آخرین اخبار:
کد خبر:۶۴۹۸۴۷
خبرهای متنوع شبکه‌های برون مرزی:

گفت‌وگوی ابراهیم حاتمی‌کیا با امید روحانی در آی‌فیلم/ داستان «دانشمندان تهدید شده» در هیسپان تی وی

ابراهیم حاتمی کیا در برنامه «کافه فیلم» آی فیلم در گفتگو با امید روحانی از ناگفته‌های خود درباره فیلم «بادیگارد» گفت. فاطمه ذوالقدر عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ضرورت راه اندازی شبکه‌های برون مرزی را برای ایرانیان خارج از کشور امری بدیهی دانست و شبکه اسپانیایی زبان هیسپان نیز مستند «دانشمندان تهدید شده» را آماده پخش دارد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ خالق «بادیگارد» که اعتقاد دارد فیلمش به طور عجیبی در میان اقشار مختلف مردم نفوذ کرده است، از دامن زدن بخشی از بدنه سینما به حاشیه‌های ناشی از درک کامل آثارش که منجر به برخوردهایی نظیر آنچه در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در مواجهه با بادیگارد رخ داد می‌شود، گلایه کرد.

حاتمی‌کیا که در برنامه اخیر «کافه فیلم» پس از نمایش «بادیگارد» درباره جزئیات ساخت فیلم سینمایی «بادیگارد» با امید روحانی به گفت‌وگو نشسته بود، این فیلم را پروژه‌ای معنایی توصیف کرده و افزود: گاهی برخی از فیلم‎‌ها حاصل مواجهه کارگردان با بعضی اتفاقات هستند؛ اما گاهی برای ساخت یک پروژه، رسیدن از معنا به موضوع شرط می‌شود و فیلم بادیگارد از همین جنس ساخته هاست.

وی به خاطره‎ای جالب در این‌باره اشاره کرد: دهه ۶۰ بود که برای دیدار حضرت امام‌خمینی (ره) به جماران رفتم. در آن روز‌ها تصورات یک جوان بیست‌و‌چند ساله را داشتم و این فکر به ذهنم رسید که اگر اتفاقی بیفتد و گلوله‌ای شلیک شود، آیا برای محافظت از امام جلوی گلوله خواهم ایستاد؟ این مسئله در این مدت برای من یک چالش بوده که تا کجا می‌شود برای حفاظت از جان دیگری پیش رفت.

کارگردان نام‌آشنای کشورمان حفاظت از شخصیت‌ها و در اصطلاح «بادیگاردی» را شغلی بسیار سخت در کشور توصیف کرد و گفت: این شغل در کشورمان برای افرادی مانند «حیدر» عقیدتی و آرمانی می‌شود و نسبت به بادیگاردهای دیگر کشور‌ها که حد و حدودی در کار خود ترسیم می‌کنند، انتظارات از این افراد در کشورمان بسیار بالاست، چون انتظار می‌رود این افراد جان خود را برای منافع نظام فدا کنند. کمااینکه بیشترین ضربه‎ای که به قهرمان فیلم بادیگارد زده، همان اعتقادات او بود که در انتهای داستان با نشستن گلوله‎‌ها در بدنش، آرامش از دست رفته‎اش را باز می‌یابد.

کارگردان آثار به یاد ماندنی «آژانس شیشه ای» و «از کرخه تا راین» به انتقاد از جریان حاکم سینمای کشورمان پرداخت و اتفاقات رخ داده در سی‌وچهارمین جشنواره فیلم فجر برای این فیلم را ناشی از تغییر دیدگاه‎‌ها به اینگونه فیلم‎‌ها دانست.

وی ادامه داد: فیلم‎هایی که می‌سازم با ساختار حاکم سینما و جریان آن نمی‌خواند، چون از کار‌ها درک کامل نمی‌شود و استنباط‌های دیگر از آن می‌شود. البته این صحبت‎‌ها در میان مردم نیست و بیشتر کسانی به مسائل حاشیه‎ای دامن می‌زنند که از بدنه خود سینما هستند.

کارگردان «بادیگارد» درباره بازخوردهایی که از فیلمش دریافت کرده، گفت: این فیلم به طرزی عجیب و باورنکردنی میان شاخه‎های مختلف مردم نفوذ کرده به طوری که هنوز بازتاب‎های بسیار جذابی از آن می‌بینم و می‌شنوم. همین اواخر با یکی از هموطنان مسیحی و همسرش که صحبت می‌کردیم تحلیل به شدت عجیبی از فیلم می‌کردند که واقعاً از آن لذت بردم.

