معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:نرم افزاری برای هیات علمی طراحی شده که اعضای هیات علمی، فعالیتهای خود را متناسب با ماموریتهای دانشگاه در آن ثبت میکنند.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، امیرمحسن ضیایی درباره برگزاری سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصتی است تا فعالیتهای آموزشی دانشگاه، اعضای هیات علمی، فراگیران، بخشها و فرآیندهای مختلف آموزشی ارزیابی و از ابزار جشنواره برای ارتقای آموزش استفاده شود.
وی مهمترین هدف سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را نشان دادن الگوهای برتر (Best practices) دانست و افزود: این جشنواره، فضایی برای ارائه فعالیتهای سالانه آموزشی در سطح دانشگاهی است که در قالب جشنواره ملی نیز مطرح میشود و به منظر صاحب نظران، اعضای هیات علمی، فراگیران و علاقه مندان میرسد.
ضیایی تاکید کرد: فعالیتها در بخشهای مختلف، طبق فرمت مشخص ارزیابی و توسط کمیته علمی جشنواره نمره داده میشود و بعضی برای جشنواره ملی و بعضی برای جشنواره دانشگاهی مورد تقدیر قرار میگیرند.
وی درباره فرآیندهای برتر، عنوان کرد: فرآیندهای آموزشی که برای انتقال دانش، مهارت و نگرش استفاده میشود، فعالیتهای برتر را تشکیل میدهند و اعضای هیات علمی، دانشجویان و حتی کارکنان نیز صاحب این فعالیتها هستند.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: برنامه طرح تحول نظام آموزشی در سطح وزارت بهداشت در حال انجام است که یک نسخه ستادی ملی و یک نسخه دانشگاهی دارد. ما در دانشگاه نسخه دانشگاهی را که به ۱۱ بسته با موضوعات مختلف معطوف است، اجرا میکنیم. بسته در ابتدا باید در سطح دانشگاه به برنامهای تبدیل شود که بتوان آن را اجرا کرد.
وی تاکید کرد: یکی از این بسته ها، بسته تمایز است. هر دانشگاه در قالب این بسته باید بتواند نشان دهد که یک دانشگاه تمایز یافته و در بعضی از فعالیت هایش برجسته است و در صحنه ملی، منطقهای و بین المللی میتواند مسائلی را برای کشور حل کند. کمیتههایی برای این موضوع تشکیل دادهایم و در حال انجام آن هستیم.
ضیایی افزود: بسته دیگر، گذار به دانشگاه نسل سوم است که برای رسیدن به آن به نسخهای مختص دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیاز داریم که با مزایا و ظرفیتهای دانشگاه متناسب باشد. در حال حاضر برای این ۱۱ بسته آموزشی حدود ۴۲ کارگروه تشکیل دادهایم که این کارگروهها برنامه دانشگاهی ما را تدوین میکنند.
وی اظهار داشت: بعضی از آنها در مرحله اجرا و بعضی هم در مرحله تدوین هستند و امیدواریم که در نیمه اول سال جاری بتوانیم تمامی برنامههای دانشگاه برای رسیدن به برنامه طرح تحول آموزشی را طراحی، تدوین و اجرا کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام «تمرکز بر حاکمیت آکادمیک» به عنوان شعار امسال، تاکید کرد: نحوه اداره و حاکمیت دانشگاه باید مبتنی بر دانش و آکادمی باشد. در این رابطه، اعضای هیات علمی محوریترین ستون هستند و استقلال نظام حاکمیت آکادمیک الزامیترین اقدام است.
وی با اشاره به نقش اعضای هیات علمی در دانشگاه، یادآور شد: یک هیات علمی در دانشگاه وظیفه دارد که در نقش آموزش، دانش را منتقل و در نقش پژوهش، دانش را تولید کند. همچنین در نقش درمانی، سرویس ارائه و خدمت داشته باشد و دانش را مدیریت کند.
ضیایی افزود: میزان انجام این فعالیتها در جهت انجام ماموریتهای دانشگاه و تاثیرگذاری این عملکردها توسط یکی از اعضای هیات علمی، موضوع اصلی حاکمیت آکادمیک است. در این خصوص نرم افزاری برای هیات علمی طراحی شده است که اعضای هیات علمی، فعالیتهای خود را متناسب با ماموریتهای دانشگاه در آن ثبت میکنند. براساس این نرم افزار، فعالیتهای اعضای هیات علمی تنظیم و متناسب سازی شده و در جهت اهداف قرار میگیرد.
وی تاکید کرد: سه نوع برنامه را برای دانشگاه درنظر گرفتهایم که شامل برنامه فوری، میان مدت و بلند مدت است. بستههای تحول شامل یک برنامه با بازه درازمدت است. امیدواریم تا پایان دوره مدیریت فعلی دانشگاه که ۳.۵ سال است، بخشهای مهمی از برنامه تحول آموزش پزشکی در دانشگاه را اجرا کنیم.
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: بخشی از بستههای تحول و فعالیتهای اختصاصی دانشگاه جزو برنامههای میان مدت و شامل ۶ برنامه بوده که آغاز شده است. برنامههای فوری و کوتاه مدت نیز که اخیراً شروع شد، بخشی از آن مربوط به تعیین وضعیت فعلی است و بخش دیگر آن شامل مداخلات سریع الاثر برای اصلاح پارهای از فرآیندهای آموزشی است.
وی گفت: ارتقای چشمگیر کیفیت آموزش پزشکی در بخشهای مختلف، هدف مهمی است که در طول اجرای برنامههای آموزشی به آن توجه خواهیم کرد.