کارشناس ارشد موسسه استاندارد تهران گفت: طی مکاتبات انجام شده با شهرداری ها، صدور پایان کار ساختمان، منوط به تایید ایمنی آسانسور است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهندس سید محمد امین موسوی، کارشناس ارشد موسسه استاندارد تهران در گفت و گو با برنامه «نیم نگاه» گروه بهداشت و تندرستی رادیو سلامت با بیان این مطلب افزود: پروانه کسب از ارکان اصلی نظام صنفی است و طبق قانون، شرکتهای فعال در حریم شهری بایستی مجوز و پروانه مذکور را داشته باشند.
وی ادامه داد: موسسه استاندارد، بر فعالیت شرکتهای نصاب آسانسور، بازرسی دارد و در صورت تخلف، نصاب، نگهدارنده و حتی مدیر ساختمان بایستی پاسخگو باشند. البته رای قاضی با توجه به نوع تخلف مشخص میشود.
این کارشناس ارشد موسسه استاندارد تهران، یادآور شد: شرکتهای نصاب، معمولا برای تبلیغ، پلاکی داخل آسانسور قرار میدهند. ولی ما در صددیم آسانسورها را شناسنامه دار کنیم و در صورت نداشتن مجوز شرکت از اتحادیه، اقدامات قانونی لازم اعمال خواهد شد.
وی در ادامه گفت: زمانی که از آسانسور استفاده میکنید، حتما به پلاک درج شده دقت داشته باشید. یک آسانسور ایمن، علاوه بر پلاک یکتا، که شناسنامه ملی است، باید شماره ملی ده رقمی هم داشته باشد.
موسوی، در ادامه با بیان این که حضور موسسه استاندارد برای ارتقای ایمنی آسانسورها از سال ۸۲ عملی شد، خاطرنشان کرد: بر همین اساس و طی مکاتبات صورت گرفته با شهرداری ها، صدور مجوز پایان کار ساختمان، منوط به تایید ایمنی آسانسور است.
وی گفت: آسانسورهای نصب شده پیش از سال ۸۲ از استاندارد لازم برخوردار نیستند؛ با این حال ما در قالب طرح "طاها" بازرسی رایگان از آنها انجام دادیم که از ۱۴۰۰ مورد بازرسی، ۳۳ دستگاه آسانسور پلمپ و ۷۹ دستگاه اصلاح شدند.
کارشناس ارشد موسسه استاندارد تهران، متذکر شد: متاسفانه فیک و جعل فروشی زیاد است و باید بازرسی بر کیفیت قطعات نیز انجام شود. ضمن این که تعویض قطعات بایستی با نظر شرکت نصب کننده صورت گیرد.
موسوی، تاکید کرد: آسانسوری که به دلیل نداشتن ایمنی لازم پلمپ میشود، باید برای رفع نقائصش اقدامات لازم صورت گیرد.