حاتمی‌کیا در ادامه از نقش زن و بازی مریلا زارعی در فیلم بادیگارد گفت و با وجود سکانس‎های کمی که برای او تعریف شده بود، وجود این شخصیت و نقش وی را برای فیلم بسیار حیاتی دانست.
وی اضافه کرد: نبود شخصیت راضیه، می‌توانست پایه نقش اصلی قصه یعنی حاج حیدر را کاملاً به‌هم بریزد. او نه تن‌ها یک همسر بلکه یک پشت‎گرمی بزرگ برای حاج حیدر بود.

سازنده فیلم «بادیگارد» با بیان اینکه استفاده از جلوه‌های مختلف بصری یکی از فاکتورهای جذابیت در سینما است، تصریح کرد: بدنه سینمای کشور در استفاده از اینگونه جلوه‎‌ها فقیر و تنبل شده و این آفتی برای تولیدات داخلی است.

او در این باره ادامه داد: به اعتقاد من سینما باید سینما باشد و البته جذاب و همیشه همه چیز را با کلام نگوییم، اما غیر از آن، تصویر نیز باید حرفی برای گفتن داشته باشد. بخشی از این فقیر و تنبل شدن سینما به سبب مشکلات اقتصادی است، اما بخش دیگر آن به فیلمسازان برمی‌گردد که کار خودشان را در این راه راحت و ساده کرده‌اند و البته به اینکه بعضی اوقات به‌خاطر سیاست جشنواره‌ها، صحنه‌سازی در آن‌ها ناچیز خوانده می‌شود هم ارتباط پیدا می‌کند.

حاتمی‌کیا در پایان از سختی‌های صحنه‌سازی در ساخت «بادیگارد» گفت: بودن هلیکوپتر در فیلم و ترسیم صحنه ترور برای سینمای ما کار بسیار سختی بود و گرفتاری اجرایی زیادی داشت؛ اما وجود آن برای فیلم مهم بود. همچنین صحنه موتورسواری در تهران، که به نظر نمی‌رسید صحنه سختی باشد، اما واقعاً در تهران اذیت شدیم و ساخت صحنه تونل ۱۰ شب طول کشید و به‌سبب آب‌وهوای آلوده تونل مریض شدیم.

فیلم سینمایی «بادیگارد» دو سیمرغ بلورین بهترین جلوه‌های ویژه میدانی و جلوه‌های ویژه بصری و جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد را در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر به خود اختصاص داد. همچنین از دیگر جوایز و عناوین تعلق گرفته به این فیلم می‌توان به جوایز بهترین کارگردان و بهترین کارگردانی هنری و نیز جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل برای «بابک حمیدیان» از جشنواره بین‌المللی فیلم وین اشاره کرد. این فیلم در هجدهمین دوره جشن خانه سینما هم به دریافت دو تندیس زرین برای بهترین موسیقی متن و بهترین جلوه‌های بصری نایل شد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی لازمه تاثیرگذاری روزافزون شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما و از جمله پرس تی وی را حمایت مالی مناسب از سوی دستگاه‌های تصمیم‌گیر دانست.

سیده فاطمه ذوالقدر عضو هیئت رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضرورت راه اندازی شبکه‌های برون مرزی را برای ایرانیان و مسلمانان خارج از کشور امری بدیهی دانسته و اظهار کرد: در دنیای امروز ارتباط و تعامل با سایر کشور‌ها به خصوص کشورهای اسلامی که علاقه‌مند به فرهنگ ایرانی هستند، حائز اهمیت است.

ذوالقدر ادامه داد: شبکه‌های برون مرزی ما در این راستا به خوبی عمل کرده اند و علاوه بر کشورهای اسلامی بر مخاطبان دیگر کشور‌ها هم تاثیرگذار بوده اند.

وی با اشاره به سفری که اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس به آفریقا داشته اند عنوان کرد: مشاهدات ما در این سفر حاکی از آن بود که آشنایی و اطلاعات کمی از ایران، زنان ایرانی، سیاست و وضعیت اجتماعی کشور در آفریقا وجود دارد و لازم است شبکه‌های برون مرزی ما در این مورد تمرکز کنند و این بخش از جامعه مخاطب هدف رسانه‌های برون مرزی صدا و سیما را از اخبار و آن چه که در ایران می‌گذرد، آگاه سازند.

