مراسم رونمایی از نوشت افزار انیمیشنهای ایرانی در مرکز کودک و نوجوان سازمان اوج برگزار شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ عصر دیروز با
دعوت مرکز اوج کودک و نوجوان برای شرکت در مراسم رونمایی از نوشت
افزار انیمیشنهای ایرانی به ترنجستان بهشت رفتیم.
با حضور برخی از
چهرههای هنری و در کنار تصاویری بزرگ از کارکترهای دوست داشتنی شبکه پویا
مراسمی ساده برای رونمایی از محصولاتی ایرانی برگزار شد که نه تنها تبلیغ
شخصیتهای کودک ایرانی بود بلکه با دستان کارگران ایرانی هم تولید شده
بودند.
این مجموع نوشتافزار به همت مرکز اوج کودک و نوجوان و
بر اساس شخصیتهای سریالهای انیمیشنی و عروسکی پخش شده از شبکه پویا به
نامهای «اتل متل یه جنگل»، «بچههای ساختمان گلها» و «پیم و پم» تولید
شده اند.
ذوعلم، معاون طرح و برنامه مرکز اوج کودک و نوجوان، در
صحبتهای ابتدایی این برنامه گفت: از چندین ماه پیش تصمیم گرفتیم از اثر
گذاری در رسانه به صورت صرف خارج شده و تلاش کردیم تا در کنار تولیدات
تصویری که داشتیم به سمت تکمیل زنجیره ارزشی محصولات حرکت کنیم.
او
ادامه داد:سیاست مرکز اوج این است که از این به بعد در همان ابتدای خلق
کارکترها و طراحیهای تولید آثار انیمینشن و عروسکی جدید به همه جزئیات
آنها برای ورود به زنجیره ارزشگذاری توجه شود. با وجود اینکه منابع مالی
ما محدود است و اگر بخواهیم تولیدات کیفی داشته باشیم باید سرمایهگذاری
کنیم، این اقدام میتواند به بازگشت اقتصاد و کامل کردن زنجیره ارزشی کمک
کند. این ادعای ما نیست و به دنبال این هستیم که محصولات ایرانی با مواد و
سرمایه ایرانی تولید شود و در طراحی هم نیاز مخاطب ایرانی را شاهد باشیم.
آزاده
مویدی، کارگردان و صداپیشه انیمیشن پیم و پم نیز پشت تریبون رفت و گفت: پس
از ۱۵ سال فعالیت در این حوزه میدانم که ریتمیک بودن در آموزش غیرمستقیم
به بچهها کمک بسیاری میکند. سال پیش ضبط این مجموعه انیمیشن به پایان
رسید و امسال هم از محصولات آن رونمایی میشود. این اتفاق، اتفاق خوبی است و
خدا را شکر میکنم.
او سپس گفت: فصل اول مجموعه پیم و پم تمام شده است و در حال حاضر درگیر پیشتولید فصل دوم این مجموعه هستیم.
حسینی
مدیرعامل مجمع نوشتافزار ایرانی اسلامی نیز در این مراسم در راستای تبلیغ
محصولات ایرانی اظهار کرد: اتفاقی که در دنیا میافتد این است که
اصلیترین کار فرهنگی از طریق کاراکترسازی رخ میدهد که کشور ما در این
عرصه هنوز حرفی برای گفتن ندارد و محصولی نداریم که در سبک زندگی بچهها
کاراکترمحور باشد؛ بنابراین مستلزم کار جدی و محتوایی در این زمینه هستیم.
البته در طراحی کاراکترهای موفق مشکلی نداریم، اما بیشتر مشکل ما خروجی و
حمایتی است که از آثار نمیشود.
او با اشاره به کاراکترهای مطرح
دنیا، یادآور شد: به عنوان مثال کاراکتر باب اسفنجی بیش از هشت هزار
میلیارد دلار تجاریسازی میکند. پیش از این نیز ما این حوزه را به
کاراکترهای غیرایرانی واگذار کرده بودیم. امیدواریم در حال حاضر این
کاراکترسازی در کشور ما ادامه یابد و در این کار فرهنگی موثر باشیم.
امیر
مرندی، تهیهکننده مجموعه انیمیشن «اتل متل یه جنگل» هم بیان کرد: این
مجموعه محبوبترین سریال انیمیشن سازمان صداوسیما انتخاب شد و در حال حاضر
نیز مشغول ساخت پیشتولید فصل جدید آن هستیم.
او با اشاره به
دشواریهای ساخت انیمیشن در ایران یادآور شد: تولید ۲۰۰ دقیقه انیمیشن در
کمتر از یک سال بسیار دشوار است و خرسندیم که مجموعهسازان «ساختمان
استودیو سریالهای انیمیشنی» سریالهایی را تولید کرده است که موفق
بودهاند و افرادی در این مجموعه فعالیت میکنند که میانگین سنی آنها کمتر
از ۳۰ سال است و زحمات زیادی برای ساخت این انیمیشنها میکشند.
وی
سپس توضیح داد: عوامل انیمیشن اتل متل یه جنگل پیش از تولید به تکتک
مراحل ساخت آن و اینکه روزی از محصولات نوشتافزار این مجموعه رونمایی
شود، فکر کرده بودیم و از ابتدا کاراکترها با این رویکرد که قرار است
محصولات آنها هم ساخته شود، فکر شده بود. به نوعی که حتی این سریال را به
چندین شبکه معتبر خارجی هم فروختیم و این اتفاق خوبی برای ما بود.
محمد
بحرانی، صداپیشه «جنابخان» نیز گفت: کسانی که ساخت کاراکترهای عروسکی را
بر عهده دارند واقعا برای آنها از گوشت، پوست، ذهنشان و جانشان مایه
میگذارند. کسانی که سالهای سال دیده نشدن را به جان میخرند. کار
صداپیشگی کردن، مستلزم دیده نشدن است و صداپیشگان، عروسکگردانان و طراحان
عروسک نیز این دیده نشدن را به جان خریدهاند و جان و عمر خود را بر روی
عروسکها میگذارند.
در بخش پایانی این مراسم، خیراندیش طراح
کاراکتر انیمیشنهای تلویزیونی با اشاره به سختیهای کار انیمیشن گفت: یک
طراح و عروسکگردان واقعا از جان خود در کاراکترهای که طراحی میکند،
میدمد.
او ادامه داد: ما امروز با جمع جوانی از نیروها مواجه
هستیم که واقعا سرعت عملشان بالاست و ما باید به دنبالش ان بدویم تا به
آنها برسیم. این جوانهای تازه نفس بسیار هم دقیق کار میکنند، پیش از این
چنین دقتی در طراحی کارکترها نداشتیم که از لحظه اول طراحی به فکر تجاری
سازی آن کارکتر باشیم و این پیشرفت خوبی است.
خیراندیش همچنین گفت:
در کشور، ما انیمیشنسازان با دست خالی زمین را میکَنیم، اما با دل و جان
این کار را میکنیم و با کشورهای دیگر در زمینه ساخت انیمیشن قابل قیاس
نیستیم، چون بودجهای که آنها هزینه میکنند واقعا قابل قیاس با ایران
نیست.