مجموعه برنامههای شبکههای برون مرزی در هفته جاری اعلام شد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو؛ شهر تاریخی «بادرود»، زیباییهای معماری خانههای قدیمی «بندرعباس» و مناظر تماشایی روستای «جواهردشت» گیلان، سوژه این قسمت برنامه «ایران» کاری از واحد هنری شبکه هیسپان شده است.
برنامه مستند گزارشی «ایران» که هر هفته به معرفی جاذبههای فرهنگی، تاریخی، گردشگری و هنری ایران میپردازد، در این برنامه سفری به بادرود استان اصفهان، بندرعباس و جواهر دشت استان گیلان داشته تا مخاطبان برنامه را با زیباییهای آنجا بیشتر آشنا کند.
نیلوفر صالحی، گزارشگر برنامه در نخستین اپیزود برنامه به شهر تاریخی «بادرود» از توابع شهرستان نطنز در استان اصفهان سفر کرده تا جلوههای زیبای این شهر تاریخی را برای مخاطبان اسپانیایی زبان برنامه به تصویر کشد. نام بادرود برگرفته از تقدس باد در نزد ایرانیان پیش از اسلام است و تقدس این کلمه تا جایی مهم بوده که ایرانیان درگذشته روز ۲۲ هر ماه خورشیدی را روز باد یا بادروز مینامیدند که واژه بادرود برگرفته از همان واژه است. در معرفی این شهر، گزارشگر برنامه «میدان بادگیر، حمام تاریخی نوقه متعلق به دوره تیموری، باغ انار نادری و معرفی غذاهای محلی مانند آش گوشت» را به تصویر کشیده است.
علی چیت سازیان، گزارشگر دیگر برنامه که بندرعباس و مکانهای تاریخی این شهر را سوژه قاب تصویر خود کرده است، به سراغ «هتل بوم گردی، خانه یونسی در بندر کنگ و خانه فکوری در بندر لنگه» رفته تا زیباییهای گرمای جنوب را با تاریخ به هم آمیزد و به مخاطبان خود هدیه دهد.
روستایی ییلاقی جواهر دشت در استان گیلان و نشان دادن زیباییهای بی نظیر این منطقه، اپیزود سوم برنامه ایران را به خود اختصاص داده است تا حسن ختام این هفته «ایران» هیسپان به رنگ و نقش و نگارهای این منطقه ختم شود.
برنامه «ایران» به تهیه کنندگی واحد هنری شبکه هیسپان تی وی، دوشنبهها ساعت ۳۰: ۱۹ به وقت تهران پخش میشود و تکرار آن سه شنبه ساعت ۳۰: ۳ و چهارشنبه ساعت ۳۰: ۹ به روی آنتن میرود. نیلوفر صالحی، شیما کاظمی، تندیس صابری پور، محمدحسین مدی، زهرا خانجانی، علی چیت سازیان و ایمان زمانی از گزارشگران این برنامه پرمخاطب شبکه اسپانیایی زبان هیسپان اند.
«خوراکی برای فکر» (Food for Thought) عنوان برنامهای در شبکه پرس تی وی است که به بررسی مشکلات و چالشهای مسلمانان در جامعه غربی میپردازد. به گزارش روابط عمومی پرس تی وی، این برنامه به تهیه کنندگی حسن جمالی نیک در لندن تولید میشود و هر هفته به مدت ۱۰ الی ۱۲ دقیقه روی آنتن شبکه پرس تی وی میرود.
در برنامه «خوراکی برای فکر» سخنرانیهای روشنفکران اسلامی غربی از کشورهای آمریکا، ژاپن، فرانسه و دیگر کشورها پیرامون موضوعات مهم مسلمانان از جمله موضوع فلسطین، اسلام هراسی، مشکلات روزمره مسلمانان در جامعه غربی و ... پخش میشود. در بخش دیگر برنامه نیز سوالات مطرح شده از سوی حاضران در این جلسات از سخنران مربوط پخش میشود و سخنران به این سوالات پاسخ میدهد.
«خوراکی برای فکر» چهارشنبهها ساعت ۲۰: ۰۸ از شبکه پرس تی وی پخش میشود. بازپخش این برنامه در نوبتهای مختلف چهارشنبه و پنجشنبه ساعت ۰۰: ۱۴ و ۲۰: ۰۲، جمعه ساعت ۰۰: ۱۰، ۲۰: ۱۶ و ۲۰: ۲۰، شنبه ساعت ۰۰: ۱۴، ۲۰: ۱۶ و ۲۰: ۲۰ و یکشنبه ساعت ۰۰: ۱۴ و ۲۰: ۲۰ به روی آنتن میرود.
فریبا کوثری با تصریح به احساس افتخار از ایفای نقش در سریالهای تاریخی ماندگاری، چون «مختارنامه»، با توضیح ابعاد شخصیت پردازی نقشهای منفی و مثبت، از ترجیح شخصی اش برای بازی در نقشهای منفی گفت.
کانال فارسی این شبکه به تازگی پخش سریال «سقوط یک فرشته» با بازی فریبا کوثری یا همان «ماریا»ی «معصومیت از دست رفته» را که سریالهایی، چون «مختارنامه»، «یلدا»، فیلم سینمایی «دلشکسته» و ... را در کارنامه بازیگری اش دارد، به پایان رسانده است.
کوثری که این روزها مشغول بازی در «آسمان هوای باران دارد» است، در گفت و گو با آی فیلم، از تجربه بازی در سریالهای تاریخی، چون «معصومیت از دست رفته» و «مختارنامه» چنین یاد کرده است: همیشه بابت این قضیه خوشحالم و خدا را شاکرم که مورد لطفش قرار گرفته و در این سریالهای ماندگار بازی کردم. به نظرم بازی در این سریالها اتفاق خوبی بود. زیرا به هر حال، هر بازیگر یک نقش ماندگار در سوابق حرفهای اش دارد که مردم همیشه آن نقش را به خاطر میسپارند و چه بهتر که من با نقشهایی، چون «ماریای نصرانی» و «عمره» در خاطرهها بمانم. خیلی خوشحالم آثاری که در آنها بازی کردم تاریخی بوده و به نوعی به این کارها سنجاق شدهام.
وی با بیان اینکه کار در فیلمها و سریالهای تاریخی را بیشتر دوست دارد، افزود: بازیگر درسریالهای تاریخی نقش کسی را بازی میکند که در زمانهای دور، اتفاقات داستان را تجربه و زندگی کرده است. اینگونه نقشها به دلیل اینکه زندگی یک آدم مشخص با یک تاریخ مشخص، با یک زندگی مشخص که کمتر در تاریخ تکرار شده را مجسم میکنند، جذابیت زیادی دارند. وقتی شما نقش تاریخی بازی میکنید دینی در قبال شخصیتی که نقش او را بازی میکنید، احساس خواهید کرد که به خاطر ادای آن باید کارتان را به نحو احسن انجام دهید. در سوی دیگر، این امکان که نقشهایی که شهری و یا به قول معروف آپارتمانی باشند در زندگی روزمره مشابه داشته باشند، وجود دارد و از این میزان حساسیت برخوردار نیستند. از این لحاظ کار تاریخی از کارهای آپارتمانی جذابتر است.
بازیگر نقش «ریحانه» در «سقوط یک فرشته»، با اذعان به آن که ایفای هر نقشی سختی خودش را دارد، تاکید کرد: برای بازی در نقشهای تاریخی قرار نیست خود بازیگر آن شخصیت را بسازد، بلکه آن شخصیت در گذشته ساخته شده است و بازیگر به نوعی آن شخصیت را بازسازی میکند. سختی کار تاریخی در همینجاست که ممکن است این بازسازی درست انجام نشود و شخصیت تاریخی کاملا ناخواسته دچار تحریف شود. به نظر من بازی در کارهای تاریخی ظرافتهایی دارد که کارهای آپارتمانی و شهری ندارد.
کوثری که در «سقوط یک فرشته» نقش یک مادر و همسر مثبت را ایفا کرده است؛ ظاهر شدن در نقشهای منفی را خیلی بیشتر از بازی در نقش شخصیتهای مثبت دوست دارد. او در باره دلیل این ترجیح گفت: نقشهای منفی روتر و در مقابل، نقشهای مثبت سختتر هستند، چون درآوردن نقشهای مثبت پیچیدگی خاصی دارد که باید در تمام ابعاد شخصیتی دیده شده و ملموس گردد. نقشهای مثبت یک سری ابعاد درونی دارند که بروز آنها سختتر است، ولی نقشهای منفی را، چون تمام ابعادشان مشخص است، راحتتر میتوان ارائه کرد.
این بازیگر سینما و تلویزیون در ادامه تاکید کرد: حتی در «مختارنامه» علاقه داشتم نقش منفی بازی کنم، اما آقای میرباقری موافقت نکرده و نقش «عمره» را به من دادند. باید بگویم با اینکه زیاد در نقش مادر مهربان ظاهر شده ام و فکر میکنم به دلیل اینکه مادر خودم زن خیلی مهربانی است و من الگوی قویای در این رابطه دارم، خوب هم از پس آنها برآمده ام، اما خودم از این قضیه ناراحتم که تا به نقش یک مادر مهربان، معصوم و مظلوم میرسند، به سراغ من میآیند و این موضوع یک وقتهایی اذیتم میکند. به همین دلیل از بازی در سریال «یلدا» که چند سال پیش تقریبا ساخته شد و در آن نقش یک زن عصبی را داشتم، خیلی راضی هستم. اصولا این که بخواهند همیشه به دید مادر مثبت نگاهم کنند، کار را برایم سخت میکند و سعی میکنم که از بازی در این نوع نقشها دوری کنم و پیشنهادات کمتری را قبول میکنم.
وی برای تبیین بیشتر نظرش گفت: باید این نکته را هم بگویم، نقشهایی که در ارتباط با خانمها نوشته میشود تا حدودی تکراری هستند؛ این نقشها یا متعلق به یک مادر مظلوم است یا در آشپزخانه است و یا حفظ نهاد خانواده را به عهده دارد. درست است که زن این وظایف را دارد، اما خودم همیشه سعی میکنم نقش مادرهایی را بازی کنم که خود نقش نیز چالشهای شخصی داشته باشد و نقش دیده بشود.
فریبا کوثری که بعد از برنامه «هزارداستان»، اجرای برنامه «زنان قصه ما» را نیز تجربه کرده است، در پاسخ به این سوال که آیا نگران این نبوده که از سوی مخاطبانی که او را از ابتدا به عنوان بازیگر شناخته اند، در کسوت مجری پذیرفته نشود؛ اظهار کرد: نه اینطور نیست. این برنامه یک گپ و گفت: بود که خودم خیلی دوست داشتم و فکر میکنم مردم نیز دوست دارند بازیگران را به عنوان مجری ببینید و یا مجریان را در جایگاه بازیگر. به نظر من این هیچ ایرادی ندارد و هر کسی میتواند تواناییهای خودش را در عرصههای مختلف نشان دهد.