حمیدرضا نوربخش در نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر به شرح بخشهای مختلف جشنواره پرداخت.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ نشست خبری سی و سومین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۶ در تالار وحدت برگزار شد.
در این نشست حمیدرضا نوربخش رئیس جشنواره موسیقی فجر، مهدی وجدانی مدیر روابط عمومی جشنواره و جمعی از خبرنگاران و عکاسان رسانههای مختلف حضور داشتند.
حمیدرضا نوربخش به عنوان رئیس جشنواره، به شرح بخشهای مختلف جشنواره پرداخت. در واقع نوربخش تنها سخنران این نشست بود و شرح صبحت هایش در ادامه میآید.
شرح اجراها؛ ۹۰ اجرا با ۸۵ گروه
جشنواره امسال ۲۰ تا ۳۰ دی سال جاری در شش سالن برگزار میشود. امسال نخستین سالی است که تکلیف مدیریت جشنواره از سال گذشته روشن بود و به همین دلیل ما راحتتر و روانتر امور را پیش بردیم.
بیش از ۹۰ اجرا در جشنواره خواهیم داشت. موسیقی ردیف دستگاهی، ارکسترال، بانوان، نواحی، پاپ، تلفیقی و بین الملل بخشهای جشنواره هستند. تالار وحدت، سالن رودکی، برج آزادی، فرهنگسرای نیاوران، برج میلاد و مرکز همایشهای ایرانیان؛ سالن هایی هستند که امسال در اختیار جشنواره هستند.
امسال ۱۲ اجرای موسیقی نواحی داریم. از سال گذشته این موسیقی را به طور پررنگ وارد جشنواره کردیم. سعی ما بر این بود که از همهی اقوام اجراهایی داشته باشیم. هم جوانان و هم پیشکسوتان در جشنواره و در بخش موسیقی نواحی روی صحنه میروند. دو گروه موسیقی نواحی در بخش بانوان اجرا خواهند داشت.
۸۵ گروه در جشنواره داریم که به علت تکرار برخی از اجراها، ۹۰ اجرا خواهیم داشت.
یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه برای جشنواره سی و سوم
بودجه جشنواره مشابه سال گذشته است. هر روز هم پیام هایی میآید که ممکن است کمتر از سال گذشته هم بودجه داشته باشیم. یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان بودجه جشنواره است.
جدول جشنواره را از شهریور آماده کردیم و زمانی برای استعلامها لازم داشتیم. دوستان ما در بخش مارکتینگ و تبلیغات نظرشان این بود که بلیت فروشی را یک ماه قبل از جشنواره آغاز کنیم و به همین علت جشنواره را در شهریور منتشر نکردیم.
۶ گروه در بخش موسیقی انقلاب
در بخش موسیقی انقلاب اسلامی ۶ اجرا داریم. این گروهها موسیقی نوستالژیک دوره انقلاب را اجرا میکنند. امسال برای نخستین بار بخش کُرال موسیقی انقلاب را داریم که سرودهای خاطره انگیز دوره پیروزی انقلاب را اجرا میکنیم. در این بخش سه گروه کُر حضور دارند.
بخش پژوهش را مانند سال گذشته داریم و با رویکرد بین المللی به آن میپردازیم. بخش پژوهش ما فراخوانی نیست. تعدادی از پژوهشگران دربارهی موضوعاتی صحبت میکنند که در حوزه موسیقی کلاسیک و موسیقی جَز از آلمان و اتریش به ایران میآیند.
پاپهای پُرمخاطب به جشنواره فجر میآیند
گروههای پاپ و تلفیقی هم امسال در جشنواره حضور دارند. این بخش مخاطب زیادی دارد و در چیدمان و گزینش گروه ها، پُرمخاطبان را با حفظ تنوع انتخاب کرده ایم. امسال گروه هایی با تجربههای نو در بخش تلفیقی حضور دارند.
اسمی جز «تلفیقی» برای این بخش پیدا نکرده ایم. در بحث انتخاب دو موضوع در انتخاب گروهها وجود دارد؛ نخست نظر کارشناسانی که در این باره نظر میدهند و دوم پذیرش خودِ گروه ها. ممکن است نظر ما حضور فلان گروه باشد، اما ممکن است آن گروه نخواهد که در جشنواره اجرایی داشته باشد و برای خودشان هم دلایلی دارند.
