معاون توسعه و زیرساخت وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی اتصال بنادر بزرگ و مراکز استانهای کشور به شبکه ریلی ...
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شانزدهم اسفند ۹۶ قرارداد ساخت راه آهن شیراز بوشهر در محل وزارت راه و شهرسازی منعقد شد.
این مراسم با حضور وزیر راه و شهرسازی، معاون توسعه و زیرساخت وزارت راه، استاندار بوشهر، معاون استانداری فارس و طرف چینی قرارداد ساخت راه آهن شیراز بوشهر برگزار شد.
در ابتدای مراسم خادمی معاون توسعه و زیرساخت وزیر راه و شهرسازی با اشاره به نیاز سرمایه گذاری خارجی برای تامین منابع مالی شبکههای ریلی کشور گفت: یکی از سیاستهای وزارت راه و شهرسازی اتصال بنادر بزرگ و مراکز استانهای کشور به شبکه ریلی و به ویژه استفاده از خطوط راه آهن برای توسعه سواحل جنوبی کشور است.
وی افزود: ارزش قرارداد امروز سرمایه گذاری طرف چینی برای مشارکت در ساخت و تکمیل راه آهن شیراز بوشهر ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد تومان معادل ۷۰۰ میلیون دلار و معادل ۵ میلیارد یوآن چین است.
خادمی در ادامه با اشاره به برآورد جابه جایی سالانه یک میلیون مسافر در سال از این محور گفت: برآورد ما از مدت زمان راه اندازی این خط راه آهن بین ۵ تا ۶ سال است و طول این محور حدود ۴۵۰ کیلومتر است که برای توسعه و آبادانی جنوب استان فارس و استان بوشهر از اهمیت بالایی برخوردار است تا به امروز نیز ۵ درصد از خط آهن مذکور پیشرفت فیزیکی داشته ایم و امیدواریم با تامین منابع مالی بتوانیم کریدور جنوب به شمال را یا شمال به جنوب را تکمیل کنیم.
استاندار بوشهر در ادامه این نشست افزود: وزیر راه در رابطه با تسهیل در توسعه شبکه ریلی پیگیریهای ویژهای دارند بوشهر به عنوان پایتخت انرژی کشور با توسعه این خطوط ریلی میتواند نوید بخش آبادانی بخشهای تجاری، صنعتی و به طور کل درآمدزای استان برای رونق اقتصادی کشور باشد.
وزیر راه و شهرسازی در این نشست با اشاره به اهمیت توسعه شبکه ریلی گفت: سیاست ما توسعه شبکه ریلی کشور به بنادر است، در حال حاضر پروژه بسیار مهم خط آهن شیراز به گل گهر و اتصال به کرمان و در نهایت متصل شدن به چابهار را در دست اجرا داریم. در بوشهر نیز منطقهای به نام بندر نگین را به دلیل محصور شدن بندر بوشهر در مناطق مسکونی شهر بوشهر به شبکه ریلی کشور متصل میکنیم که در راستای صرفه جویی در مصرف انرژی، کاهش تلفات جادهای و تسهیل در مبادلات کالایی و عزیمت مسافران راهگشاست.
آخوندی در ادامه افزود: شرکت جهان پارس در ایران با همکاری شرکتی چینی که مقامات آن برای امضای قرارداد در تهران به سر میبرند مسئولیت اجرای این خط آهن را برعهده دارند. تامین ۱۵ درصد آورده مالی ایران با تصویب لایحه بودجه ۹۷ از سوی نمایندگان از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود