وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اهمیت و تاثیر هنر و تصویر در تعلیم و تربیت این وزارتخانه در صدد راه اندازی 'شبکه ملی آموزش و پرورش' به منظور نمایش آثار و کارهای تولیدی حوزه آموزشی، علمی و پرورشی است.
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سید محمد بطحایی شامگاه جمعه در آیین پایانی چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد در مشهد اظهار کرد: راه اندازی این شبکه با رویکرد و درک ژرف آموزش و پرورش از تاثیر هنر و رسانههای آموزشی در نظام تعلیم و تربیت انجام میگیرد.
وی ادامه داد: امروزه سو استفاده ناجوانمردانه از ظرفیتهای هنری و جاذبههای آن برای تهاجم فرهنگی و ایجاد آسیبهای اجتماعی قشر جوان و نوجوان را هدف قرار داده است که این خطرها و آسیبها با لطمه زدن به ارکان اخلاقی، هنجارهای اجتماعی را تهدید میکند، شوربختانه این خطر همه کشورها را نشانه گرفته و ایران نیز از آنها ایمن نیست.
وزیر آموزش و پرورش گفت: برای مقابله با این هجوم و آسیبهای ناشی از آن مناسبترین راه استفاده از هنر به ویژه پویانمایی و فیلمهای آموزشی است.
وی ادامه داد: برای ارتقا و افزایش وضعیت موجود و جایگاه رسانههای آموزشی باید از گویاترین بیان، اثربخشترین کلام و معنویترین مفاهیم بهره مناسب و متناسب برد که در این میان سهم هنرمندان، فرهیختگان و اصحاب فرهنگ و هنر با خلق آثار بدیع و مبتکرانه راهگشا است. بطحایی افزود: یکی از جدیترین انتقادهایی که به نظام آموزش و پرورش از ابعاد و زوایای گوناگون مطرح میشود این است که نظام آموزشی ما با واقعیتهای زندگی فردی و جمعی افراد بیگانه است و در این راستا مطرح میشود که روشهای آموزشی، سبکهای مدیریت و مقررات با آنچه جامعه نیاز دارد متفاوت است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برگزاری چنین جشنواره هایی زاویه نگاه و گستره حوزه کارشناسی را بازتر و بیشتر میکند؛ جشنواره فیلم رشد و تولید فیلمهای آموزشی پنجره جدیدی را به نظام آموزشی میگشاید تا از دریچهای متفاوت به اولویتها و مطالبههای جامعه از نظام آموزش نگریسته شود.
وی گفت: امروز تعلیم و تربیت و فرایند یادگیری، بدون استفاده موثر از رسانههای آموزشی و هنرهای تصویری ناکارآمد است بنابراین با بهره مندی از هنرهای نمایشی و تصویری میتوان شتاب یادگیری را دوچندان کرد و پایداری یادگیری را افزایش داد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: با ظهور و بروز فناوریهای نوین ارتباطی و شبکههای اجتماعی و مجازی محیطهای یادگیری گستره بیشتری یافته و رقابت ژرف با محیطهای یادگیری رسمی ایجاد شده که در این رقابت اگر مدرسه و نظام آموزشی مدرسه با هوشمندی و هنرمندانه از ظرفیتهای این شبکهها به نفع خود بهره نبرد بی شک در آینده نزدیک سهم خود را در سبد یادگیری دانش آموزان از دست میدهد.
چهل و هفتمین جشنواره بین المللی فیلم رشد به عنوان قدیمیترین جشنواره فیلم در ایران و رویدادی تخصصی در حوزه تربیتی و آموزشی از سوم تا دهم آذر ماه در مشهد برگزار شد. یک هزار و ۲۵۷ اثر هنری به دبیرخانه این جشنواره ارسال و از میان آنها ۲۶۱ اثر برای حضور در جشنواره برگزیده شد.
از مجموع ۱۲۵۷ اثر رسیده ۷۰۷ اثر در بخش بین الملل ایرانی، ۲۴۲ اثر در بخش بینالملل خارجی، ۱۳۶ اثر در بخش دانش آموزان، ۱۴۰ اثر در بخش فرهنگیان و ۳۲ اثر مربوط به بخش دانشجو معلمان بود.
هنرمندان، فیلمسازان و جوانان فیلمساز ۳۷ کشور جهان آثار خود را به دبیرخانه جشنواره فرستاده و از مجموع آن آثار هنرمندان ۱۸ کشور به مرحله داوری راه یافت.
از مجموع ۲۶۱ اثر راه یافته به بخش داوری نیز ۱۱۲ اثر از بخش بینالملل ایرانی، ۶۶ اثر از بخش بینالملل خارجی، ۳۵ اثر از بخش دانش آموزان، ۴۱ اثر از بخش فرهنگیان و هفت اثر از بخش دانشجو معلمان به مرحله پایانی راه یافت.
این آثار شامل مستند، پویا نمایی، فیلم کوتاه و فیلم بلند در موضوعهای آموزشی، علمی و تربیتی بود. حضور افزون بر ۱۵ هزار دانش آموز در ۱۸ سرسرای نمایش فیلمهای برگزیده جشنواره رشد در مشهد برنامه ریزی شده بود.