کد خبر:۶۱۹۲۱
نگاهي به مضامين و پيام‌هاي پيدا و پنهان فيلم «به رنگ ارغوان»

آقاي حاتمي كيا! لطفاً پاسخ دهيد!

چرا حاتمي كيا در فيلم به رنگ ارغوان سعي كرده بدون هيچ گونه تفاوت و خط مرز روشني، نيروهاي شريف وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج) را هم رديف و هم هدف نيروهاي منافقين قرار دهد؟ چرا سعي نكرده به روشني نشان دهد كه اين دو گروه ابداً وجه اشتراكي ندارند؟!

 گروه ادب و هنر-محمد آرمان

تصويري كه از نيروهاي امنيتي و سربازان گمنام امام زمان(عج) در فيلم «به رنگ ارغوان» به نمايش درآمده است تا چه حد واقعي و منصفانه است؟ در يكي از ديالوگ‌هاي اصلي و در لحظات اوج فيلم از كاراكتر معصوم و مظلوم داستان، يعني «ارغوان كامراني» دختر زن و مرد منافق فراري مي شنويم كه خطاب به يكي از ماموران وزارت اطلاعات مي گويد: شما با آنها (منافقين) فرقي نداريد هر دو پدرم را مي كشيد با اين تفاوت كه آنها در جا مي كشند و شما با قدري تاخير!

آيا اين ديالوگ كه در متن فيلم و بطن روايت و لحظات اوج داستان، از زبان اصلي ترين و معصوم ترين كاراكتر فيلم كه به شدت هم همذات پنداري مخاطب را بر مي انگيزد، شنيده مي شود را مي توان به حساب نوع نگاه و تلقي و خواست و تمايل قلبي فيلمساز براي همان چيزي دانست كه او دوست دارد و مخاطب دريابد و احساس كند و بفهمد؟!

چرا در ادامه همين ديالوگ، از آن مامور امنيتي- اطلاعاتي، هيچ گونه واكنش در خور و پاسخ قانع كننده‌اي داده نمي شود و مخاطب در اين بيانيه به دامنه همان ديالوگ «ارغوان» سپرده و رها مي شود؟

از اين نوع موقعيت‌ها و از اين شكل فضاسازي‌ها در فيلم به رنگ ارغوان كم نيست، مثلاً سكانس‌هاي پاياني فيلم كه صحنه حضور پدر ارغوان، عضو سابق گروهك منافقين است و نوع درگيري‌ها و تيراندازي‌ها و نيروهاي تن به تن نيروهاي وزار اطلاعات و منافقين و يك نوع همساني و همپوشاني كه ميان آنها وجود دارد،فيلم را در فضا و موقعيتي پيش مي برد كه عميقاً شك برانگيز و كاملاً زيرعلامت سوال‌هاي بزرگي است.

چرا كارگران سعي كرده بدون هيچ گونه تفاوت و خط مرز روشني، نيروهاي شريف وزارت اطلاعات و سربازان گمنام امام زمان(عج الله) را هم رديف و هم هدف نيروهاي منافقين قرار دهد چرا سعي نكرده به روشني نشان دهد كه اين دو گروه ابداً وجه اشتراكي ندارند و رهاورد و رهيافت و اهدافشان يكي نيست گروهي درخواست كشور و انقلاب و مردمند و گروه ديگر نه، گروهي با اهداي جان خود، به امنيت اين مرز و بوم مي انديشند و گروه ديگر نه.

كارنامه گروهي مملو از رشادت‌ها و جان فشاني‌ها و خطرپذيري‌هاي حيرت آور و غرور آميز است و گروه ديگر نه و آن گروه  كه كارنامه سياه و چركين و خونيني در به خاك و خون كشيدن مردم بي دفاع ايران در سراسر سال‌هاي پس از انقلاب دارند و ترورهاي ناجوانمردانه و توطئه‌هاي مغرضانه‌شان در تمام سال هاي پس از انقلاب، خاطره‌اي رنج آور و دردآفرين و مصيبت بار براي مردم مظلوم ايران پديد آورده است.

جاي اين حرف‌ها در فيلم به رنگ ارغوان و محصول نهايي ابراهيم حاتمي كيا خالي است، چرا؟!

آيا كساني كه اين فيلم حاصل انديشه و تلاش آنهاست و كساني كه به آنها بودجه و امكانات براي ساخت پرداخته‌اند و كساني كه آن را از محاق توقيف دراوردند و كساني كه آنرا به نمايش گذاشتند نبايد به اين سوال‌ها جواب دهند، آيا اينها سوال هاي مهمي نيستند يا اينكه اتفاق ديگري افتاده است؟!/انتهاي پيام/

ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار