معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه نسل آینده را باید پژوهشگر تربیت کنیم، گفت: برای همه تصمیمات باید پیوست پژوهشی داشته باشیم.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، حجتالاسلام والمسلمین محیالدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در آیین تجلیل از برگزیدگان پژوهش در آموزش و پرورش، اظهار داشت: لزوم پژوهش در کل کشور به ویژه در آموزش و پرورش واضح است و با توجه به اثرگذاری آنی و آتی پژوهش در دستگاه آموزش و پرورش، باید به پژوهش در آن توجه خاصی شود.
وی افزود: آموزش و پرورش در حوزه دولت سازی و نظام سازی هم موثر است اما اثرگذاری بهتر آن منوط به پژوهش و برنامهریزی است و اقدامات آنی و نسنجیده در آموزش و پرورش آسیبزا هستند.
معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: پژوهشهایی که در آموزش و پرورش صورت میگیرد برای ارزیابی گذشته، شناسایی حال و پژوهیدن آینده برای برنامهریزی است و نسل آینده را هم باید پژوهشگر تربیت کنیم.
وی بیان داشت: علاوه بر کتابهای پایه ششم و مقطع متوسطه اول که با موضوع پژوهش تألیف شده است اکنون برنامه درسی به صورت تلفیقی در بستر فرهنگی با رویکرد پژوهشی است تا ثمرات آن دیده شود؛ البته کار آموزش و پرورش دیر اثر می کند و اثرات خوب و بد آن بعد از یک نسل آشکار میشود.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه باید به پژوهشهای پیمایشی هم توجه کنیم، گفت: سال گذشته زیرنظام تحقیق و ارزشیابی تصویب شد که اتفاق خوبی بود.
وی ادامه داد: جشنوارههای جابربن حیان و خوارزمی از مواردی است که برای نهادینه ساختن پژوهش بین دانشآموزان صورت میگیرد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی افزود: پژوهش محوری در تصمیمگیریها باید جدیتر از آنچه اکنون وجود دارد، جدی گرفته شود و برای همه تصمیمات پیوست پژوهشی داشته باشیم.
وی عنوان کرد: باید برای کیفیت بخشی و گسترش کیفی و کمی پژوهشها از ظرفیت دانشگاهها هم استفاده شود و به جد بر اجرای طرحهای پژوهشی نظارت صورت گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدیان با اشاره به پژوهشسازی در برخی نهادها گفت: گاهی به دلیل ضعف نظارت برخی آنچه دوست دارند به نام نتیجه پژوهش، انجام میدهند که زمینهساز مشکلاتی در اجرا و ارزیابی برنامهها میشود.
وی خاطر نشان کرد: لازمه ارتقای جایگاه پژوهش، ارتقای کیفیت پژوهش و تبدیل به برنامه شدن نتایج پژوهش است و ما باید به نیازهای پژوهشی خوب پاسخ بدهیم و نتایج پژوهش امکان کاربست داشته باشد و توصیههای پژوهشی مدیران اجرایی را پس نزند.