عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت، بررسی تحقیق و تفحص از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در دستور کار کمیته حمل و نقل این کمیسیون قرار دارد.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، به نقل خبرگزاری خانه ملت، سیداحسن علوی امروز- دوشنبه- در تشریح نشست کارگروههای امروز کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: سه موضوع در دستور کار کمیسیون عمران قرار دارد که نخستین موضوع بررسی تحقیق و تفحص از شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) است که سال گذشته چند نفر از نمایندگان این تحقیق و تفحص را کلید زدند که به کمیسیون عمران ارجاع شد، لذا در نهایت به کمیته حمل و نقل کمیسیون ارسال شد.
عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، افزود: امروز با مسئولان شرکت شهر فرودگاهی و معاون وزیر راه و شهرسازی سوالات تحقیق و تفحص مطرح شد که مقرر شد سوالهای تحقیق و تفحص به آنها ارجاع شود تا به صورت کتبی گزارش آن را به کمیته ارائه دهند و سپس نتایج جمع بندی به صورت مستند به کمیسیون ارائه شود، اگر اعضای کمیسیون قانع شدند رد میشود در غیر اینصورت به صحن علنی ارجاع میشود.
**سالانه ۱۸ هزار تلفات جانی جادهای وجود دارد
وی با بیان اینکه تلفات جادهای بسیار زیاد است، ادامه داد: سالانه ۱۸ هزار تلفات جانی جادهای وجود دارد که در کنار آن تلفات مالی نیز وجود دارد، مقام معظم رهبری نیز به این موضوع ورود کرده و اظهار داشتند که دلایل تلفات جادهای بررسی شود. علوی با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هزار دستگاه اتوبوس در کشور وجود دارد، یادآور شد: متأسفانه گرایش به سمت استفاده از خودروهای شخصی بیشتر شده است و هر ساله حدود یک میلیون و ۲۰۰ دستگاه به وسایط نقلیه اضافه میشود که تعداد ترددها را افزایش میدهد، اما جادهها همان جادههایی است که از چند سال گذشته وجود داشته و بزرگراه و آزادراهها کاملاً تکمیل نشده است. **زیرساخت بخش خطوط ریلی تکمیل نشده است
وی با بیان اینکه متاسفانه زیرساخت بخش خطوط ریلی تکمیل نشده است، افزود: به دلیل عدم تکمیل خطوط ریلی، سربار مسافر نمیتواند به بخشها منتقل شود و از این رو بخش ریلی کمتر بار و مسافر حمل میکند و ناگزیر تمام این سربار به بخش جادهای منتقل میشود. البته مؤلفههای زیادی در تلفات جادهای اثربخش است که یکی از این مؤلفهها بحث جاده است و تمام آنها باید با یکدیگر کنترل شود.
علوی با اشاره به اینکه در نشست امروز کمیته حمل و نقل کمیسیون عمران، مدیرعامل زیرساخت و توسعه راهداری و نمایندگان سازمان برنامه و بودجه حضور داشتند، ادامه داد: مقرر شد آسیبشناسی درباره افزایش تعداد تلفات جادهای و تصادفات جادهای صورت گیرد و علت آنها مشخص شود که رئیس پلیس راهور، وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه در بخش تخصیص اعتبارات باید پاسخگو باشند.
در قانون برنامه ششم توسعه، توجه ویژهای به حوزه حمل و نقل از جمله ریلی و هوایی شده است
وی با اشاره به اینکه در قانون برنامه ششم توسعه، توجه ویژهای به حوزه حمل و نقل از جمله ریلی و هوایی شده است، اظهار کرد: در بخش حمل و نقل هوایی، موادی در برنامه ششم توسعه آمده؛ لذا در نشست امروز با حضور رئیس سازمان هواپیمایی، عملکرد ۶ ماه گذشته برای توسعه حمل و نقل هوایی بررسی شد تا بتوان گزارشی در این باره به صحن علنی ارائه داد که چه اقداماتی در حوزه حمل و نقل هوایی رخ داده است.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: موادی که پیگیری نشده، از هماکنون باید پیگیری شود و در بخشهایی که اعتبارات وجود ندارد، با سازمان برنامه و بودجه رایزنی میشود و بخشهایی که سازمان هواپیمایی کوتاهی کرده، دلایل آن مشخص و تذکرات لازم به آنها داده میشود.