به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در مراسم گرامیداشت هفته معلم که روز گذشته توسط انجمن اسلامی معلمان برگزار شده بود، گفت: از انجمن اسلامی معلمان به عنوان تشکل فرهنگی که شامل موثرترین قشر فرهنگی است و همواره بیشترین تاثیر را در عرصههای سیاسی و اجتماعی از اوایل انقلاب داشته است، تشکر میکنم.
وی با اعلام خبر آغاز فعالیت دور جدید شورایعالی سیاست گذاری اصلاحطلبان طی چند روز آینده، خاطرنشان کرد: در دورههای قبل فعالیت شورایعالی سیاستگذاری اصلاحطلبان، شاهد حضور و نقشآفرینی موثر انجمن اسلامی معلمان در شورای عالی سیاستگذاری بودیم. انسجامی که در شورای عالی سیاستگذاری داریم قابل ستایش است. انتظار داریم انجمن اسلامی معلمان همواره نقش خود را در شورای عالی حفظ کند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه معلمان میتوانند موثرترین قشر در جامعه باشند،گفت: قشر معلمان همواره در راس امور قرار داشتهاند و در زمره کم ادعاترین بودهاند و بیشترین همراهی را معلمان با انقلاب در زمینه تعلیم و تربیت جوانان داشتهاند.
وی با اشاره به اسناد بالادستی در حوزه آموزش و پرورش، افزود: درباره سند تحول در نظام آموزش و پرورش و فلسفه تعلیم و تربیت که کمتر به آن پرداخته شد، بارها مطرح شد چه کسی میخواهد این اسناد را اجرا کند؟ دولتها هم اعتنایی به اجرای آن نمیکردند. سند تحول بارها مطرح شد جواب آن معلم است. معلمی که قصد اجرای سند تحول را دارد باید تامین باشد تا بتواند فرزندان ما را هدایت کند.
عارف با انتقاد از برخورد امنیتی با مطالبان صنفی معلمان، گفت: کسانی با معلمان برخورد میکنند که در بهترین حالت دانشآموز آنها بودهاند.
وی با بیان اینکه معلم بسترساز و موتور محرکه پیشرفت و تعالی فرهنگ یک جامعه است، تصریح کرد: یکی از جهتگیریهای رشد اقتصادی و شاخصهایی که قرار است در 1400به آن برسیم اقتصاد دانش محور است. این وظیفه هم به عهده معلم است. معلمی که پایهگذار رشد علمی کشور باشد. وقتی منزلت شغلی معلم به جایی رسید که انتخاب اول یک فارغ التحصیل معلم باشد موفق بودهایم. آیا در حال حاضر این جایگاه را داریم؟
رئیس فراکسیون امید مجلس ادامه داد: باید منزلت و جایگاه شغلی معلم تامین شود. اما در زمینه وظیفه فرهنگی معلم؛ ما در حال حاضر با مشکلات اجتماعی بسیاری که در مرز بحران قرار دارند رو به رو هستیم و در این زمینه معلمان میتوانند در حل آسیبهای اجتماعی نقش موثری داشته باشند.
وی با اشاره به سهم معلمان در رویدادهای مهم سیاسی و اجتماعی و تشویق جوانان به مشارکت در این رویدادها،گفت: حضور یک معلم در یک صحنه سیاسی و اجتماعی معادل حضور چند ده نفر و یا شاید چند صد نفر باشد به همین دلیل انتظار است معلمان در رویدادهای مهم اجتماعی و سیاسی پیش رو باشند.
عارف در بخش دیگری از سخنان خود رمز پیروزی انقلاب را وحدت و انسجام همه اقشار مردم دانست و با اشاره به اظهارات اخیر ترامپ،گفت: مقامات کاخ سفید هیچگاه از ملت ایران درس نمیگیرند و نمیدانند اینگونه رجزخوانیها باعث وحدت و همبستگی ملت ایران میشود.
وی بر ضرورت تقویت انسجام در داخل کشور در برابر زیاده خواهیهای دشمنان ایران تاکید کرد و گفت: جهتگیری گفتمان اصلاحات به عنوان گفتمان اصیل انقلاب در دهه 90 وحدت و آرامش بود. همه رهبران ما در اصلاحات از حق فردی خود گذشتند و به خرد جمعی تمکین کردند چرا که مرام گفتمان اصلاحات تمکین به خرد جمعی است.
رئیس شورایعالی سیاست گذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه حضور جریان اصلاحات در صحنه به خاطر ادای وظیفه است و نه به خاطر منافع فردی، خاطرنشان کرد: ما دستاوردهای ارزشمندی در انتخاباتهای اخیر بویژه در انتخابات شوراهای شهر و روستا داشتیم. اما در مقطع فعلی نگرانیم. اعضای شوراهای شهر و روستا بهویژه در کلان شهرها توجه کنند که رمز پیروزی ما وحدت بود. نباید اعضای شوراها به دنبال سهم خواهی باشند چرا که سهم خواهی تجربه ضربه به گفتمان اصلاحات را تکرار میکند.
عارف با بیان اینکه مشکل اصلی در کشور این است که نخبگان جامعه با هم گفت وگو نمیکنند و از تریبونها با هم صحبت میکنند، گفت: راهبرد ما در مجلس عدم خطکشی و بازکردن باب گفتوگو بود. به همین دلیل گفتوگوی ملی را اولویت اصلی کشور میدانیم و در مرحله نخست در مجلس گفتوگوی ملی را پیگیری کردهایم. اکنون برای حل مشکلات کشور در سطح ملی به دنبال عملیاتی کردن گفتوگوی ملی هستیم.
وی با انتقاد از برخی از وزرای کابینه گفت: جای تعجب است که برخی وزرای کابینه نمیتوانند با هم گفتوگو کنند و در تریبونها با هم صحبت میکنند.
رئیس فراکسیون امید اختلافات کارشناسی را برکت دانست و در عین حال تاکید کرد که باید در در مسایل کلیدی و مهم یک صدا از کشور شنیده شود.
عارف با بیان اینکه ما دو جریان اصیل در کشور داریم که فرض میکنیم دغدغه هر دو انقلاب است، خاطرنشان کرد: میگویند چرا فلانی سکوت میکند، خب نمیتوان مسائل داخل خانواده اصلاحات را در تریبونها در بوق و کرنا کرد.
وی با بیان اینکه معلمان در گفت وگوی بین نخبگان و جریانات سیاسی کشور نقش مهمی دارند به مسئله حصر اشاره کرد و گفت: مهمترین مسئله در حال حاضر گفتوگوی ملی است و باید روی مشترکات صحبت کنیم. ما روی بحرانها اختلاف نداریم. مسئله حصر مسئله گفتوگوی دو جریان نیست، حصر را جریان اصلاحات پیگیری میکند و انشاللّه این موضوع حل و فصل خواهد شد.