در حال حاضر اطلاعات دقیقی از جامعه نیازمند با راهاندازی پنجره واحد خدمات حمایتی در دست بررسی و جمعآوری است به طوری که اکنون آمار برخی شاخصها مانند میزان واقعی فقر، تعداد زنان سرپرست خانوار وکودکان محروم از تحصیل به دست آمده است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، احمد میدری معاون رفاهی وزارت رفاه در مورد راه اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی گفت: با سامانه ثبت نام و پرونده الکترونیک، خدمات حمایتی از جمله بیمه کارگران ساختمانی و سبد کالا را ارائه میشود.
وی ادامه داد: اهمیت راه اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی قابل درک است. این درحالی است که ما در کشور دستگاههای مختلف حمایتی مانند سازمان اوقاف، سازمان بسیج مستضعفان، بنیاد مستضعفان، ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و هلال احمر را داریم و علاوه بر آن دهها هزار موسسات مردم نهاد حمایتی داریم، اما هیچ سازو کاری قبل از پنجره واحد خدمات حمایتی در ایران برای هماهنگی این همه دستگاه وجود نداشت.
میدری گفت: وزارت رفاه در چنین شرایطی موفق به ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی شده و تاکنون کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور همکاری کرده و به این سامانه پیوسته اند.
معاون رفاهی وزارت رفاه افزود: البته از ستاد اقتصاد مقاومتی نیز درخواست کردهایم که نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نیز به این سامانه بپیوندند. این سامانه برخلاف رویکردهای دیگر استقلال سازمانی آنها را از بین نمیبرد بلکه از آنها میخواهد ضمن استقلال و دارا بودن واحدهای سازمانی خود اطلاع از پایگاه گسترده اطلاعاتی که وزارت رفاه تهیه کرده است استفاده کنند و اگر به فردی خدمتی ارائه میدهند در آن جا ثبت شود.
وی گفت: این کار در رفع هم پوشانی بین دستگاههای حمایتی نقش بسیاری مهمی خواهد داشت و همان گونه که امروز میان کمیته امداد و بهزیستی فردی نمیتواند از هر دو خدمت استفاده کند اگر آن دستگاهها نیز بپیوندند دیگر هیچ گونه هم پوشانی میان آنها وجود نخواهد داشت.
میدری ادامه داد: همچنین از طریق پنجره واحد خدمات حمایتی کارآمدی دستگاههای اجرایی کشور به شدت افزایش مییابد. چراکه مشخص میشود چه فردی کاملا مستحق است.
معاون وزیر رفاه گفت: پرونده الکترونیک رفاهی امکان فساد در دستگاههای اجرایی را به شدت کاهش میدهد چراکه در بسیاری از موارد دستگاههای اجرایی برای اینکه بتوانند بودجهای را در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهند و وقتی بودجههای خود را به شهرستانها و استانها ابلاغ میکردند بودجهها دچار انحراف اساسی میشدند، ولی امروز وقتی که فرد دریافت کننده از طریق سیستم الکترونیکی بانکی خدمت و پولی را دریافت میکند به طور مشخص آن پول در اختیار او قرارگرفته و امکان انحراف در دستگاههای اجرایی سلب میشود.
وی افزود: با تجمیع اطلاعات میزان فقر را در ایران بهتر تشخیص میدهیم. قبل از پنجره واحد خدمات حمایتی کسی نمیدانست که چه تعداد از مردم واقعا نیازمند هستند و اطلاعات به شکل پراکنده وجود داشت. به طور مثال تا پیش از این پایگاه تصور ما براین بود که ۲ میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد، اما بعد از ایجاد این پنجره رفاهی ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند و ردههای سنی این افراد و مشکلات خاص هرگروه و افراد نیازمند حمایت شناخته شدند.
میدری گفت: تا پیش از راه اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی ما نمیدانستیم چه تعداد کودک بازمانده از تحصیل درکشور دردوره ابتدایی داریم، اما با ایجاد شناسنامه اقتصادی، اجتماعی خانوار مشخص شد که ۱۳۶ هزار کودک در خارج از مدرسه هستند. بیماران خاص و سایر مشکلاتی که هریک از اقشار آسیب پذیر داشتند با این راهکار دارای تصویر روشنی شود.