بازار خرید و فروش ماشینهای گیربکس اتوماتیک در سالهای اخیر مانند کراس اورها (شاسی بلندهای کوچک) داغ شده است.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مرتضی شجاعی؛ بازار خرید و فروش ماشینهای گیربکس اتوماتیک در سالهای اخیر مانند شاسی بلندهای کوچک شهری داغ شده است. ترافیکهای سنگین در شهرها، تعویض دندههای مکرر و مشکلات مجموعه دیسک، صفحه و گیربکس در خودروهای ارزان قیمت ایرانی و چینی از جمله دلایل اقبال مردم به خودروهای گیربکس اتوماتیک است.
مشکلات خودروهای گیربکس دستی بازار در رنج زیر ۶۰ میلیون تومان بسیار و اشاره به جزئیات آن خارج از موضوع است؛ بنابراین به بیان سفت بودن کلاچ خودروهای داخلی، زوزه گیربکس، تعویض دندههای سخت (بد جا رفتن دنده) و صداهای اضافی هنگام کلاچگیری بسنده میکنیم.
بگذریم؛ خودروهای اتوماتیک بازار در نمونههای صفر کیلومتر کدامند؟ با توجه به افزایش قیمت خودرو در سالهای اخیر و خارج شدن قیمت خودرو از توان مشتری، حالا باید برای خرید خودروی اتوماتیک لااقل ۵۰ میلون تومان پرداخت کنیم.
پراید از جان مردم چه میخواهد؟
سایپا وعده فروش خودروهای ساینا اتوماتیک و کوییک را داده است و آنها را معرفی کرده که از پلتفرم و موتور ۱۵۰۰ سیسی ۸ سوپاپه تیبا بهره میبرند. خانواده تیبا، ساینا و کوییک از پلتفرم ارتقاء یافته پراید استفاده میکنند و موتور ۱۵۰۰ سیسی آنها نیز موتور ارتقاء یافته پراید است که تکولوژی قدیمی و راندمان پایینی دارد تا جایی که قدرت بیش از ۱۰۰ اسب بخار با این حجم موتور دور از دسترس نیست. از قرار معلوم این موتور کم بازده قرار است حالا حالاها در صنعت خودروسازی ایران جولان دهد.
چندی پیش سایپا، ساینای اتوماتیک را با موعد تحویل آبانماه پیش فروش هم کرده است و قرار است این خودرو در محدوده قیمتی ۳۸ میلیون تومان به دست مشتری برسد.
نمونههای صفر کیلومتر موجود در بازار
۱ -تندر ۹۰ اتوماتیک
تندر ۹۰ در اصل و نسب، محصول دورگه داچیای رومانی و رنوی فرانسه است. داچیا شریک تجاری رنو در اروپا است. تندر ۹۰ (ال ۹۰) در برخی از بازارهای جهانی به داچیا لوگان و رنو لوگان نیز مشهور است. رومانی، ایران، کلمبیا، روسیه، هند، مراکش و برزیل سایتهای تولیدی این خودرو هستند. در ایران کنسرسیوم رنو پارس که شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو است، تولید تندر ۹۰ را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرد.
ایران خودرو با توقف خط تولید پژو ۲۰۶ تیپ ۶ (اتوماتیک) که خلاء خودروهای ارزان اتوماتیک را در سبد محصولاتش حس میکرد، از سال ۱۳۹۲، تندر ۹۰ (تکنولوژی سال ۲۰۰۴ رومانی) را با گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته با قابلیت تعویض دستی عرضه کرد. تندر نود اتوماتیک دارای موتور ۱۶۰۰ سیسی ۱۶ سوپاپ است؛ از لحاظ امکان رفاهی و طراحی کابین و ظاهر حرفی برای گفتن ندارد، اما از لحاظ فنی از با کیفیتتری خودروهای وطنی به حساب میآید. تندر ۹۰ اتوماتیک در بازار آزاد ۶ / ۴۸ میلیون تومان قیمت دارد که از کارخانه حدود ۵ / ۱ میلیون گرانتر است.
تندر نود اتوماتیک برای خانوادههایی که به دنبال یک خودروی راحت و جادار میگردند و میخواهند علاوه بر استفاده برون شهری از کلاچگیریهای مکرر در ترافیک کلانشهرها خلاص شوند، توصیه میشود.
