بازیساز حوزه اندروید و بازیهای کامپیوتری گفت: سعی داریم تک تیرانداز ۲ را سریعتر به بازار برسانیم که به موضوع مبارزه با تروریست در سایر نقاط دنیا پرداخته است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو-سید مصطفی موسوی نژاد: سید ابولفضل سجادی، فعال حوزه بازیسازی و انیمیشن از سال ۸۹ وارد عرصه بازی سازی شد. آن دوره را میتوان دوره طلایی بازیسازی نام برد. بازیهای خوبی با کمک بنیاد ملی بازیهای رایانهای نظیر میر مهنا که ابولفضل سجادی عضو تیم بازیسازی آن بود و گرشاسب تولید شد. بعد از آن دوره فضای تولید بازیهای کامپیوتری کمی افت کرد و بسیاری از فعالین به سمت سایر فعالیتها نظیر انیمیشن و بازیهای اندرویدی کشیده شدند. از این رو در خدمت سجادی، فعال این حوزه رسیدیم تا از آخرین وضعیت بازیسازهای ایرانی بگوید.
از جدیدترین بازی تولیدی خود بگویید.
بازی تک تیرانداز عملیات انتقام جدیدترین کار ما در حوزه بازیسازی اندروید است. این بازی ماه گذشته روی کافه بازار ارائه شد. موضوع آن دفاع مردم عراق، سوریه و کشورهای جبهه مقاومت در مقابل تکفیریها است.بازی ماه گذشته روی کافه بازار ارائه شد. موضوع آن دفاع مردم عراق، سوریه و کشورهای جبهه مقاومت در مقابل تکفیریها است.
بازی تک تیرانداز ماه گذشته روی کافه بازار ارائه شد. موضوع آن دفاع مردم عراق، سوریه و کشورهای جبهه مقاومت در مقابل تکفیریها است.
این بازی با استقبال مناسبی روبرو شد و در یک ماه دانلود و نصب فعال داشتهایم. بازی هنوز قابلیت آنلاین ندارد، اما در جدیدترین آپدیت قابلیت رقابتی بوجود خواهد آمد، بدین ترتیب که امتیازها ثبت شده و در یک اسکوربورد به نمایش در خواهد آمد. این بازی سطح ردهبندی سنی + ۱۸ را دریافت کرد.
وضعیت بازیهای پرطرفدار ایرانی چگونه است؟
برخی بازیها تا ۱ میلیون دانلود هم پیش رفتهاند، اما متاسفانه در فضای امروز بازیهای خوبی پر بازدید نمیشوند. بازیهایی که در واقع فیلمفارسی حوزه بازیسازی هستند متاسفانه با استقبال زیادی مواجه میشوند.
چه بازیهایی قبل تک تیرانداز تولید کرده بودید؟
بازیهای میرمهنا و ترکمنچای را در فضای کامپیوترهای شخصی تولید کرده بودیم. البته چند بازی دست گرمی نیز در حوزه اندرویدی تولید کردیم تا فضای بازی در حوزه اندروید را بتوانیم بدست بیاریم.
بازیسازان انقلابی ما در این فضا چه میکنند؟
بازیسازان انقلابی هم در این حوزه فعال شدهاند و کارهای خوبی هم صورت گرفته است. مثلا بازی انقلاب اسلامی، بازیهایی که برای دهه شصت در حال تولید هستند، بازیهایی با موضوع کودتای سال ۱۳۳۲ و امثال اینها در حال تولید هستند.
وضعیت در مورد بازار بازیهای کامپیوتری به چه شکل است؟
این بازیها شرایط خیلی بدی را طی میکند و ما این بازار را از دست دادهایم و اگر کسی اینگونه بازیها را تولید کند، فضای خوبی برای فروش ندارد. امروز بازیهای PC نمیتواند خوب دیده شود. تلاشهایی در حال رخ دادن است تا بتوانند فضایی مشابه بازیهای موبایلی برای بازیهای کامپیوتری بوجود آورند. مشکل عرضه بازیهای کامپیوتری از بوجود آمدن کنترل بر روی بازیهای خارجی شروع شد و کار فروش به سمت بازار سیاه کشیده شد و این باعث شد بازار عرضه بازی به چالش عظیمی بخورد.بازیها شرایط خیلی بدی را طی میکند و ما این بازار را از دست دادهایم و اگر کسی اینگونه بازیها را تولید کند، فضای خوبی برای فروش ندارد. امروز بازیهای PC نمیتواند خوب دیده شود.
بازیهای کامپیوتری ایرانی شرایط خیلی بدی را طی میکند و ما این بازار را از دست دادهایم و اگر کسی اینگونه بازیها را تولید کند، فضای خوبی برای فروش ندارد. امروز بازیهای PC نمیتواند خوب دیده شود.
نمیتوان از یاد برد که بازیهای پیشبرنده بازار و صنعت همان بازیهای کامپیوتری هستند. امروز بسیاری از بازیهای پرطرفدار کامپیوتری درآمدش بیشتر از فیلمهای هالیوودی است.
آیا در افق نزدیک بازیسازان ایرانی میبینید که بتوانند بازیهایی مثل PES یا CALL OF DUTY را بسازند؟
این بازیهای خاص را حتی در دنیا همه نمیتوانند بسازند. هر استدیویی نمیتواند در این حوزه ورود کند. استدیوهای چند ملیتی در این حوزه فعالند چراکه کار بسیار سنگینی است. آنچه من در افق بازیسازان ایرانی میبینم این است که ما بتوانیم کم کم وارد این بدنه شویم و در ساخت این بازیهای بزرگ دنیا مشارکت پیدا کنیم. بعنوان مثال یکی از بازیهای بزرگ یک استدیو در امارات تاسیس کرده است.
آیا تیم تحقیقاتی در حوزه علل پرفروش شدن بازیهای اندرویدی در ایران تشکیل شده است؟
هر بازیسازی که میخواهد بفروشد باید بازیهای موفق را بررسی کند. البته موسساتی هم داریم که این آمارها را بررسی میکنند. یکی از مواردی که امروز اهمیت پیدا کرده این است که بتوانی بازی رایگان عرضه کنی، اما در داخل بازی شرایطی را مهیا کنی تا شخصی که بازی میکند به سمت خرید تجهیزات بازی برود.
موضوع مهم دیگر در همین زمینه بحث بازاریابی است و نحوه مارکتینگ در این فضا اهمیت بسیاری دارد. بعنوان مثال بازی کلش به اندازهای که صرف بازی کردند، به همان اندازه صرف تبلیغات و بازاریابی کردند.
از سوی دیگر محل عرضه بازار خیلی مهم است. در بازار جهانی googleplay فضایی را مهیا کرده است که خرید بازی خیلی رواج دارد. در ایران بازیای که برای فروش عرضه میشود، مورد استقبال آنچنان قرار نمیگیرد، اما کسب درآمد در مراحل داخلی بازی که مخاطب برای پیشرفت نیاز به پول خرج کردن دارد در ایران رواج پیدا کرده است.
در ایران بازیای که برای فروش عرضه میشود، مورد استقبال آنچنان قرار نمیگیرد، اما کسب درآمد در مراحل داخلی بازی که مخاطب برای پیشرفت نیاز به پول خرج کردن دارد در ایران رواج پیدا کرده است.
یک روش دیگر برای کسب درآمد، جذب و سفارش تبلیغ است. مخاطبی که بازی میکند میتواند برای دریافت یکسری امکانات بازی، تبلیغات را ببیند.
اگر امروز یک نفر بخواهد وارد فضای بازیسازی شود شما چه توصیهای به او میکنید؟ چطور شروع کند؟
اولین پیشنهاد من این است که سعی کند حوزه کاری خود را مشخص کند. یک نفر برنامه نویس خوبیست، یک نفر طراحی را خوب انجام میدهد، یک نفر سناریو نویسی را خوب بلد است و بلاخره حوزههای دیگر؛ لذا باید ابتدا حوزه خود را بشناسد و سپس بعد از آن سعی کند وارد حوزه آموزشی آن بشود.
حمایت ارگانها به چه شکل بوده است؟
حمایتهای دولتی مانند یک تیغ دو لبه است. از یکسو میتواند باعث پیشرفت شود از یک سوی دیگر این حمایت میتواند باعث زمین خوردن موسسات بعد از قطع شدن حمایتها شود؛ لذا باید حمایتها هدفمند باشد بطوریکه موسسات بازیساز را طی پروسهای قوی کرد.
چه برنامهای برای آینده دارید؟
سعی داریم تک تیرانداز ۲ را هرچه سریعتر به بازار برسانیم که با موضوع بحث مبارزه با تروریست در سایر نقاط دنیا پرداخته است.
بازیای به اسم ناخدا را نیز در برنامه داریم. این بازی هم در فضایی فانتزی به سمت مبارزه با دزدان دریایی رفته است. این بازی به شکل مخاطب پسندی طراحی شده است.
بازی دیگری نیز در برنامه داریم که از طریق کنترل پهپاد به مبارزه با تروریستها در عراق میپردازد.
در برنامه بلند مدت نیز قصد داریم دوباره به بازار PC بازگردیم.