نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دو نرخی کردن قیمت بهعنوان یکی از بهترین راهحلهای موجود مدیریت مصرف سوخت را بهبود میبخشد و دیگر قاچاق سوختی صورت نمیگیرد همچنین واردات سوخت را نیز کاهش میدهد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛هدایتالله خادمی درخصوص پیشنهاد دو نرخی شدن بنزین توسط رئیس مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: زمانیکه تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۹۷ در کمیسیون انرژی حذف شد یکی از پیشنهادهای مطرح شده دو نرخی کردن بنزین بود.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیشنهاد افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین توسط دولت در بودجه قابل اجرا نبود، گفت: در صورتی که قیمت بنزین با این شدت افزایش پیدا کند اثر آن را بر دهها و صدها محصول دیگر را نیز شاهد میشویم که مردم توان پرداخت آن را ندارند و شوکهای اقتصادی و اجتماعی، رکود و ریزش اشتغال در دراز مدت را ایجاد میکند.
نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به اینکه در کمیسیون مطرح شد که میتوان به دو نرخی کردن بنزین با توجه به وجود زیرساختهای آن مانند کارت سوخت برگردیم، ادامه داد: بهصورت مثال میتوان ماهانه ۸۰ لیتر بنزین را برای خودروها و ۲۰ لیتر را برای موتورسیکلتها با قیمت ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفت و درصورت نیاز بیشتر مصرف کننده به بنزین با قیمت تعیین شده دریافت کند.
وی با تاکید بر اینکه پیشنهاد دکتر لاریجانی برای دو نرخی کردن بنزین یکی از راهکارهای بسیار مناسب است، زیرا مجلس با این افزایش قیمت پیشنهادی دولت موافقت میکند و این امکان نیز وجود ندارد که قیمت بنزین تغییری نکند، عنوان کرد: حداکثر موافقت مجلس شورای اسلامی برای افزایش قیمت بنزین بین ۱۰ تا ۱۵ درصد است.
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو نرخی کردن بنزین منابع مورد نیاز دولت را تامین و همچنین از افزایش قیمت برخی کالاها جلوگیری میکند، تصریح کرد: شاید درآمد دولت از دو نرخی کردن بنزین معادل همان میزانی باشد که دولت در نظر دارد.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: دو نرخی کردن قیمت بهعنوان یکی از بهترین راهحلهای موجود مدیریت مصرف سوخت را بهبود میبخشد و دیگر قاچاق سوختی صورت نمیگیرد همچنین واردات سوخت را نیز کاهش میدهد.