیمایی کشوری بر خرید و فروش هواپیما از سوی ایرلاینها تأکید کرد: این سازمان بر امور بازرگانی شرکتها نظارتی ندارد؛ خرید و فروش هواپیما نیز یک اقدام بازرگانی است که قاعدتا سازمان هواپیمایی نظارتی بر آن انجام نمیدهد؛ اما انچه در حوزه نظارت این سازمان است، صدور مجوز پرواز به هر فروند هواپیمایی است که قرار است به مردم سرویس دهی کند؛ این نظارت هم شامل رعایت استانداردهای فنی لازم برای یک هواپیمای فعال میشود.
وی با اشاره به زیان ده بودن خطوط هوایی گفت: تا پیش از آزادسازی نرخ بلیت، قیمت گذاریها تکلیفی بود که سبب زیان دهی ایرلاینها شده بود. به همین دلیل رقابتی میان ایرلاینها بر سر نوع سرویس دهی، مسیری که انتخاب میکنند و ... نبود، اما الان همه این موارد برای آنها مهم است خصوصا، چون نمیخواهند هواپیماهایشان با صندلی خالی به پرواز درآیند، بلیتهای ارزان به مشتریان ارائه میدهند؛ بنابراین اگر حرفهای شرکت داری نکنند، مدیریت ایرلاین زیان ده خواهد بود. ضمن اینکه فرودگاهها هم باید به سمت خودگردان شدن و پذیرش پروازهای جدید حرکت کنند تا درآمدهایشان افزایش یافته و از هزینهها کاسته شود.