به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مجید قدمی در رابطه با چالشهای تنوع مدارس و تفکیک دانش آموزان اظهار کرد: 2.28 درصد دانش آموزان هوش بالای 130 دارند اما این بدین معنا نیست که تمام دانش آموزان حاضر در مدارس استعدادهای درخشان تیزهوش هستند، چرا که نوع آزمون برگزار شده برای انتخاب این دانش آموزان جای تأمل دارد.
وی افزود: باید به این موضوع نیز توجه داشت که حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در کنار سایر افراد باعث میشود آنها نتوانند از آموزشها استفاده لازم را ببرند یا مشکلی برای کلاس درس ایجاد شود. هم اکنون 130 هزار دانش آموز در مدارس استثنایی تحصیل میکنند و 55 هزار نفر از طریق آموزش تلفیقی در مدارس عادی حضور دارند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: برای حضور دانش آموزان استثنایی در مدارس عادی ابتدا وضعیت مدارس را بررسی کردیم تا مشخص شود در کدام بخشها میتوانیم وارد شویم که دانشآموز و نظام آموزشی لطمه نبینند و به هدف آماده کردن بچهها برای زندگی در جامعه دست یابیم.
قدمی ادامه داد: برای حضور دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس عادی باید به معلمان آموزشهای خاصی ارائه دهیم ازسوی دیگر محتواهای ویژهای نیز باید تولید شود همچنین با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس اقدام به مناسب سازی تعدادی از مدارس عادی کردیم.
وی با اشاره به اینکه دانش آموزان آسیب دیده بینایی، شنوایی و دارای مشکلات جسمی و حرکتی در مدارس عادی ثبت نام میشوند، عنوان کرد: به این دانشآموزان معلم رابط اختصاص مییابد.
رئیس سازمان آموزش پرورش استثنایی بیان کرد: تجارب جهانی نشان میدهد که افراد تیزهوش را نباید از سایر دانش آموزان جدا کرد و باید به آنها اجازه جهش بدهیم. سالانه 900 تا هزار نفر در کشور متقاضی جهش تحصیلی هستند که حدود 500 نفر پذیرفته میشوند که در این رابطه پیشرفت تحصیلی و آزمونهای هوش مدنظر قرار میگیرند.
قدمی ادامه داد: در آزمون مدارس تیزهوشان 200 هزار متقاضی با معدل 20 داریم که 193 هزار نفر از آنها موفق به قبولی در این آزمون نشده و ضربه روحی میخورند.
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور با اشاره به اینکه دانشآموزان کمتوان ذهنی 30 نمره هوشی از دانشآموزان عادی پایینتر هستند، گفت: این دسته از دانشآموزان و دانشآموزان چند معلولیتی را نمیتوان به مدارس عادی هدایت کرد زیرا برخی از آنها باید با معلم متخصص و تراکم جمعیتی بسیار پایین آموزش ببینند.
وی با بیان اینکه ایدهآل نهایی این است که تعداد دانشآموزان مدارس استثنایی تا حد زیادی کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: تجربه جهانی این است که ما دانشآموزان را جدا نکنیم و تنها افرادی که به آموزشهای ویژهای احتیاج دارند با حداقل تعداد جداسازی شوند.