رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزهمند شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشستی که با مدیرعامل و مسئولان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران داشت به تقویت مسیرهای پر رفت و آمد ریلی از حیث مسافران اشاره کرد و گفت: لازم است در مسیرهای اصلی همچون تهران-مشهد و اصفهان- شیراز مسافر بیشتری از طریق ریل جابجا شود که نیازمند تقویت ناوگان است.
وی در ادامه اظهار داشت: باید به سمت سرمایه گذاریهای خارجی حرکت کرد و تمرکز روی منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده تقریبا سودی ندارد چرا که این منابع صرف هزینههای جاری میشود.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با تأکید بر اینکه باید به کارخانجات تسهیلات داد تا حمل و نقل خود را از طریق ریل صورت دهند، خاطرنشان کرد: کارخانجات باید برای ارتباط با راه آهن انگیزهمند شوند که طرحهای قانونی در این خصوص قطعا با بار مالی مواجه میشود لذا دولت باید اقدام به ارائه لایحه کند.
سعید محمدزاده در ابتدای این جلسه به ارائه گزارشی از عملکرد شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران پرداخت و با بیان اینکه شرکت راه آهن از ابتدای سال ۹۲ تعرفه خود را افزایش نداده است، گفت: ما حتی یک ریال هم حق دسترسی از مسافر و یا کانتینر نمیگیریم و از سال ۹۳ تا کنون درآمد ثابتی داریم که بخشی از درآمد از محل هدفمندی یارانهها یعنی ۲۰۰ میلیارد تومان در سال ۹۵ و ۲۰ میلیارد تومان از ابتدای امسال بود و البته بخشی نیز معادل ۱۸۰ میلیارد تومان باید از طریق تهاتر انجام میشد که مجلس موافقت نکرد.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در ادامه با بیان اینکه سهم قطار از حمل و نقل عمومی صرفا ۱۰ درصد است، عنوان کرد: در سال ۹۵ حدود ۲۳ میلیون نفر مسافر جابجایی مسافر داشتیم که با سرعت حداقلی ۱۴۰ کیلومتر در ساعت بوده است.
وی در ادامه به برخی از دستاوردهای این شرکت اشاره و تصریح کرد: کاهش زمان مسافرت میان تهران و مشهد از ۱۲ به ۱۰ ساعت، افزایش ظرفیت از ۵۵ قطار در روز به ۲۰۰ قطار و راه اندازی قطارهای ۵ ستاره و قطارهای به مقصد کربلا در اربعین ۹۵ از مهمترین دستاوردهای این شرکت بوده است.
محمدزاده همچنین با اشاره به نرخ هزار تومانی مسیر ریلی تهران-هشتگرد، گفت: این قیمت برای جذب مسافر است و در حالی که روزانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر وارد تهران شده و به همین میزان نیز خارج میشود، البته برنامه داریم تا پایان برنامه ششم حدود ۵۰ میلیون مسافر حومهای را منتقل کنیم.
مدیرعامل راه آهن در ادامه با تأکید بر اینکه باید با سیاست هایی که دولت در نظر دارد به انتقال ۱۹۵ میلیون تن بار در سال برسیم، اظهار داشت: متأسفانه در ایران مترو با راه آهن هیچ ارتباطی ندارد در حالی که در همه جای دنیا این اتفاق رخ داده لذا قصد داریم در نقاطی مترو را با راه آهن مرتبط کنیم که میدان راه آهن تهران یکی از این مقاصد بوده و در آینده این اتفاق در مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز نیز خواهد بود.
وی در ادامه با تأکید بر ضرورت انتقال بارهای دولتی از طریق خطوط ریلی کشور عنوان کرد: مطلوب این است که حداقل دولت مکلف شود تا بارهای دولتی را به روی ریل بیاورد، اما برخی مخالفتها در این زمینه صورت میگیرد لذا حمل و نقل ترکیبی باید مورد حمایت قرار گیرد چرا که هرچه بار روی ریل بیاید کشتار جادهای نیز کاهش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به مقایسه سهم برخی کشورها از حمل و نقل ریلی حومهای پرداخت و عنوان کرد: حمل و نقل ریلی آلمان ۵۸ درصد، انگلیس ۵۳ درصد و ایران تنها ۲ درصد سهم انتقال حومهای را دارد که این میزان باید افزایش یابد.
محمدزاده همچنین ایران را به لحاظ کریدورهای بین المللی دارای موقعیت ممتازی دانست.
مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی در پایان با بیان اینکه ترانزیت تا کنون نیم میلیون تن بوده که به ۱. ۵ میلیون تن باید افزایش یابد، خاطرنشان کرد: کریدور ایران با ترکیه با رشد مواجه بوده و حمل بار در ۶ ماه گذشته ۴۶ درصد افزایش یافته است لذا باید در بودجه ۹۷ به سیاستهای بند ۲۴ و ۲۵ حوزه حمل و نقل توجه ویژه شود.