کد خبر:۶۵۳۹۳۴

افزایش سه برابری خودرو‌ها در ۱۰ سال/نیمی از اتوبوس‌ها فرسوده اند

رئیس پلیس راهور ناجار نسبت به آمارهای تکان دهنده از خودروهای فرسوده در کشور هشدار داد.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس راهور، سرتیپ تقی مهری با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، افزود: "در هفت ماه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی برخورد و اعمال قانون شده است. همچنین با حدود بیش از ٥٠ هزار خودروی دودزا برخورد شده و در هفت ماه سال ٩٦ در تهران، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه اعزام شده اند. "

افزایش بی رویه خودرو در کشور

او با بیان این که بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است ادامه داد: "واقعیت این است که در کشور ما در سال ٨٤، حدود ۷. ۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشته که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده و بیش از ٩٠ درصد خودرو‌ها نیز تولید داخل هستند. تولیدکنندگان می‌گویند مصرف خودروهایشان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، اما عملا وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند؛ بنابراین باید برای داشتن هوایی سالم‌تر باید استاندارد خودرویمان را تغییر دهیم. "

تردد ۱۱ میلیون موتور در کشور

سرتیپ مهری یکی از منابع آلایندگی را موتورسیکلت‌ها عنوان کرد و گفت: "حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آن‌ها کاربراتوری هستند. البته از سال پیش تولید موتورسیکلت‌های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد و از سال ٩٧ هم خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها باید یورو ٤ باشند. همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند. "

۷۴ درصد مینی بوس‌ها فرسوده و دودزا هستند

رییس پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند به آمارهای این بخش اشاره کرد و گفت: " ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری‌های شخصی و مجموعا ۷. ۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود. "

او افزود:"نکته قابل توجه این است که باید روی از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم. در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد؛ بنابراین باید به سمتی برویم که هم خودروهای فرسوده را از رده خارج کنیم و هم استاندارد خودرو‌ها ارتقا پیدا کند و به زیر ٦ لیتر برسد. "

انتقاد به روند خروج خودروهای فرسوده

سرتیپ مهری با اشاره به این که خودروهای وارداتی برای شماره‌گذاری باید به ازای هر ۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند گفت: "دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸. ۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند. اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند؛ بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی‌ای، خودرو اسقاط نمی‌شود. "

به گفته رییس پلیس راهور ناجا تا به مساله سوخت‌های فسیلی از نظر استاندارد‌ها نپردازیم، قطعا اقداماتی که صورت می‌گیرد و توصیه هایی که مسئولین می‌کنند تا در سطح شهر تردد کمتری انجام شود، تن‌ها به صورت مسکن عمل می‌کنند.

او افزود:"با توجه به این که هوا این روز‌ها رو به سردی می‌رود، قطعا حالت وارونگی هوا را در روزهای بیشتری در آینده شاهد خواهیم بود. توصیه ام به همه شهروندان این است که اگر کار ضروری ندارند، در سطح شهر تردد نکنند. همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو بیشتر استفاده کنند. "

رییس پلیس راهور ناجا در ادامه توضیح داد:"شهروندان حتما تذکرات را رعایت کنند. در بعضی شهر‌ها محدوده هایی برای منع تردد خودرو‌ها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیش بینی شده است؛ بنابراین خواهشم این است که همه به هم کمک کنیم و دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم. "

تردد ۸۰ درصدی خودروهای تک سرنشین

او با اشاره به این که صبح‌ها در کلانشهر‌ها ۸۰ درصد خودرو‌ها تک سرنشین تردد می‌کنند گفت: "شهروندان باید کمتر خودرو بیاورند و مسوولان نیز باید به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و توسعه خودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند. "
ارسال نظر
captcha
*شرایط و مقررات*
خبرگزاری دانشجو نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند.
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار