در ابتدای این مناظره سید محمد مهدی طباطبایی، دبیر اسبق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت و مدیر مسئول ماهنامه نسیم بیداری گفت: در همان شرایط بعد از کودتای 28 مرداد نهاد دانشگاه بسیار زنده بود و زمانی که اوج خفقان در جامعه بود دانشگاهیان شعار «مرگ بر شاه» و «مرگ بر زاهدی» سر دادند، چون دانشگاه خیلی جسورتر وجلوتراز جامعه بود.
وی ادامه داد: دانشگاه یک نهاد زنده است و یک کارکرد ذاتی نیز دارد و آن منتقد دولتهای حاکم است که این کارکرد عمومی دانشگاه است و همه دانشگاهیان را شامل می شود.
این فعال سیاسی تصریح کرد: در مواجه با توسعه در سال های بعد انقلاب دچار یک بلاتکلیفی هستیم و ما یک مقوله ای در دانش وارد کردیم تحت عنوان اسلامی کردن علوم و نمیدانیم که آیا این مطلبی که مطرح میکنیم این ها واجد شرایط هستند؟ به طوری که ما متاسفانه یک سری مفاهیم در کتاب های دبیرستانی وارد کردیم که واقعا در هیچ کتاب مرجعی وجود ندارد.
طباطبایی عنوان کرد: خیلی از مشکلات دانشگاه های ما و سیاستگذاری های فرهنگی ما، متاثر از چند دولتی و بی دولتی است که ما به خیلی جاها بودجههای زیادی می دهیم ولی بازده فرهنگی ندارند و نقدی که به آقای روحانی داریم این است که در دولت دوازدهم تنها وزارت خانه ای که مدتها وزیر نداشت وزارت علوم بود و در آخر کسی به وزارت علوم رسید که اکثرا با این فرد مخالفاند.
دبیر اسبق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت گفت: مردم از دولت دوازدهم انتظار تحول دارند و آقای روحانی نسبت به مواضع سوپر اصلاح طلبانه ای که در انتخاب اتخاذ کرد، باید به کسانی که به او رای دادند پاسخگو باشد و نقد ما به اقای روحانی این است که ایشان نسبت به دانشگاه با توجه به دیر انتخاب کردن وزیر علوم بی اعتناست.
هیچ مجموعه دانشجویی حق مصادره تمام دانشگاه را ندارد
وی با تاکید بر این که مابا وزیر علوم فعلی موافق نیستیم، بیان کرد: در حوزه فعالیت دانشجویی هیچ مجموعه دانشجویی حق مصادره تمام دانشگاه را ندارد و ما باید همه گروههای دانشجویی را حمایت کنیم و همه تشکل ها باید حرفشان را بزنند چون دانشگاه مکانی است که باید تمرین آزادی کنیم و محدودیتهای سخنرانی در دانشگاه ها بسیار تاسف برانگیز است.
طباطبایی ادامه داد: دانشجویان باید حرف بزنند و نقد کنند، دانشجویان در نقد نیت بدی ندارند و مهم ترین تحولات در جامعه ما از دانشگاه شروع میشود.
دبیر اسبق تشکیلات دفتر تحکیم وحدت در پایان سخنان خود، خاطرنشان کرد: ما باید جنبش های دانشجویی را در دانشگاه ها فعال کنیم و هسته مطالعاتی شکل دهیم و مهم ترین ضعف ما در دانشگاه، ضعف تشکیلاتی است.
دانشگاه باید یک جایگاه نقادی و نظریه پردازی باشد
در ادامه این جلسه ابراهیم شمشیری دبیر کل اسبق جامعه اسلامی دانشجویان گفت: دانشگاه تا کنون در غرب دو کارکرد جایگاه تولید اندیشه و فکر برای جامعه و آموزش و تربیت انسان برای جامعهرا ایفا کرده است.
وی ادامه داد: در کشور ما دانشگاه تهران از سال 1310 در بافت سنتی جامعه در یک نگاه بدبینانه که به آن وجود داشت که دانشگاه یک عنصر وارداتی است، شروع به کار کرد و هم چنین در بعضی اوقات دانشگاه توانست یک تفکر خاص را به جامعه القا کند.
شمشیری با اشاره به این که در جریان انقلاب دانشگاه یکی از ارکان مهم انقلاب بود، افزود: هر دولتی تلاشش این است که دانشگاه مربوط بخ خودش باشد ولی دانشگاهی که رژیم پهلوی تاسیس کرد بر ضد خودش عمل کرد.
دبیر کل اسبق جامعه اسلامی بیان کرد: دانشگاه همواره با ایجاد یک فضای تعاملی بین نخبگان جهت شناسایی نارسایی های جامعه و اصلاح آن باید حرکت کند ولی در قبل از انقلاب جنبش دانشجویی یک عنصر مزاحم تلقی میشد و در بعضی نقاط دنیا هنوز این دیدگاه وجود دارد به طوری که دانشگاه ها را در یک مکانی دورتر از شهر درست میکنند.
وی در ادامه تصریح کرد: بعد از انقلاب نگاه تهدید آمیز به دانشگاه دیگر وجود نداشت طوری که رهبری می فرمودند دانشگاه باید در متن جامعه باشد و هم چنین در جایی دیگر فرمودند خداوند لعنت کند کسانی که نمی گذارند دانشجویان ما سیاسی شوند؛ چون که در دهه هفتاد عده ای تلاش کردند که دانشجو در فضای جامعه و سیاست فعالیت نکند.
شمشیری با اشاره به این که دانشگاه یک عنصر لازم برای جامعه است، گفت: خدماتی که رژیم پهلوی به ملت ایران کرد یک سری خدمات اتفاقی بود و هدف رضا شاه از تاسیس دانشگاه خدمت به ایران نبود بلکه در فرآیند جهانی شدن یک سری اتفاقات باید می افتاد و هر کس دیگر به جز پهلوی بود باید دانشگاه را تاسیس میکرد.
وی بیان کرد: دانشگاه باید نسبت به مسائل جامعه نقد داشته باشد و اسلامی شدن علوم یک نگاه از بالا به پایین نیست و دانشگاه ما باید وارد مسائل اقتصادی شود و طرح های اقتصادی به دولت ارائه دهد تا دولت از این اقتصاد غربی بیرون آید.
شمشیری با بیان این که ما نباید طرح ها و دانش هایمان کپی از دانش های غربی باشد، افزود: ما باید دانش های غربی را مطالعه کنیم و با دانش های خود ترکیب و مطلب جدیدی را به وجود آوریم.
دبیر کل اسبق جامعه اسلامی ادامه داد: جایگاه دانشگاه باید یک جایگاه نقادی و نظریه پردازی باشد.