نماینده مردم تهران در مجلس دهم با اشاره به این که رسانه‌های غربی و معاند در صدد نشان دادن چهره‌ای غیر واقعی از ایران هستند عنوان کرد: شبکه‌های برون مرزی به خصوص پرس تی وی باید اوضاع خوب ایران، میراث فرهنگی غنی مان و اخبار را درست و صحیح به گوش جهانیان برسانند و به درستی و واقعیت، نشان دهند که اخباری که رسانه‌های غربی و معاند عیله ما منتشر می‌کنند، صحت ندارد.

ذوالقدر درباره اولویت‌های شبکه‌های برون مرزی در تولید محتوا برای عقب نماندن از رسانه‌های رقیب گفت: باید با سیاست و برنامه ریزی درست، استفاده از فرهنگ غنی کشور و تقویت رسانه ها، محتوایی خوب تولید شود تا رسانه‌های ما از رقبا جا نمانند.

وی با اشاره به جلسه اخیر کمیسیون فرهنگی مجلس با دکتر علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما اظهار کرد: این گونه جلسات برای تعامل و مطرح کردن مشکلات در جهت هم افزایی بیشتر مفید است و باید به موضوعات مطرح در شبکه‌های برون مرزی بیشتر پرداخته و بررسی شود.

نایب رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره نقش پرس تی وی در کمرنگ‌تر کردن تبلیغات سوء رسانه‌های غربی در بین مخاطبان گفت: شبکه پرس تی وی در بین مخاطبین خود تاثیرگذار است و با استقبال خوبی مواجه شده است. مخاطبان از طریق این شبکه با هویت و تاریخ ایران آشنا و اطلاعات مفیدی را کسب می‌کنند.

به گفته ذوالقدر؛ شبکه‌ای مانند آی فیلم نیز توانسته سبک زندگی ایرانی اسلامی را با پخش فیلم‌ها و سریال‌ها به مخاطبان خود معرفی کند.
این نماینده مجلس دهم ارزیابی خود از شبکه پرس تی وی را خوب توصیف و تاکید کرد: باید این شبکه تقویت و از حمایت مالی مناسب نیز برخوردار شود تا شاهد بهتر شدن اثرات روزافزون آن باشیم.

آزادی بیان تا جایی قابل اعتنا است که با منافع سیاستمداران و شرکت‌های بزرگ اقتصادی در تضاد نباشد. مستند «دانشمندان تهدید شده» از هیسپان، با روایت داستان دو دانشمند که به خاطر سلامت انسان‌ها وارد جریانی مخالف بازی پول و قدرت می‌شوند، در پی تبیین این موضوع است.

Science in the magnetic field of money درباره بازی پول و قدرت شرکت‌های بزرگ محصولات کشاورزی و نیز دانشمندانی است که ادعا می‌کنند این محصولات کشاورزی ژنتیکی، عملا با جان آدم‌ها بازی می‌کنند.

در این مستند خواهیم دید که در اوایل دهه نود میلادی شرکت «مونسانتو» محصولات کشاورزی ژنتیکی را روانه بازار می‌کند و ادعا می‌کند که همه مشکلات مربوط به کشاورزی و محصولات غذایی را حل نموده است. اما بعد از این ماجرا چند دانشمند معروف در حوزه بیوتکنولوژی، با نظرات خود پرده از حقایقی پنهان درباره این داستان برمی دارند.

در مستند «دانشمندان تهدید شده» آرپاد پوسزتای از انگلیس و ایگنوسیا چاپلا از آمریکا علی رغم سابقه علمی و پژوهشی بسیار درخشانشان، بعد از اعلام نتایج تحقیق خود مبنی بر خطر محصولات ژنتیکی برای سلامتی انسان ها، از ادامه فعالیت‌های خود منع شده و به دادگاه کشانده می‌شوند.

این مستند حول این دو شخصیت محوری می‌چرخد و در کنار دیگر مصاحبه‌های انجام شده با دانشمندان دیگر و نیز بررسی رویدادهای مشابه، نشان می‌دهد که چگونه دانشمندان تراز اول دنیا به خاطر اعلام یافته‌های خود، صرفا به خاطر اینکه این نتایج با منافع شرکت‌های بزرگ و برخی سیاستمدارن در تضاد است، با انواع محدودیت‌ها روبرو خواهند شد.

مستند «دانشمندان تهدید شده» محصول سال ۲۰۰۹ و به کارگردانی Bertram Verhaag، دوبله شده در هیسپان تی وی، در ۴ قسمت ۲۵ دقیقه‌ای از روز یکشنبه ۱۲ آذر تا چهارشنبه ۱۵ آذر ساعت ۷: ۳۰ به وقت تهران به روی آنتن می‌رود و ساعات ۱۴: ۳۰ و ۲۰: ۳۰ همان روز بازپخش می‌شود.
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار