رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: در بهمن ماه سال جاری مردم ضمن تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت ۱۹۰ و ثبت شکایات متعدد از اماکن مسکونی، خواستار جلوگیری از فعالیتهای غیر مجاز و غیر بهداشتی در این اماکن شدند.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت گفت: از عمده تخلفات بهداشتی که در اماکن مسکونی انجام میشود میتوان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل: سبزی خرد شده، انواع ترشیها، خرد کردن گوشت و مرغ، استفاده از بسته بندیهای غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.
آقازاده گفت: کل تماسهای برقرار شده با سامانه بهداشت ۱۹۰ در بهمن ماه سال جاری، ۲۰۷۰۳ تماس بوده که از این تعداد، ۶۳۵۵ خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز ۷۳ درصد مردان و ۲۷ درصد زنان بوده اند.
وی افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با ۱۴ درصد، نانواییها ۱۲ درصد و بقالی و سوپرمارکت ۹ درصد در صدر اخبار ماه بهمن این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با ۱۲ درصد، ایران ۱۱ درصد و مشهد ۱۰ درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند.
آقازاده گفت: بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با ۹ درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر ۶ درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب ۶ درصد بود.
وی افزود: از اخبارو شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار ۸۰۱۹ کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فرآوردههای گوشتی و پروتئینی و انواع شده است.
آقازاده گفت: از دیگر اقدامات قانونی و موثر، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (۱۴ درصد)، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (۱۲ درصد)، اخطار ۴۸ ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی (۵ درصد) و ۱۷ درصد رفع نقص اماکن و مراکز بوده است.
رئیس سامانه بهداشت ۱۹۰ وزارت بهداشت افزود: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجیهای تلفنی به عمل آمده، ۹۴ درصد بوده است.
آقازاده در پایان اظهار داشت: سامانه بهداشت ۱۹۰ به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایتهای بهداشت محیط و بهداشت حرفهای میباشد و هموطنان میتوانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن ۱۹۰ با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.