معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هدفگذاری سازمان بنادر بابت هوشمندسازی بنادر در افقی سه ساله گفت: در این حوزه اولویت، پایانه کانتینری بندر شهید رجایی است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، همایش بینالمللی بندر هوشمند امروز با حضور مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، مدیرعامل شرکتهای کشتیرانی بینالمللی و دیگر دستاندرکاران صنعت حمل و نقل دریایی در سازمان بنادر و دریانوردی در حال برگزاری است.
در این همایش، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: امروز شاهد روند شتابان صنعت حمل و نقل دریایی و کشتیرانی و توسعه بنادر تجاری در جهان هستیم که اجرای این توسعه از طریق شکلگیری شرکتهای چندملیتی و جهانیسازی فناوری ارتباطات در بنادر ایجاد میشود.
محمد راستاد ادامه داد: براساس اعلام «آنکتاد» در سال ۲۰۱۶ میلادی در ۲.۳ میلیارد تن کالا از طریق حمل و نقل دریایی در دنیا جابجا شد که با توجه به تعداد ناوگان دریایی، حجم جابجایی کالا به ۵۰ میلیارد تن/مایل میرسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: شرکتهای کشتیرانی و اپراتورهای بنادر در سالهای اخیر اقدام به ایجاد اتحادیه، هلدینگ یا ادغامهای عمودی و افقی کردند تا از این رقابت بازار جهانی حمل و نقل دریایی، عایدی بیشتری کسب کنند.
راستاد اظهار داشت: پورت اپراتورها هم به دنبال بهرهوری و کارایی بالاتر و کاهش هزینههای خدمات بندری برای خطوط کشتیرانی و صاحبان کالا از طریق هوشمندسازی بنادر هستند و ضرورت دارد در این حوزه، بنادر ما از این قافله عقب نماند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه کشور ایران ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد، ادامه داد: ایران کشوری دریایی است و بنادر ما با ظرفیت ۲۱۰ میلیون تن در سال نباید از این رقابت جهانی عقب بماند.
راستاد اظهار داشت: بنادر هوشمند صرفا بهرهگیری از امکانات و اقدامات فناورانه و تکنولوژی محور نیست بلکه باید ذهنیت ما به سمت بنادر هوشمند متمرکز شود.
وی بیان کرد: یکی از موتورهای هوشمندسازی بنادر توسعه آیتی و اینترنت اشیاء برای اتصال همه اجزاء بنادر به یکدیگر است، سازمان بنادر و دریانوردی، فرایندهایی برای هوشمندسازی بنادر کشور طراحی کرده است و به دنبال پیادهسازی آن در افقی سه ساله است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از بنادر مورد توجه ما در هوشمندسازی پایانههای کانتینری، پایانه کانتینری بندر شهید رجایی به عنوان دروازه ورود و خروج کالا به کشور است.
وی ادامه داد: فردا رئیسجمهور در سفر به استان هرمزگان فاز سوم توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی را کلید میزند که با تکمیل این فاز، ظرفیت بندر شهید رجایی به ۸ میلیون TEU میرسد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بیان کرد: در دنیا، بنادر به دنبال افزایش ظرفیت خود بابت پهلوگیری کشتیهای با ظرفیت ۲۰ هزار TEU هستند و ما هم در صورت تکمیل فاز سوم بندر شهید رجایی امکان پهلوگیری کشتیها تا ۱۸ هزار TEU و آبخور ۱۷.۵ متر را فراهم میکنیم.
راستاد ادامه داد:دستیابی به بنادر هوشمند مستلزم آن است که همه اجزاء مستقر در بنادر اراده داشته باشند و سایر مدهای حمل و نقل نیز در این هوشمندسازی، همافزایی داشته باشند.