به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از اصفهان، محمدرضا شاه رجبیان؛ استارتاپها و کسب و کارهای دیجیتال این روزها سطح ویژهای را بین دانشجویان و جوانان با توجه به شرایط اقتصادی موجود برای اشتغالزایی فراهم کرده و اشتیاق قشر جوان جامعه را به سمت خود کشانده است؛ از این رو گفتگویی را با جلال ترابی از دانشجویان دانشگاه پیام نور اصفهان که چندسالی است در حوزه دیجیتال مارکتینگ و استارتاپها فعال است و برای همین سراغ این دانشجوی موفق رفتیم و با وی به گفتگو نشستیم.
دانشجو: در چه رشته و مقطعی در حال تحصیل هستید؟
در حال تحصیل در رشته ای هستم که فرد باید در بدو ورود با چالشها و فرصتهای آن آشنا باشد و فردی مبارزه طلب میطلبد؛ جلال ترابی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر گرایش معماری سیستمهای کامپیوتری در مقطع کارشناسی در دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان هستم.
دانشجو: استارتاپ را از کجا شروع کردید؟
دو استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات انجام دادیم که اولی در رابطه با اخبار، آموزش و ترفندهای تکنولوژی بود و حدود یکسال و نیم زمان برد تا بتوانیم آن را به مرحله ارائه برسانیم؛ اما به علت کم کاری تیم و مشکلاتی که برای سرور سایت به وجود آمد از ادامه فعالیت بازمانیم و نتوانستیم به مرحله نهایی و مطلوبی که مدنظر بود برسیم.
دانشجو: پس از شکست دست از کار کشیدید یا ادامه دادید؟
خیر، پس از اینها کاری را تحت عنوان برند سازی شخصی شروع کردم تا تجربههای خود را در حوزه دیجیتال مارکتینگ در اختیار بقیه قرار دهم و دست آوردهای خود را با بقیه به اشتراک بگذارم که تا کنون هم در آن موفق بودهام. هدف اصلی از برند سازی شخصی منتشر کردن تجارب به افرادی که علاقه مند به فعالیت در این حوزه هستند بود و انتقال تجربههایی که علت شکست این دو استارتاپ بود و معرفی راه صحیح برای طی کردن بقیه مسیر که افراد با مشکلاتی از این دست مواجه نشوند.
دانشجو: در این حوزه چه موفقیت هایی کسب کردهاید؟ میزان نقش دانشگاه و خانواده را در آن را بیان کنید؟
مقام اول کشوری جشنواره حرکت را در حوزه فضای مجازی سال گذشته توانستیم کسب کنیم و نتایج خوبی را پس از آن بدست آوردیم. متاسفانه دانشگاه عموماً مانع استارت و اجرای استارتاپ ها بود و به نظر من این بزرگترین اشتباه دانشگاه در حمایت از ایدهها و طرحهای دانشجویی است؛ اما خانواده در کسب این موفقیت برای تمام اعضای تیم عاملی مؤثر و دلگرمی بود که باعث رسیدن به این هدف و جایگاه شد.
دانشجو: ایده ای که باعث کسب برتر در کشور شد، از کجا شروع شد؟
ابتدا همان طور که بیان کردم این ایده به صورت شخصی بود و سپس با حضور دو نفر از دوستان دیگر تیمی سه نفره را تشکیل دادیم که تحت برند آیتی من آغاز به کار کردیم و ایجاد روحیه کار تیمی در کسب این موفقیت بی تأثیر نبود.
دانشجو: آیا همه ایدهها به استارتاپ و همه استارتاپ ها به مشاغل درآمدزا و بازار کار میرسند؟
دانشجو: از عوامل موفقیت و همچنین مشکلاتی که بر سر راه داشتید، توضیح دهید؟
پشتکار، اولین و آخرین عامل برای رسیدن به موفقیت است و برای شروع یک استارتاپ با پشتکار، هیچ سدی وجود نخواهد داشت. ابتدا برای یک استارتاپ باید شناخت جامعی نسبت به آن موضوع داشته باشیم و سپس استارت را بزنیم که البته دست انداز بزرگ برای راه اندازی ایده در ابتدا و انتها دانشگاه خواهد بود.
دانشجو: به افرادی که قصد ورود در این حوزه دارند، چه توصیه ای دارید؟
دانش خود را بیافزایند و ایران را هم چون مزرعه ای ببینند که قابلیت کشت محصولهای بسیار عالی دارد؛ منتهی نیاز به یک باغبان و کشاورز دانا دارد تا بتواند از این مزرعه به بهترین شکل بهره برداری کند و با ایمان داشتن به راه و آغاز فعالیت مسیر روشن خواهد شد و ادامه راه آسان دیگر است.