به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو؛ «اینترنتی سفارش بدهید تا برایتان پمپبنزین بیاوریم!» این مدل تازه سوخترسانی در ایران است که تازه حدود یک هفتهای میشود که در منطقه ۲ تهران اجرا شده است.
کافی است رانندهها با یک اپلیکیشن درخواست پمپبنزین سیار بدهند و کامیونهای سوخترسان که ظرفیت انتقال هزار لیتر بنزین را دارند، به مکان توقف راننده مراجعه کرده و سوخت را به او برسانند؛ مدلی تازه از یک کسبوکار اینترنتی که البته به گفته احسان جعفرتباری، مدیر اجرایی این طرح برای نخستینبار است که در خاورمیانه و برای چهارمینبار در جهان اجرایی میشود.
آنگونه که احسان جعفرتباری میگوید، با توسعه این اپلیکیشن دیگر هیچ رانندهای به خاطر تمامشدن سوخت در راه نمیماند.
او توضیح میدهد: در حال حاضر توزیع سوخت آنلاین در کشورهای آمریکا، آلمان و چین اجرا میشود و ایران چهارمین کشوری است که اقدام به اجرای چنین طرحی کرده است. اپلیکیشن پیدو که از حدود یک هفته پیش در منطقه ٢ تهران اجرایی شده و اتفاقا با استقبال خوبی هم مواجه شده، قرار است از بهار ٩٧ در سراسر تهران آماده سرویسدهی باشد.
تعداد پمپبنزینهای تهران کافی نیست. در حالی که طبق استانداردهای جهانی متوسط سطح دسترسی به پمپبنزین باید یککیلومتر باشد اما طبق گفتههای مدیر اجرایی طرح توزیع سوخت با سفارش اینترنتی در حال حاضر برای رسیدن به یک پمپبنزین در تهران باید ٦ الی ٧ کیلومتر مسافت را طی کرد. این جدای از زمانی است که صرف سوختگیری در پمپبنزینها میشود.
به گفته او طبق بررسیای که با همکاری سازمان محیطزیست صورت گرفته، اکسیژنی که در رفتوآمد خودروها میسوزد، حجم بسیار بالایی است. بهطوری که اگر یک پمپبنزین برای کاهش ترددها زده شود، اکسیژنی که حفظ میشود، معادل احداث یک هکتار جنگل است. این البته جدای از منواکسیدکربنی است که دیگر تولید نمیشود.
چرا در منطقه ٢ تهران آزمایش شد؟
منطقه ٢ تهران که تراکم جمعیتش به ٦٩٠ هزار نفر رسیده و روزانه ١٣٠ هزار مسافر دارد، تنها ٥ الی ٦ پمپبنزین دارد. در حالی که در حالت عادی در چنین منطقهای با چنین تراکم جمعیت و وسعتی حداقل به ١٢ الی ١٥ پمپبنزین نیاز است. البته اگر قرار باشد طبق استانداردهای جهانی رفتار کنیم، بسیار بیشتر از اینها به جایگاه سوخت نیاز داریم اما مشکلات متعددی که مهمترین آن گرانبودن زمین است، شرایطی را پیش آورده که تعداد متقاضیان احداث پمپبنزین بهطور چشمگیری کاهش یابد.
همین چند وقت پیش بود که بیژن حاج محمدرضا رئیس اتحادیه جایگاهداران سوخت اعلام کرد که تنها ٥ درصد جایگاههای سوخت تهران سودده هستند. در چنین شرایطی راهاندازی چنین اپلیکیشنهایی میتواند مشکلات بسیاری از مردم را حل کند.
حدود ١٨٠ جایگاه سوخت در تهران وجود دارد و با توجه به وسعت و خودروهایی که در خیابانهای تهران رفتوآمد میکنند، حداقل به ٢٠٠ الی ٢٥٠ پمپبنزین دیگر نیاز داریم.
برای خرید آنلاین بنزین چقدر باید پول بدهید؟
برخلاف تصور نیازی نیست که بهای بیشتری برای بنزین آنلاین پرداخت کنید. آنگونه که مجری اجرای این طرح میگوید: قیمت بنزین معمولی و سوپر به ترتیب لیتری ۱۰۰۰ و ۱۲۰۰ تومان است و تنها هزینه حملونقل به آن افزوده میشود. او البته این نکته را هم اضافه کرد که هیچ قیمت مشخصی برای هزینه حمل وجود ندارد و همچون اپلیکیشنهای دیگر حملونقل بهای پرداختی متقاضیان براساس زمان، میزان ترافیک و شرایط آب و هوایی تعیین میشود.
شهروند