در نشست وزاری صنعت، معدن و تجارت و راه و شهرسازی بر لزوم افزایش سهم ۲۵ میلیون تنی حمل ریلی کالاهای معدنی به ۳۰ درصد تاکید شد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از وزارت صنعت، عباس آخوندی در این نشست گفت:در حال حاضر سهم جابجایی مسافری در کلان شهر تهران از طریق ریل تنها ۲ درصد و سهم حمل و نقل جادهای ۹۸ درصد و به طور میانگین این سهم در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
وی افزود: باید حمل و نقل را چه در بخش مسافری و چه بار از خودرو پایه بودن به سمت ریل پایه بودن هدایت کنیم و برای انتقال ۲۰ میلیون تن بار از طریق ریل، نیاز به ۲۵۰ کیلومتر مسیر ریلی داریم.
آخوندی گفت: حد اقل ۳ برنامه ملی باید در این زمینه اجرا و ۲ دهه باید در این زمینه کار شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سهم حمل و نقل سالانه کالاهای معدنی از طریق ریل در حال حاضر ۲۵ میلیون تن است که و این در حالی است که معادل ۲۰. ۵ میلیون تن ظرفیت انتقال از سهم جادهای به ریلی وجود دارد و هدف گذاری برنامه ششم سهم ۳۰ درصدی حمل و نقل بار از طریق ریلی و اهداف کلان وزارت راه و شهر سازی سهم ۵۶ درصدی است.
وی اضافه کرد: پیشنهاد میکنم کمیته مشترکی به منظور ارائه نظر و جمع بندی آن در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی بار بین وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شود.
محمد شریعتمداری، وزیر صنعت نیز در ادامه این نشست عنوان کرد: انتقال حمل و نقل جادهای تولیدات معادن و صنایع معدنی و صنعتی به حمل ریلی، کاری ملی است و نیاز به پروژههای مشترک با وزارت راه و شهر سازی دارد.
وی گفت: این انتقال استراتژی و راهبرد نظام است و باید برای انجام این هدف برنامه مشترکی با وزارت راه و شهر سازی داشته باشیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در برنامهای باید میزان رشد حوزههای صنعت و معدن و تجارت مشخص و آهنگ رشد سهم حمل و نقل ریلی نیز مشخص شود، افزود: در این زمینه باید قیمت سوخت اصلاح شود و حمل و نقل جادهای و شخصی بار نسبت به ریلی گرانتر باشد.
شریعتمداری ادامه داد: در برنامه مشترک و تغییر حمل و نقل از جادهای به ریلی در معدن و صنایع معدنی و صنعتی بنگاههای دولتی بیش از همه اجبار خواهند داشت و باید منافع ملی را در نظر گرفت و اینکه اقتصاد ملی از این تصمیم منتفع میشود.
وی اضافه کرد: بر حمایت از ساخت داخل تاکید داریم و حمایت از تولید ملی و ساخت داخل و استفاده از ظرفیت واردات برای توسعه ساخت داخل در حوزههای مربوط به راه و جاده به شرط فراهم بودن ظرفیت واقعی برای برآورده کردن نیاز داخل، منوط به اراده و خواست و حمایت وزارت راه و شهر سازی است. ساخت و اجرای مسیر ریلی برای حمل بار با اولویت آغاز از بنگاههای بزرگ باید اجرا و بخشی از کار تا پایان سال انجام شود.