حجتالاسلام روحانینژاد: نخستین فعالیتی که سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه ماه محرم انجام میدهد، ارزیابی هیات مذهبی از نظر تاسیس و ماهیت و صدور مجوز و تمدید مجوز فعالیت هیات است.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ حجتالاسلام حسین روحانینژاد معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در نشست خبری ویژه ماه محرم که ساعتی پیش در ساختمان نواب سازمان تبلیغات برگزار شد، طی سخنانی اظهار کرد: سازمان تبلیغات اسلامی در طول سال برنامههای متعددی را اجرا میکند که ماه محرم یکی از ویژهترین برنامههای این سازمان به شمار میآید.
حجتالاسلام روحانینژاد با اشاره به فعالیت ۴۲۰ دفتر تحت نظارت این سازمان اظهار کرد: نخستین فعالیتی که سازمان تبلیغات اسلامی در آستانه ماه محرم انجام میدهد، ارزیابی هیات مذهبی از نظر تاسیس و ماهیت و صدور مجوز و تمدید مجوز فعالیت هیات است که در سال گذشته مجوز بیش از ۹۲ هزار هیئت در سراسر کشور از همین طریق صادر شد.
وی در این باره افزود: برخی از هیات به دلیل عدم رعایت قوانین و اصول مصوب و یا رعایت نکردن شان و منزلت هیات و مسائل از این دست، نتوانستند مجوز خود را دریافت و یا تمدید کنند که البته تعداد این هیات بسیار اندک و انگشتشمار بود.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه به فعالیتهای این سازمان در ساماندهی مداحان و ذاکران اشاره کرد و گفت: به نسبت هیات، مداحان زیادی نیز هستند که فعالیت آنها در سازمان تبلیغات اسلامی مورد ارزیابی قرار میگیرد به همین منظور سامانه طوبی از سال گذشته با هدف دریافت اطلاعات مداحان و ذاکران و هیات مذهبی تشکیل شد. در این سامانه تاکنون ۲۱ هزار و ۹۹۴ هیات مذهبی ثبتنام کردهاند و تعداد ۵۱ هزار و ۱۶۴ مداح نیز اطلاعات تکمیلی خود را به این سامانه ارسال و کد شناسه خدمت دریافت کردهاند.
روحانینژاد از حضور بیش از ۷۰ درصد از مداحان و هیات مذهبی در سامانه طوبی خبر داد و گفت: این سامانه ویترین خدمات نظام جمهوری اسلامی به مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) خواهد بود.
وی برگزاری همایشهای عرضی توجیهی ویژه دفاتر سازمان تبلیغات اسلامی را یکی از اقدامات دیگر این مجموعه برشمرد و گفت: بیش از هزار همایش با محوریت موضوعات متعددی همچون اخلاص در تبلیغ و مردمداری، پیشگیری از آسیبهای اجتماعی، حاشیهنشینی شهرها، اقتصاد مقاومتی، بصیرتافزایی و تحکیم وحدت خانواده و پرهیز از مسائل خرافی در عزاداریها و ... برگزار شد.
وی ادامه داد: شعار سال جدید برای هیات و مساجد تحت عنوان سبک زندگی حسینی، انتخاب شده است و ۳۰ موضوع با این محور به عنوان موضوع پیشنهادی به مبلغان اعزامی به مناطق کشور اعلام شده است.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی از حضور ۱۸ هزار مبلغ در ایام ماه مبارک رمضان به سراسر کشور خبر داد و افزود: استقرار مبلغان از پنجشنبه سیام شهریور تا ۱۳ مهرماه خواهد بود و ناظرانی نیز جهت بررسی نحوه تبلیغ به مناطق مختلف اعزام میشوند.
روحانی نژاد ادامه داد: برای محتوا محور شدن جلسات عزاداری، کتابچه شعری با همکاری مؤسسه هلال و معاونت چاپ و نشر سازمان تبلیغات به سه زبان عربی، فارسی و عربی منتشر شده است و علاوه برآن، لوح فشرده آن نیز در اختیار شاعران و ذاکران قرار خواهد گرفت.
وی به نقش اساسی مداحان در معرفتبخشی به جامعه اشاره کرد و گفت: مداحان و مبلغان به دلیل اثرگذاری و بهره مندی از معارف اهل بیت (ع) بسیار مورد رصد و توجه مردم قرار دارند و نیاز است تا نسبت به کردار و رفتار خود مراقبت داشته باشند. مجموعه فعالیتهای مداحان باید منجر به ارتقاء معرفت دینی و کاهش آسیبهای عزاداری خواهد شد.
معاون امور فرهنگی و تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به نقش ستاد شئون مذهبی گفت: این ستاد در سال ۸۶ به پیشنهاد شورای عالی انقلاب فرهنگی تاسیس شد و مسئولیت بررسی و تصمیمگیری مراسمات مذهبی را بر عهده گرفت.
وی ضمن تاکید بر گسترش برپایی روضههای خانگی عنوان کرد: انتظار میرود فرهنگ برگزاری عزاداری سید الشهدا (ع) در منازل توسعه یابد.
روحانینژاد با اشاره به اینکه امسال عزاداری باشکوهی را در کشور شاهد خواهیم بود، اظهار کرد: اتفاقات پیش رو همچون تقارن محرم با هفته دفاع مقدس و پیروزیهای جبهه مقاومت در برابر تکفیریهای عراق و ... نشانگر حضور پرشور مردم متدین در دهه محرم است و انتظار میرود تا مداحان به خاطر این تقارن به رشادتها و ایثارگری شهیدان و جانبازان اشاره کنند.
وی در پایان شهید محسن حججی را شهید شاخص هیئات عنوان کرد و گفت: شهید محسن حججی میتواند به عنوان الگوی مناسبی برای جوانان هیاتی قرار گیرد و به همین دلیل این شهید، به عنوان شهید شاخص امسال معرفی شد.