رئیس کمیسیون عمران با بیان اینکه صبح چهارشنبه نشست فوق العاده این کمیسیون با وزیر راه و شهرسازی در خصوص حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج برگزار میشود، توضیحاتی در خصوص تاثیرات سن بالای هواپیمای ATR بر سقوط آن ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا رضایی کوچی، رئیس کمیسیون عمران مجلس در حاشیه جلسه علنی صبح امروز با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نشست فوق العاده کمیسیون متبوعش با مسئولان مرتبط با حادثه سقوط هواپیمای تهران – یاسوج اظهار داشت: با توجه به دستور رئیس مجلس از وزیر راه و شهرسازی، هواپیمایی آسمان، وزارت کار و رفاه اجتماعی، سازمان هواپیمایی کشور و همچنین مسئولان امداد و نجات برای حضور در این نشست دعوت کرده ایم.
وی افزود: این جلسه صبح روز چهارشنبه پیش از آغاز جلسه علنی برگزار خواهد شد.
رضایی در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه برخی معتقدند سن بالای بیست سال هواپیمای ATR در سقوط این هواپیما موثر بوده است، تصریح کرد: طبیعتا هر چه هواپیما مانند خودرو جدیدتر باشد بسیار بهتر است و اعتماد به آن بیشتر خواهد بود و قطعا هواپیمای فرسوده و بالای ۲۵ سال سن با هواپیمای جدید بسیار متفاوت است و حتما تاثیر دارد.
رئیس کمیسیون عمرانی در پاسخ به سوالی دیگر از خبرگزاری دانشجو مبنی بر اینکه برخی معتقدند این مدل هواپیما با آب و هوای اقلیمی ایران چندان سازگاری ندارد، تاکید کرد: این گونه نیست؛ هواپیمای ATR هواپیماهای خوبی هستند و میتوان سالها از آن استفاده کرد، اما از آنجایی که فرودگاه یاسوج در شرایط خاص آب و هوایی قرار دارد باید مقررات ایمنی پرواز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از خبرنگاران مبنی بر اینکه در گزارشی آمده بود که ۲۳ روز پیش این هواپیما دچار نقص فنی شده بود، ادامه داد: بله هواپیماهای بالای بیست سال به صورت طبیعی نقص فنی پیدا میکنند و در زمانی که در یک تلاطم هوایی قرار گیرند امکان دارد سیستمهای آنها دیرتر پاسخ داده شوند.
رضایی افزود: البته این هواپیما در حالت عادی نقص فنی نداشته است، اما طبیعی است که هواپیمای جدید در شرایط آب و هوایی واکنش بهتری نشان داده و بیشتر بتوان به آن اعتماد کرد.
رئیس کمیسیون عمرانی با اشاره به جلسه مدیریت بحران که روز گذشته برگزار شد، گفت: در این جلسه بیشترین تاکید ما بر روی موضوع امداد و نجات مسافران و خدمه هواپیما بود تا همه استانها و امکانات کشور برای این موضوع بسیج شوند.
وی با بیان اینکه با پیدا کردن آثار این هواپیما شاید بتوانیم افرادی را هم زنده پیدا کنیم، یادآور شد: قرار است در روز چهارشنبه بحثهای کارشناسی، علل بروز حادثه، اطلاعات جمع آوری شده، فرضیهها و تمامی مسائل به صورت جدی مورد بررسی قرار گیرد.
رضایی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در حال حاضر مهمترین و پررنگترین فرضیه درباره سقوط هواپیما این است که به صورت معمول هواپیماها باید براساس طرح هواپیمایی کشور از ارتفاع ۱۵ هزار پا به بالا از روی دنا رد شوند، زیرا ارتفاع کوه دنا ۱۴ هزار پا است البته در شرایطی که هوا صاف و ابری در آسمان وجود نداشت و دید مستقیم وجود داشت خلبانان ترجیح میدادند از یک دره U. شکلی کنار فرودگاه یاسوج عبور کنند و دیگر طرح سازمان هواپیمایی یعنی عبور از کوه دنا را اجرا نمیکردند.
رئیس کمیسیون عمرانی افزود: حال به نظر میرسد براساس این فرضیه و با وجود ابرهای متراکم بر روی دنا و اطراف آن خلبان پرواز تهران – یاسوج قصد داشته از این دره U. شکل بگذرد، اما درگیر ابرها شده است حال این سوال پیش میآید با وجود اینکه خلبان میدانسته وضعیت جوی خراب است و از قبل این سخت گیری وجود داشته که خلبانان اجازه عبور از این دره U. شکل را ندارند از همان مسیر تعیین شده بالای کوه عبور کرده یا خیر؟
وی در پاسخ به این سوال که آیا با وجود مهارت خلبان این فرضیه را محتمل میدانید؟ گفت: بله. این فرضیه وجود دارد چرا که وقتی وضعیت جوی خوبی وجود ندارد باید از یک مسیر بهتری عبور کرد.
رضایی تصریح کرد: تا نزدیکیهای سال ۹۰ فرودگاه یاسوج اعلام میکرد که اگر هوا ابری شد و دید مستقیم وجود نداشت پروازها لغو شوند، اما از آن سال به بعد اعلام کردند در صورت وجود ابر هم میتوان با شرایط خاص پرواز کرد، اما به نظر میرسد در این حادثه این شرایط رعایت نشده است. حال این سوال به وجود میآید که آیا دستگاههای نظارتی ما در حوزه حمل و نقل هوایی و شرکت آسمان این سخت گیری قانونی را برای خلبانان انجام داده اند یا خیر و یا آیا خلبان را ملزم کرده بودند که در شرایط هوایی خاص از این مسیر عبور نکند؟
رئیس کمیسیون عمرانی در پایان خاطرنشان کرد: اینها مسائلی است که در دست بررسی بوده و در جلسه روز چهارشنبه بیشتر به آن پرداخته میشود.