عضو کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران بر لزوم ساماندهی سرویس مدارس تاکید کرد و گفت: تنها ١٠ درصد سرویس مدارس تحت نظارت هستند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شهربانو امانی در نشست شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود تاکید کرد: خدا را شاکرم که مرا رهین منت خویش و لایق آرای مردم شریف تهران، ری و تجریش قرار داد که با پشتیبانی خود فرصت خدمت گذاری را برای من و همکارانم فراهم کردند.
با عنایت به شروع سال تحصیلی و بازگشایی مدارس تصمیم دارم امروز به نمایندگی از سوی آینده سازان کشور و خانوادههای عزیزشان صحبت کنم. آری، مقصودم دانش آموزان عزیز است.
ابتدا سانحه واژگونی خودروی حامل دانش آموزان دختر فرزانه هرمزگانی را خدمت خانوادههای آن عزیزان تسلیت عرض مینمایم. سپس با توجه به لزوم تامین ایمنی و بهبود کیفیت خدمت رسانی به دانش آموزان عزیز نکاتی چند را به استحضار برسانم.
با توجه به وجود حدود ۱۳ هزار و ۳۰۰ باب مدرسه و قریب به ۲. ۵ میلیون دانش آموز که تعداد ۵۴۰۰ تن از آنها را محصلین مدارس استثنایی تشکیل میدهند، ایجاب میکند تمهیدات و پیش بینیهای ویژه برای سهولت آمد و شد آنها در نظر گرفته شود. در این خصوص هر ساله مسوولین زیربط، پیش از آیین گشایش مدارس، آمار و ارقام لازم را اعلام مینمایند که هر ساله افزایش ۳۰ درصدی ترافیک در دو هفته اول مهر ماه نسبت به تابستان پیش بینی میشود که ۱۶ درصد از این میزان به سفرهای آموزشی اختصاص پیدا میکند.
برنامه ریزی برای ساماندهی سرویسهای مدارس پیش از شروع سال تحصیلی میتواند موجب افزایش ایمنی دانش آموزان، کاهش بار ترافیکی و تامین آرامش خاطر خانوادهها را همراه داشته باشد که بر اساس مصوبه سال ۱۳۸۷ کمیسیون اصل ۱۳۸ قانون اساسی که تاکنون معتبر و ملاک عمل میباشد، قرارداد سرویس حمل و نقل دانش آموزان توسط مدیران مدارس منعقد میگردد. طبق بند ب. ماده ۶ و ماده ۷ مصوبه مزبور، مرجع احراز صلاحیت و صدور مجوز برای رانندگان بر عهده شهرداری است و در تبصره ۲ ذیل ماده ۵، به کار گیری خودروهای متفرقه، ممنوع و عواقب آن بر عهده استفاده کننده گان است و نیز مطابق تبصره ذیل ماده ۱۲، پلیس راهنمایی رانندگی موظف است تخلفات رانندگان سرویسهای مدارس را به آموزش و پرورش و شهرداری گزارش نماید. تکالیف مصرح در این مصوبه در راستای افزایش ایمنی فرزندان عزیز به پلیس محول شده، ولی بررسی ها، حاکی از عدم اجرای دقیق آن طی سنوات گذشته است.
امید آنکه از سال جاری مراتب به دقت مدنظر قرار گرفته و شهرداری تهران پیگیر وصول گزارشات مربوطه باشد.
در این راستا در دومین جلسه کمیته ایمنی که به تاریخ ۲۰ / ۶ / ۹۶ و با حضور ریاست محترم راهنمایی و رانندگی پایتخت و مدیران محترم سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی و حمل و نقل و ایمنی شهرداری تهران تشکیل شد، ضمن تصویب دو مصوبه موارد مهمی نیز مشاهده گردید که ذیلا به آنها اشاره میکنم.
مصوبات:
یک. با توجه به اهمیت موضوع ایمنی سرویس مدارس و اینکه در مصوبات اخیر شورا، در این خصوص تنها چند بند و تبصره دیده میشود و میبایستی شهرداری تهران مکلف شود لایحهای صرفا در خصوص سرویس مدارس با بیان جزییات به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند و یا کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران طرحی را در این خصوص تهیه و به شورا ارایه نماید.
دو. همچنین مقرر شد با هماهنگی شهرداری تهران، پلیس راهنمایی و رانندگی و سازمان ملی استاندارد ایران دستورالعملی در خصوص ایمنی خودروهای اختصاصی سرویس مدارس تهیه گردد.
موارد مهم و حایز اهمیت:
یک. غیبت مدیران محترم آموزش و پرورش علیرغم دعوت رسمی که انشالله عدم حضورشان نشان بی توجهی به امر مهم سرویسهای مدارس و اردوهای دانش آموزی نباشد.
دو. نبود مسوولیت اجتماعی و حاکمیتی در مدیریت و نظارت بر عملکرد سرویسهای مدارس از سوی آموزش و پرورش، راهنمایی و رانندگی و حتی شهرداری
سه. عدم وجود استانداردهای بومی شده حاکم بر سیستم سرویس مدارس
چهار. عدم اجرای مصوبات و مفاد آیین نامههای اجرایی موجود به طور مثال: سرویسهای مدارس لازم است چراغ هشدار زردرنگ در بالای خودرو داشته باشند که متاسفانه این مورد در هیچکدام از سرویسها مشاهده نمیشود.
پنج. با همه این تمهیدات طبق گزارشات واصله فقط ۱۰ درصد دانش آموزان از سیستم حمل و نقل (سرویس مدارس) استفاده میکنند.
نزدیک ماه مهر هستیم. فراموش نکنیم تحصیل، حق هر بچهای فارغ از جنسیت، رنگ، نژاد و ... است.