به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، وزارت صنعت، معدن و تجارت از تیر ماه امسال ثبت سفارش جدید برای واردات خودرو را متوقف کرد.
پس از آن دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تدوین و برای تصویب نهایی به هیات دولت ارسال شد.
اخیرا نیز این دستورالعمل به تایید هیات دولت رسیده و در آستانه ابلاغ و اجرا قرار دارد.
در این شرایط براساس جدیدترین اخبار به دست آمده، تعرفه جدید واردات خودرو به ۵۵ تا ۹۵ درصد افزایش یافته است.
در دستورالعمل جدید واردات خودرو تعرفه واردات خودرو با حجم موتور ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سیسی از ۴۰ درصد به ۵۵ درصد، تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی از ۵۵ درصد به ۷۵ درصد و تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی نیز از ۵۵ درصد به ۹۵ درصد افزایش یافته است.
طبق این دستورالعمل واردات خودروهای با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی همچنان ممنوع است ضمن آنکه واردات خودروهای با ارزش گمرکی بیش از ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شده است.
به این ترتیب واردات برند پورشه به کشور متوقف شده و در برندهایی همچون بیامو، بنز و لکسوس نیز تنها مدلهای پایه و ارزانتر از ۴۰ هزار دلار، امکان ورود به کشور را خواهند داشت.
برندهایی همچون سیتروئن، رنو، هیوندای، تویوتا، نیسان، سانگیانگ، کیا، میتسوبیشی و دیاس نیز همچون گذشته امکان ورود به کشور را خواهند داشت.
در دستورالعمل ساماندهی واردات خودرو، واردکنندگان غیر نمایندگی نیز مشروط به شرایطی اجازه واردات خودرو را یافتهاند.
در این شرایط براساس اخبار به دست آمده به احتمال فراوان از فردا صبح - پنجشنبه- فعالیت سایت ثبت سفارش واردات خودرو مجددا از سر گرفته خواهد شد.
از سرگیری ثبت سفارش واردات خودرو ترکیدن حباب قیمتی خودروهای وارداتی و کاهش قیمت این محصولات در بازار را به دنبال خواهد داشت.
در چند هفته گذشته به دنبال اقدام برخی واردکنندگان خودرو در دپوی خودروها و توقف عرضه به بازار، قیمت این محصولات در بازار با افزایش حبابی و غیرمنطقی همراه بوده است.
چرا خودرویی که قیمت جهانیش مثلا 50 یا60 میلیون تومنه توی ایران 130تا 150 میلیون توسط خود دولت یا وابسته هاش بفروش میرسه.این اگه غارت و چپاول ودزدی از از مردم نیست پس چیه؟