انتخاب هایی که در جشنواره میشود، در حوزه مقدورات است نه ایده آل ها. این مسئله مهمی است که ما باید لحاظ کنیم. من به عنوان رئیس جشنواره سلیقه خودم را دارم و همکارانم هم سلیقه خودشان را دارند. ممکن است کس دیگری بیاید و سلیقه دیگری داشته باشد.
بخش بین الملل اعتبار جشنواره است / خارجیهایی که به جشنواره میآیند
نگاه من در دورههای گذشته اینگونه بوده که باید بخش بین الملل را جدیتر بگیریم. اگر بخواهیم این فستیوال در ردیف فستیوالهای جهانی قرار گیرد باید بخش بین الملل قدرتمندی داشته باشد. به همین علت با آژانس هایی که در این عرصه کار میکنند، ارتباط گرفته ایم. امسال تماسهای زیادی از سوی این آژانسها داشتیم که به معرفی هنرمندانی میپرداختند که علاقهمند به حضور در جشنواره موسیقی فجر بودند.
در بخش بین الملل هم معرفی موسیقی ملل و هم تنوع را لحاظ کرده ایم. امسال رویکردِ تکیه بر ایران فرهنگی را داریم و در همین راستا گروه خوبی از موسیقی مغولستان داریم. گروه هایی از سبکهای مدرن موسیقی را داریم. فرانچسکو کافیفو نوازنده ساکسیفون و مانو کچه نوازنده درامز از فرانسه را دعوت کرده ایم.
سال گذشته شهید پرویزخان از هند را دعوت کردیم. متاسفانه این نوازنده سال گذشته به علت ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی زمانش تغییر کرد و اجرایش به خوبی دیده نشد. امسال ایشان هم به جشنواره دوباره میآیند.
فرناندو ریبرو از موسیقی فالو در جشنواره اجرا دارد. گروه آی سو را از اتریش داریم. کوارتت کلیک از آلمان به ایران میآید. تریو شوسون از فرانسه میآید. گروههای دیگری از اسلوونی، ژاپن، سنگال و چین هم در جشنواره امسال حضور دارند.
داوری کنسرتها امکانپذیر نیست
نتیجه گیری که ما از بررسی کنسرتها داشتیم این بود که تعدادی از کنسرتها را نمیتوانیم داوری کنیم. برخی از اجراها در شهرستانها برگزار میشوند و در کل باید بگویم که برای داوری کنسرتها به مشکلاتی برخورده ایم. امسال تا قبل از محرم و صفر تمام اجراها را بررسی کردیم.
منش و روش من اتاق شیشهای است
منش و روش من اتاق شیشهای است. هر جا هم باشم همین روند را دارم. دو سال پیش هجمهی زیادی درباره هزینههای جشنواره مطرح شد و ابهاماتی مطرح شد که روا نبود. البته بخشی از این ابهامها طبیعی بود چرا که روند برگزاری جشنواره تغییر کرده بود و تحولاتی ایجاد شده بود. اما برای زدودنِ ابهامها آمدم و تمام هزینهها را بیان کردم.
وجدانی، ستایگر، حسین زاده، کروبی و خانم یوسفیان همکاران من در جشنواره هستند. اما انتخاب گروهها را خود من انجام میدهم و کارشناسان پیشنهاد میدهند.
ملاک من در انتخاب گروههای موسیقی پاپ، پُرمخاطب بودن گروه هاست. آقای رجب پور مدیر صنف تهیه کنندگان هستند و من هم از مشورت ایشان و دیگر تهیه کنندگان بهره برده ام.
بلیت فروشی را به بهترین پیشنهاد میدهیم
در سالهای گذشته هم سایتهای رقیب بوده، اما هیچ کدام را راه نمیداده اند. ما در ایران چند سایت بلیت فروشی مطرح داریم. من آمده ام و درِ مذاکره را باز کرده ام. به همه سایتها نامه داده ایم و سه موضوع از آنها خواسته ام. یک تضمین فروش، دوم اسپانسر و سوم خدمات و درصد کارمزد. این سه موضوع را درخواست کرده ایم و در دو سال گذشته هم با حالت مناقصه انتخاب کرده ایم. اگر هم سایتی نیامده است خودش شرایط ما را قبول نکرده است. من دوست دارم که حداکثر مشارکت در امر بلیت فروشی را داشته باشیم. درصد کارمزد بلیت فروشی ما خیلی بالا نیست. سایت هایی هم که الان بلیت فروشی میکنند به اندازه خودشان اعتبار و مخاطب دارند.
ما فکر فروش بلیتهای جشنواره هستیم. برای من اگر سایتهای بیشتری در جشنواره مشارکت داشته باشند، راحتتر است. متاسفانه برخیها در پیِ جوسازی و بحران سازی هستند.
کارمزد بلیت فروشی جشنواره ما حدود ۷۰ یا ۸۰ میلیون تومان میشود و رقم چندان زیادی نیست. ما با سایتی قرارداد میبندیم که کل بلیت هایمان را پیش خرید کند.
بنیاد رودکی از همکاران ما هستند و همه در یک مجموعه کار میکنیم. تا کنون هم هیچ مسئله و مشکلی در همکاری را این بنیاد نداشته ایم.
جایزه باربد نقطه عطف جشنواره است
این جایزه نقطه عطف جشنواره ماست. هرچقدر این جشنواره را پررنگتر کنیم و بیشتر به آن بها دهیم منشاء تحول و خیر برای موسیقی ما خواهد بود. امروز در سینما همه چیز حول جشنواره سینماست. هر کاری در شروع نقطه ضعف هایی هم دارد. نگاهمان در سال اول این بود که داوری را گسترده کنیم و مدلمان را از مدلهای مشابه خارجی گرفته بودیم. فکر کردیم که همه فعالان عرصه موسیقی بیایند و نظر بدهند. به همین دلیل تعداد داورانمان در سال اول زیاد بود. تبصرهای هم داشتیم و گفتیم که رای این داوران برای اثر خودشان اعمال نباشد.
سال گذشته براساس نقدهایی که شد، تعداد داوران را محدود کردیم. امسال حدود ۲۰۰ اثر باید داوری شود.
یک جایزه ویژه است که ۶۰ سکه است و دیگر جوایز هم در حدود ۱۰ و ۲۰ سکه است.
سیاستهای غلط و تغییر مدیریتها بلای جان وجاهتِ بین المللی
در سالهای گذشته که جشنواره موسیقی فجر برگزار شده متاسفانه نتوانسته ایم در سطح بین الملل چندان خودمان را مطرح کنیم. علت این امر هم به خاطر سیاست گذاریهای غلط و البته تغییر مدیریت هاست.
در جریان اساسنامه نیستم
من در جریان اساسنامه نیستم و باید از دوستان دیگر پیگیری کنید. تا جایی که من میدانم جشنواره باید آیین نامه داشته باشد که ساز و کار جشنواره را تعیین کند. من نمیفهمم منظور از اساسنامه نیست. من صاحب و سیاست گذار جشنواره نیستم و این وظیفه برعهده وزارت ارشاد است.
شجریان تقدیر را نمیپذیرد
تقدیر از استاد شجریان وظیفه همه نهادهاست. منتها سال پیش هم گفتم که این موضوع تقدیر بخشی از آن مربوط به ما و بخشی هم مربوط به خود ایشان است. در سالهای گذشته هم دهها بار از سوی نهادهای مختلف پیشنهادهایی برای تقدیر از استاد شجریان مطرح شده است، اما خود ایشان هیچ وقت این مسئله را نپذیرفته است. حتی دکترای افتخاری دانشگاه تهران را نپذیرفتند. تقدیر هم به همین شکل است. ما وظیفه داریم که یاد و نام شجریان را همیشه گرامی بداریم.
ارکستر سمفونیک و ارکستر ملی در جشنواره اجرا دارند
ارکسترهای سمفونیک و ملی در جشنواره امسال اجرا دارند با رهبران ثابتشون.
برگزیدگان جشنواره هایی که در طول سال برگزاری میشوند در جشنواره موسیقی فجر روی صحنه میروند.