جالب اینجاست ایران خودرو برای کسی که ۵۰ میلیون هزینه کرده، جای نقشه برای صندلی جلو، بوق ۲ شیپوره، پارکابی، آقتاب گیر سمت مسافر با آینه، کفپوش، جای لیوان صندلی جلو و محافظ فیش بلندگو را آپشن میداند و در لیست تجهیزات خودرو به عنوان آپشن معرفی کرده که جای تأمل دارد!
جدول زیر مشخصات فنی و تجهیزات ال نود اتوماتیک را نشان میدهد. گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو از بیان اینگونه آپشنها به عنوان تجهیزات این خودرو صرف نظر میکند.
مشخصات فنی و تجهیزات ال نود
اتوماتیک
اخیرا ایران خودرو فیس لیفت تندر نود را تحت عنوان تندر نود پلاس اتوماتیک عرضه کرده است که از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با نسخه معمولی ندارد و فقط در ظاهر و کابین خودرو چند تغییر جزئی ایجاد شده است. قیمت بازار آزاد تندر نود پلاس اتوماتیک ۳ / ۵۰ میلیون تومان است. تغییر چراغهای عقب، زههای کرومی جانبی، سپر و پشت آینههای همرنگ بدنه و دستگیرههای داخلی از مهمترین تغییرات تندر نود پلاس است!
۲ -لیفان ایکس ۵۰
لیفان ایکس ۵۰ اتوماتیک که بعد از موفقیت نسبی لیفان ۶۲۰ و ایکس ۶۰ وارد کشور شد و توسط کرمان موتور مونتاژ شد، در بازار آزاد به قیمت ۵۴ میلون به فروش میرسد که زیر قیمت فروش کارخانه است. در حال حاضر تولید این خودرو به طرز محسوسی کاهش یافته و حال و روز خوشی ندارد. ایکس ۵۰ یک کراس اور کوچک شهری است که در کشورهای چین، روسیه و ایران تولید میشود. این محصول سرزمین اژدها و افسانه، مثل رقیبش ال نود هندلینگ مناسبی ندارد و باید منصف باشیم که از هندلینگ تندر ۹۰ هم ضعیفتر است.
لیفان ایکس ۵۰ از لحاظ امکانات و تجهیزات رفاهی مثل سایر چینیهای بازار سربلند و دستپر به میدان آمده است. جدول زیر مشخصات فنی و تجهیزات این خودرو را نشان میدهد.
مشخصات فنی و تجهیزات لیفان ایکس ۵۰
لیفان ایکس ۵۰ خودروی نرم و کم مصرفی است که ترمزهای قوی و قابل اعتمادی دارد. چهره قابل قبول، سیستم صوتی مناسب، فرمان بسیار نرم برای رانندگی در شهر و کولر دیجیتال از دیگر ویژگیهای این خودرو است. کیفیت پایین داشبورد و شتابگیری ضعیف نسخه گیربکس اتوماتیک از دیگر ویژگیهای آن است.
درباره لیفان ایکس ۵۰ باید گفت؛ این خودرو مانند سایر هموطنان چشم بادامی خود بازار خرید و فروش خوبی در نمونههای کارکرده ندارد و برای فروش آن باید صبور بود. لیفان در بازار فعلی ارزانتری خودروی دارای گیربکس cvt است که مزیت آن، مصرف سوخت کمتر، استهلاک پایین و عوض شدن نرم و یکپارچه دندهها به دلیل چرخ دندههای زیاد در مجموعه گیربکس است اما تا همین مسأله میتواند برای جوانان خوشایند نباشد و رانندگی را یکنواخت و کسل کننده جلوه کند.
لیفان ایکس ۵۰ برای خانوادههای تا ۳ نفر و همچنین جوانانی که تمایل به استفاده از خودروهای کراس و جمع و جور و اسپرت را دارند، توصیه میشود. ایکس ۵۰ میتواند علاوه بر زیبایی نسبی ظاهری، از لحاظ آپشن و تجهیزات نیز خواسته مشتریان را تا حدود زیادی در این بازه قیمتی تأمین کند.
۳ -رنو ساندرو اتوماتیک
ساندروی اتوماتیک یا به قول رنو سواران، ال نود هاچ بک!
