معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: از تعداد ۵۵۰ هزار دانشآموز شاخه نظری ۱۲۰ هزار نفر وارد دوره پیش دانشگاهی نشده و از نظام آموزشی خارج میشوند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علی زرافشان درباره چالشهای مهارتآموزی در نظام آموزشی کشور اظهار داشت: طبق آمارهای رسمی سالانه یک میلیون نفر از دانشگاهها فارغ التحصیل شده و جویای کار هستند و اگر به این تعداد فارغ التحصیلان هنرستانها را اضافه کنیم جمعیت تحت پوشش به یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر میرسد درحالیکه ظرفیت اشتغال کشور حدود ۷۰۰ هزار نفر است.
وی افزود: بیش از ۶۳ درصد شاغلان کشور دارای مدرک دیپلم و پیش دانشگاهی هستند و با این نگاه میتوان گفت: افرادی که پس از دوران مدرسه به سمت شغل میروند در کسب موقعیت شغلی موفقتر هستند. در ساختار فعلی، سال سوم دبیرستان در شاخه نظری ۵۵۰ هزار دانشآموز داریم و هدفگذاری شده است این تعداد به آموزش عالی بروند و با مدرک کارشناسی و بالاتر وارد بازار کار شوند.
معاون آموزش متوسطه گفت: از تعداد ۵۵۰ هزار نفر ۱۲۰ هزار نفر وارد دوره پیش دانشگاهی نشده و از نظام آموزشی خارج میشوند، این افراد احتمالا به دنبال کسب شغل هستند و براین اساس باید به آموزشهای مهارتی در آموزش و پرورش بیش از گذشته توجه کنیم. ۶۰ درصد افرادی که برای کسب یک مهارت مراجعه میکنند دارای مدرک کارشناسی و بالاتر هستند و این حکایت دارد که سرمایهگذاری برای اعطای مدرک کارشناسی به افراد منجر به اشتغال نمیشود.
زرافشان بیان کرد: ورودی فعلی پایه اول دبستان با ورودی ۱۲ سال قبل که امسال فارغالتحصیل شدند، متفاوت است و جمعیت دانشآموزان از ۱۸ میلیون به ۱۳ میلیون رسیده است. در شرایط فعلی نظام آموزشی ما در پایه سوم دبیرستان به دانش آموزان دیپلم میدهد و در شاخه فنیوحرفهای و کاردانش هدف گذاری این است که افراد با اخذ دیپلم یا مدرک کاردانی مستقیم وارد بازار کار شوند.
زرافشان تصریح کرد: ۶۰۰ هزار فارغالتحصیل پیش دانشگاهی داریم که داوطلب شرکت در کنکور هستند در حالیکه جمعیت دانشآموزی ما که در سال سوم دبیرستان هستند حدود ۹۰۰ هزار نفرند؛ دو گروه فارغ التحصیل از مدارس داریم که گروه نخست پس از پیش دانشگاهی در کنکور سراسری شرکت میکنند و گروه دوم با اخذ مدرک دیپلم در آزمونهای کاردانی شرکت میکنند یا وارد بازار کار میشوند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: دبیرانی که برای هنرستانها نیاز داریم به ترکیب جمعیت معلمان شاغل فعلی بستگی دارد، با توجه به استخدامهایی که اتفاق افتاده است ترکیب سنی استادکاران و هنرآموزان شاغل در هنرستانها جوان است.
زرافشان بیان کرد: اینکه همه نیاز آموزشوپرورش برای هنرستانها از طریق دوره ۴ سال تامین شود مطلوب نیست. ۴۷ رشته در شاخه فنیوحرفهای و ۱۵۳ رشته در شاخه کاردانش داریم که در برخی رشتهها نیاز محدود است و اگر دانشگاه شهید رجایی بخواهد برای هر کدام ۴ سال سرمایه گذاری کند تنوع رشتهها زیاد میشود در حالیکه میتوان نیازهای محدود را از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها تامین کرد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزشوپرورش گفت: امسال برای تامین استادکار در رشتههای مختلف از میان فارغ التحصیلان سایر دانشگاهها جذب نیرو کردیم و این افراد تحت آموزش یک ساله قرار گرفتند.
وی ادامه داد: در پایان برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد دانشآموزان دبیرستانی باید در هنرستانها جدب شوند که در مجموع ۴۵۰ هزار نفر را شامل میشود، ۲۵۰ هزار نفر از آنها باید در شاخه کاردانش حضور یابند که آنها را برای ورود به بازار کار آماده میکنیم و برای تربیت ۴۵۰ هزار دانشآموز در هنرستانها به یک هزار هنرآموز و یک هزار استادکار نیاز داریم.
زرافشان بیان کرد: از سال تحصیلی ۹۷ - ۹۸ هنرستانها سه ساله میشوند و ۷۰۰ هزار دانشآموز به یک میلیون افزایش مییابد که برای آموزش آنها به نیرو نیاز داریم همچنین آموزش با کیفیت در هنرستانها به سرمایه گذاری در منابع انسانی، فیزیکی و تامین تجهیزات نیاز دارد. برنامه ششم توسعه تکالیف سنگینی را در نظر گرفته است و اگر متناسب با آن منابع در اختیار قرار نگیرد، فارغ التحصیلان از آموزش همراه با کیفیت بهرهمند نمیشوند.