معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمیدهد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مهرداد تقی زاده در نشست خبری تشریح برنامههای معاونت حمل و نقل و زارت راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل در ایران خودرو محور بوده و باید تلاش کنیم از حمل و نقل شخصی و خودرومحوری به حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی تغییر وضعیت دهیم.
وی با اشاره به آغاز روند افزایشی کشتههای جادهها، تصریح کرد: ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه پیش بینی کرده بودیم که سال ۹۶ تعداد کشتههای جادهای در رقم ۱۶ هزار نفر ثابت مانده و از سال ۹۷ روند افزایشی آغاز شود، اما متأسفانه از همان سال ۹۶ افزایش کشتههای سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشتهها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشتههای سوانح رانندگی ۵ درصد رشد داشته است.
تقی زاده با بیان اینکه اگر این روند برنامه ریزی که در دستور کار داشتیم و توانستیم تعداد کشتههای سوانح رانندگی را از۲۷ هزار نفر طی ۱۰ سال به ۱۶ هزار نفر برسانیم را ادامه دهیم، افزود: متأسفانه این روند دیگر جواب نداده و شاهد روند صعودی تعداد کشتههای تصادفات خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جادهها جابجا میشود، تصریح کرد: اگر این حجم از تولیدات معادن وارد جادهها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.
به گفته تقی زاده در حال حاضر ۳۰ میلیون خودرو سواری در کشور داریم که تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ میلیون دستگاه میرسد. این موضوع رشد خودرو محوری در کشور را نشان میدهد که اگر کنترل نشود تعداد کشتهها در جادهها بسیار افزایش خواهد یافت.
وی خاطرنشان کرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی کرده تا ظرف ۱۰ سال تعداد کشتههای سوانح رانندگی از ۱۶ هزار نفر در سال ۹۶ به ۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ برسد که دستیابی به این هدف برنامه خاص خود را میطلبد و این برنامه تدوین شده و بودجه آن نیز پیش بینی شده است. ظرف روزهای آینده در کمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد که اگر در دولت به تصویب برسد برای تصویب به مجلس ارجاع داده میشود.
این مقام مسئول در وزارت راه هزینه پیش بینی شده برای این برنامه ۱۰ ساله را ۲۸۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: تحقیقات نشان میدهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جادههای ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند، اما از نظر نگهداری راهها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه میگویند پراید ارابه مرگ است، اما تحقیقات ما نشان میدهد اینگونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار میگیرد و براساس استانداردهای جهانی باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراهها گفت: در حال حاضر در ایران صرفا از آزادراهها عوارض گرفته میشود و نقش عوارضیها برای مستهلک کردن اصل سرمایه و سود سرمایه گذاری است که آزادراه را احداث کرده است. ضمن اینکه قرار است در قانون جدید آزادراهها بخشی از هزینه دریافتی از خودروهای عبوری نیز به نگهداری جاده اختصاص یابد، اما این قانون معطوف به آزادراههای جدیداست و پروژههای قبلی را شامل نمیشود.
تقی زاده در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان واگذاری ارز شرکتهای هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاینها یا باید امورات خود را به گونهای بگذارند و یا شرکت را تعطیل کنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاینها در آستانه تعطیلی هستند.
وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است ایرلاینها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.
قراردادهای خرید هواپیما کنسل نشده است
عضو شورای عالی هواپیمایی افزود: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ کنسل نشده بلکه به خاطر تحریمها این قرارداد را مسکوت گذاشته اند که بعد از گذشتن دوره زمانی تحریمها میتوانیم این قراردادها را از سر بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تعیین مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری مرجع نظر دهی در خصوص سوانح هوایی است و این سازمان اعلام کرده است که خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است. هرچند خلبان ماهر بوده، ولی مهارت زیادش باعث شده تصور کند میتواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.
به گفته تقی زاده براساس نوارهای موجود کمک خلبان به خلبان این پرواز اعلام میکند یا به تهران برگردیم و یا در فرودگاه اصفهان به عنوان فرودگاه آلترناتیو فرود بیاییم که خلبان این درخواست را قبول نکرده و متأسفانه این اتفاق رخ میدهد.
دبیر کمیسیون ایمنی راهها در خصوص پرسشی در خصوص کاهش حداکثر سرعت در آزادراهها و بزرگ راهها گفت: در حال حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تاکنون آمار نشان نداده است که در فاصله سرعتی ۱۱۰ تا ۱۲۰ کیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.
وی در خصوص مشکلات رانندگان کامیون ها، خاطرنشان کرد: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گرانتر بوده و باعث میشود قیمت تمام شده حمل کالا افزایش یابد. ضمن اینکه راننده با کرایههای حمل فعلی نمیتواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.
تقی زاده به بیان راه حل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبک، قیمت آن پائین بوده، ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راهها و حتی بزرگ راههای درون شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود، ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضیتر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.
دبیر شورای عالی ترابری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان گفت: زیرسازی این مسیر از دو سمت تهران و اصفهان به طرف قم در حال اجرا است، ولی مشکل محل قرار گرفتن ایستگاه قم است.
وی ادامه داد: در دنیا شهرداریها تلاش میکنند تا قطار سریع السیر از داخل شهر عبور کند، اما در داخل قم، مقامات محلی به شدت به دنبال این هستند که قطار سریع السیر از داخل شهر عبور نکند و این مسئله باعث شد که اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد.
تقی زاده تأکید کرد: علیرغم اینکه هزینه عبور قطار از داخل شهر بسیار بالاتر از کنار شهر است، اما وزیر راه پیگیر عبور قطار سریع السیر از داخل شهر قم است و در تلاش هستیم تا ایستگاه فعلی راه آهن قم در نزدیکی حرم مطهر به عنوان ایستگاه قطار سریع السیر تهران – قم - اصفهان در نظر گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیریهای معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت یادآور شد: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم، اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز نظام شده است. خودروسازها نیز لابی زیادی دارند و نمیگذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر میدهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبرو شده است.
وی درباره کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی بین شهری یادآور شد: در سال ۸۸، ۲۶۷ میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند، اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۵۵ میلیون نفر کاهش یافت. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال ۸۹ بیش از ۲۸ میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال ۹۶ به ۲۴ میلیون نفر کاهش یافت. این موضوع نشان دهنده کاهش اقبال عمومی به حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروی شخصی است.
دبیر شورای عالی ترابری در پایان و در پاسخ به پرسش وظیفه انتقال ساخت زیربناهای ریلی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شرکت راه آهن، خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته شرکت راه آهن خود معاونتساخت زیربناهای ریلی را ایجاد کرده بود که به شرکت ساخت و توسعه منتقل شد، اما مشکل این است که شرکت ساخت به دنبال آن است که پروژهها را سریعتر و ارزانتر انجام دهد و مشکلاتی مانند ساخت ایستگاههای راه آهن در خارج از شهرها به وجود میآید. به تدریج در حال انتقال وظیفه احداث خط ریل از شرکت ساخت به شرکت راه آهن هستیم، اما قرار نیست شرکت ساخت منحل شود بلکه بر روی ساخت آزادراهها متمرکز خواهد شد.