شرکت فرودگاهها در حالی دوباره اقدام به خرید چند برابر قیمتی یک فلایت چک کرده که به طور همزمان یک شرکت انگلیسی پیشنهادی با قیمت مناسبتر به شرکت فرودگاهها داده است.
به گزارش گروه دیگر رسانههای خبرگزاری دانشجو؛ اواخر سال ۹۴ بود که اخباری مبنی بر خرید یک فروند هواپیمای king air از سوی شرکت فرودگاهها با سه و نیم برابر قیمت در رسانهها منتشر شد.
بر اساس این خبر، شرکت فرودگاهها اقدام به خرید یک فروند هواپیمای دست دوم با قیمتی بالاتر از قیمت هواپیمای نو کرد که اسناد خرید آن و مقایسه آن با یک فروند هواپیمای نو منتشر شد. در همین راستا یکى از مدیران ارشد شرکت فرودگاهها پرده از این راز برداشته و قیمت اولیه خریدارى شده را حدود ۱۰ میلیون یورو (١٢ میلیون دلار) اعلام کرد در حالی که این هواپیما در نوع دستدوم و ساخت سال ۲۰۱۳ میلادی بوده و با احتساب کلیه تجهیزات روز دنیا و همچنین با محاسبه قیمت سیستمهاى Aerodata AD-AFIS- ۱۱۳ و سایر هزینه هاى جانبى آن با هواپیماى مشابه آن با گارانتى کامل حداقل دو ساله حدود ۵ میلیون دلار است. نکته قابل توجه این است که شرکت Aero Data قیمت این هواپیما را به همراه لوازم جانبی واررسی پرواز حدود ۶ میلیون دلار قرار داده است، اما شرکت فرودگاهها این هواپیما را از یک شرکت واسطه دانمارکی با این مبلغ خریداری کرد. با گذشت دو سال از این ماجرا باز هم شرکت فرودگاهها اقدام به عقد یک قرارداد با شرکت کرده است در همین راستا مدیر عامل شرکت فرودگاهها اعلام کرد که با صدور مجوز اوفک برای خرید هواپیمای وارسی، شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی کشور قرارداد خرید یک فروند فلایت چک King air ۳۵۰ i. را به قیمت حدود ۱۱ میلیون یورو با شرکت اتریشی Aerodata AG امضا کرده است. شرکت فرودگاهها در حالی دوباره اقدام به خرید چند برابر قیمتی یک فلایت چک کرده است که به طور همزمان یک شرکت انگلیسی پیشنهادی با قیمت مناسبتر به شرکت فرودگاهها داده است، اما همچنان اصرار این شرکت بر خرید هواپیمای واررسی پرواز با قیمت چند برابری است.
در پیشنهاد این شرکت انگلیسی به طور شفاف بیان شده که پکیج هواپیما به همراه سیستم FIS نصب شده بر روی آن از سوی این شرکت ۲.۸۸۵.۱۲۳ یورو بوده است میتواند منجر به صرفه جویی بیش از ۸ میلیون یورو برای اقتصاد کشور شود. این شرکت در پیشنهاد اولیه خود آورده که حاضر است یک هواپیمای خود را قبل از هرگونه خرید به صورت رایگان در اختیار ایران قرار داده تا ایران از عملکرد و کارایی آن مطمئن شده و سپس اقدام به خرید آن کند. این شرکت که با پیگیریهای خود به نتیجهای دست پیدا نکرد در نهایت شکایت خود را نسبت به مسئولین شرکت فرودگاهها به سازمان بازرسی کل کشور برده و این سازمان نسبت به بررسی قیمتهای پیشنهادی و کارشکنیهای آنها اقداماتی انجام داده است.
این شرکت مدعی شده است که بدون نیاز به مجوز افک میتواند هواپیماهای خود را وارد کشور کند و حتی در صورت تحریمهای مجدد نیز از آنجایی که قطعات هواپیماهای آنها آمریکایی نیست نیازی به مجوز وزارت خزانه داری آمریکا ندازد. این شرکت همچنین در حال حاضر کار وارسی پرواز فرودگاههای دبی که وسیعتر و گستردهتر از فرودگاههای ایران هستند را بر عهده دارد. باید منتظر ماند و دید شرکت فرودگاهها همچنان به دنبال خرید از شرکت خاص دانمارکی با مبالغ نجومی بوده و یا اینکه اجازه حضور بقیه شرکتهای فروش هواپیما در کشور را صادر میکند.