معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تمرکز در مناطق آزاد باید بر مبنای تولید باشد و اگر این مناطق فقط نقاطی تجاری باشند دیگر فایدهای نخواهند داشت.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ مجتبی خسرو تاج در نشست خبری در محل ساختمان وزارت صنعت که باحضور نمایندگان رسانهها و خبرنگار خبرگزاری دانشجو برگزار شد در خصوص مناطق آزاد و شهبههای زیادی که به آن وارد شده است گفت:در طی سه سال گذشته با همکاری ستادمبارزه با قاچاق کالا کارهای مختلفی را انجام داده ایم و مبادی ورودی قاچاق کالای یکی از موضوعاتی بود که پیگیری شد و اجرایی شدن تصمیمات در بحث کوله بری در مناطث مرزی می تواند این معضل را ساماندهی کند.
معاون صادراتی وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه گفت: اگر برنامه ها به درستی اجرا شود قاچاق کالا را می توانیم به 50 درصد کاهش دهیم در برخی از کالاها سامانه ای برای کد رهگیری ثبت شده است و در طی هشت ماه سال جاری 253میلیون دلار موبایل به طور رسمی وارد کشور شده است. هشت ماهه پارسال 135 میلیون دلار و سالهای قبل هم کمتر بود بنابر طرح رجیستری باعث کاهش قاچاق از مبادی غیر رسمی شده است.
خسروتاج با اشاره به بحث مناطق آزاد گفت: در مناطق آزادی مانند ارس و انزلی کالاهای زیادی می آیند و متاسفانه کنترلی در خصوص حصار وجود ندارد.مناطق آزاد قرار بود برای تولید و صادرات باشد ولی اینکه این مناطق آزاد به سمت تجارت رفتند باعث ضربه خوردن به تولید کشور شده است.
وی با اشاره به اینکه کنترل ورودی و خروجی مناطق آزاد به جد در حال پیگیری است گفت: لایحه جدید در مجلس پیشنهاد شده است کالاهای مسافری از این مستثنی شود.درجایی مانند اروند، ارس و یا انزلی و مراکزی که به مرکز وصل هستند این نظام تعرفه ای چه معنایی دارد و یاین نظام تعرفه ای تنها در جزایری مانند کیش و قشم معنا پیدا می کند به همین دلیل این مناطق که جزیره نیستند باید اصل مناطق آزاد که تکیه دارد بر فناوری محصول و صادرات تسهیلات برای فعالیتهای صنعتی ایجاد ارزش افزوده اگر قرار باشد این مناطق فقط تجاری باشند فایده ای ندارد. اما عده ای در این مناطق سرمایه گذاری تجاری کردند و باید به این عده فرصت داده شود تا نوع فعالیت خود را به تولیدی تغییر دهند.
بنابر این در این بخش این فعالیت باید از طریق مبادی رسمی پیگیر شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه گفت: درباره قرارداد سه جانبه ایران، قطر، ترکیه مجموعا سه سفر به قطر داشتیم و بحث های خوبی در این رابطه مطرح شد، قطر کشوری با ظرفیت کوچک جمعیتی و در بخش صنایع در حد جمعیت آن کشور باید حساب باز کرد زیرا نمیتوان توقع صادرات زیاد به این کشور داشته باشیم.
خسروتاج با بیان اینکه در بحث ترانزیت قرارداد بین المللی وجود دارد و ما نیز عضو آن قرارداد هستیم گفت: کامیون های ما از مسیر ترکیه به اروپا می روند و ترکیه هم به همین روال از مسیر ایران به شرق آسیا استفاده می کنند علاوه بر این هم یک یادداشت تفاهم سه جانبه بین ایران، قطر و ترکیه به امضا رسید. دیروز در بوشهر بودم و کانتیرهای ارسالی به قطر را بازدید کردم. بحث این این است که در این یادداشت تفاهم با چه راهکارهایی می توان تجارت را توسعه داد.امروز با کشتی های کوچک کالا به قطر ارسال می شود اما در این یادداشت تفاهم نامه قید شده است که با کشتی های بزرگ از ظرفیت بندرعباس استفاده شود.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به مساله حمل و نقل گفت: در بحث سوخت رسانی، کاهش هزینه حمل و نقل و استفاده از کشتی های بزرگ نگان کلانی را پیگیری می کنیم. ما در عمل نمی توانیم با بستن راه انجام دهیم. صادرکننده نباید از رقیب بترسد.
وی در پاسخ به سوالی درباره رفتار تبعیض آمیز کشورهای ترکیه با صادرکنندگان ایرانی نسبت به دیگر صادرکنندگان دیگر کشورها گفت: این تعرفه ها که کشورهای مختلف می گذارند خاص خود کشور مقصد است و مختص یک کشور نیست.تعرفه ها در عراق و ترکیه تبعیض آمیز نیست و اگر احساس کنیم تبعیض آمیز هست سریع اعتراض خواهیم کرد.بازی تجارت این است که طرف مقابل هوشمند است و منفعت خود را ارزیابی می کند. اما در این باره در انتهای دسامبر با ترکیه مذاکره خواهیم کرد.
خسروتاج بودن ایران در قطر را همراه با شانس ندانست و تاکید کرد: فرصت حضور در قطر را نباید به شانس ربط داد برنامه های مشخصی برای حضور در قطر داریم به ویژه اینکه بازی های جام جهانی 2002قطر در راه است وشرکت های فنی مهندسی و مواد ساختمانی برنامه مناسب برای حضور در نمایشگاه قطر دارند و قطری ها نیز استقبال زیادی از توسعه روابط می کنند. در بسیاری از محصولات مورد نیاز ما مزیت داریم و نگاهی بلند مدت در توسعه روابط با قطر خواهیم داشت. در بحث شرکت های سرمایه گذاری شرکت های قطری در ایران هم برنامه داریم و سرمایه داران قطری به ایران می آیند.
خسروتاج در پایان قاچاق سوخت را یکی از معظلات همیشگی کشور دانسته و اظهار کرد:زمانی که گازوئیل در کشوری با نظام سوخت بر مبنای یارانه ای است بنابراین یک کشش طبیعی برای قاچاق سوخت وجود دارد. اگر قیمت گازوئیل اصلاح شود جلوی قاچاق آن گرفته خواهد شد.