تولید داچیا ساندرو از سال ۲۰۰۸ در کشور رومانی و سپس در کشورهای مختلف نظیر آفریقای جنوبی، روسیه، برزیل و مراکش آغاز شد. سال ۱۳۹۴ پارس خودرو مونتاژ این خودرو را در دو نسخه دندهای و اتوماتیک و از اعتبار تندر ۹۰ نیز استفاده کرد که استقبال نسبتاً خوبی هم از این ماشین شد.
باز هم رنو باز هم ظاهر پر حرف و حدیث!
رنو ساندرو نیز مثل برادر بزرگتر خود تندر ۹۰ از نظر ظاهری چنگی به دل نمیزند و همچنان به نظر میرسد رقیب سالخورده این دو، پژو ۲۰۶، از لحاظ طراحی ظاهری و زیبایی کابین، برگ برنده را در دست گرفته و با گذشت این همه سال همچنان چهره به روز و مقبولتری دارد. در مقابل رنو ساندرو از فضای کافی برای پای سرنشینان عقب و صندوق عقب بزرگتر نسبت به ۲۰۶ بهره میبرد که مزیت بزرگی برای این خودرو است. گیربکس ساندرو نیز به روزتر و آرامتر از ۲۰۶ اتوماتیک است.
رنو ساندرو از نظر گیربکس و موتور شباهت زیادی به تندر ۹۰ دارد و از پیشرانه cc ۱۶۰۰ ال نود (K۴M) بهره میبرد. گیربکس ساندرو مشابه تندر نود اتوماتیک چهارسرعته با قابلیت تعویض دستی (تیپ ترونیک) است. تعویض نرم دندهها و هوشمند بودن گیربکس در معکوس کشیدنها از ویژگی ساندرو است. ترمزها قابل اعتماد و هندلینگ بهتر از رفیق صندوقدارش، تندر نود است! البته ساندرو هم مثل تندر نود از کمبود تجهیزات و امکانات رفاهی نیز شدیداً رنج میبرد و تقریباً به جز کامپیوتر سفری، شیشه و آینههای برقی چیزی برای ارائه به سرنشینان ندارد.
قیمت رنو ساندرو اتوماتیک در بازار آزاد ۴ / ۵۳ میلیون تومان است. جالب است بدانید قیمت کارخانهای این محصول زیر ۵۰ میلیون است و این حاشیه قیمت با توجه به تولید محدود، تقاضای بازار و واسطهگری سودجویان به وجود آمده است. ساندرو در کنار اتاق و پیشرانه کم صدا میتواند برای کسانی که به ظاهر و تزئینات کابین اهمیت میدهند کسلکننده باشد و تا حدی هم توی ذوقشان بزند. اما اگر خانواده کم جمعیتی هستید، بیشتر در شهر رانندگی میکنید و آپشن خودرو برایتان اهمیتی ندارد، رنو ساندرو یک گزینه با کیفیت و قابل قبول برای شماست.
در پایان قسمت اول ارزیابی خودروهای اتوماتیک زیر ۶۰ میلیون تومان، جدول زیر کار را برای انتخاب سادهتر میکند. ۱۰ متغیر برای بررسی آیتم به آیتم عملکرد ماشینها انتخاب شدهاند که به تفکیک میتوان امتیاز هر کدام را مشاهده کرد. ممکن است برای برخی از خریداران یکی از این متغیرها نسبت به دیگری اهمیت بیشتری داشته باشد و براساس آن بهترین گزینه اتوماتیک بین این ۳ خودرو را انتخاب کنند. طبق جدول پارامترهای مورد ارزیابی با نمره از ۱ تا ۱۰ ارزیابی شدهاند که ۱۰ بهترین نمره برای عملکرد هر خودرو است.
نمره ارزیابی عملکرد خودروهای اتوماتیک زیر ۶۰ میلیون بازار
پایان قسمت اول
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو در ادامه به بررسی دانگ فنگ ۳۰H کراس، پژو ۲۰۷ اتوماتیک و برلیانس سری H، اتوماتیک میپردازد.
زیر 60 فقط ساندرو موتور و گیربکسش یکه. سابرینا دیگه تولید نمیشه وگرنه اونم خوبه صفر 96 نداره که.
ساندرو ++++
ال۹۰تندر پلاس خوبه بخرم؟
اون هم اتوماتش
کسی میدونه؟